K8200, RepetierHost och Linux
RepetierHost som Velleman rekommenderar att använda till K8200 är skrivet i .net som är Microsofts förhärskande programmeringsspråk. Det är i likhet med Java ett plattformsoberoende språk så teoretiskt sett fungerar det på alla operativsystem så länge det finns ett ramverk avsett för operativsystemet att köra programmet i. Av någon outgrundlig anledning har inte Microsoft gjort någon version för Linux, men det finns ett open-source alternativ - Mono http://www.mono-project.com/ . Detta fungerar utmärkt, men bara version 4.0.0 och senare stöder den baud rate (250000) som styrkortet arbetar med. Den senaste versionen av OpenSUSE (13.2) levereras med en äldre version vilket ger två alternativ - att programmera om mjukvaran i styrkortet så det ansluter med en annan baud rate eller ladda ned källkoden till Mono och kompilera själv. Jag har läst i vissa forum att risken för överföringsfel ökar om man väljer en annan baud rate - och det vill man ju absolut inte riskera i 3-d skrivarsammanhang.[uppdatering 2015-07-27]
Mindre bra nyheter... Repetier Host kör uruselt på nyare Linuxkärnor. Se här: http://www.repetier.com/downloads/. Skum attityd folket bakom Repetier har: "At some time newer kernels are expected to work again, when the problem in the kernel is solved." - det torde knappast vara vara en bug eller fel i kärnan som orsakar problemet... Under alla omständigheter - glöm distributioner med nyare kärnor än 3.13.0-46 (såsom SUSE 13.2) om ni vill köra Repetier.
[uppdatering 2015-07-12]
Goda nyheter! Baudrate-hacken vilken jag postat här på forumet tidigare verkar ha blivit inlagd i de senaste versionerna av Mono-ramverket (från 4.0.0) ! Du behöver alltså inte själv patcha ramverket för att få K8200 att fungera i Linux. Dock är det inte alla distributioner som levereras med den nya Mono-versionen, så guiden är fortfarande till viss del nödvändig.
Mono och OpenSuse 13.1 & (13.2 = rekommenderas inte)
Själv kör jag OpenSuse men med mindre modifikationer borde den fungera även för andra distributioner.
- Installera följande bibliotek (gäller för OpenSuse):
- gcc
- gcc-c++
- make
- autoconf
- libtool
- libgdiplus-devel
- glib2-devel
- libzip-devel
Kod: Markera allt
sudo zypper in gcc gcc-c++ make autoconf libtool libgdiplus-devel glib2-devel libzip-devel
- Hämta och packa upp Monoramverket till en temporär mapp:
mkdir ~/temp cd ~/temp wget http://download.mono-project.com/sources/mono/mono-4.0.2.5.tar.bz2 tar -xf mono-4.0.2.5.tar.bz2
- Så är det dags för den stora kompileringen
. Har din processor flera kärnor använd "make -j[antal kärnor]" för att skynda på kompileringen (i mitt fall "make -j8"):
Och om allt gick felfritt:Kod: Markera allt
cd ~/temp/mono-4.0.2/ ./configure --prefix=/usr/local make
En länkning blir fel (i varje fall på min installation) men kan avhjälpas med:Kod: Markera allt
sudo make install
sudo ln -s /usr/local/lib64/libMonoPosixHelper.so /usr/local/lib/
- Nu skall det modifierade Mono-ramverket vara installerat och fungera ihop med K8200. Gå vidare med att packa upp RepetierHost. Jag lade Repetiers filer under /opt/3d-printer/ :
sudo mkdir /opt/3d-printer/ sudo chmod 775 /opt/3d-printer/ sudo chown root:users /opt/3d-printer/ tar -C /opt/3d-printer/ -xf repetierHostLinux_6.tgz
- Låt Repetier konfigurera sig och lägg till dig själv i gruppen "dialout" för att få access till USB-porten:
cd /opt/3d-printer/RepetierHost sudo ./configureFirst.sh sudo usermod -aG dialout [ditt användarnamn]
- Klart! Kom ihåg att logga ut och in igen för att uppdatera din nya medlemsskap i gruppen "dialout". Kör Repetier med:
/opt/3d-printer/RepetierHost/repetierHost

/jonas