IDE för PIC32MX...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

IDE för PIC32MX...

Inlägg av jesse »

Jag ska programmera ett par PIC32MX120F032. Inte så komplicerade saker: I2C slave + I2C-master (två olika I2C-kanaler), lite I/O samt några ADC-ingångar.
Vilken IDE använder jag lämpligast?

Är det MPLAB-X IDE som gäller? Ingår "allt" i detta IDE eller behöver jag välja till extra saker att ladda ner? (t.ex. emulator/debug, MPLAB-Harmony, annat?)
Har man automatiskt tillgång till en del libraries via IDE't? Vilka ytterligare Libraries / paket är intressanta att ladda ner?
Är det nån som använder sig av MPLAB-Harmony? Är det värt att titta på om man bara ska implementera enklare funktioner?

Fungerar Microchips kodexempel bra och är de användbara, eller bör jag koda allt från grunden när det gäller t.ex. att implemetera en I2C-slav och I2C-master?

Jag kan säkert läsa mig till alla detaljer på Microchips hemsida, men jag tänkte att det kunde underlättas lite om nån med god erfarenhet kunde ge snabba tips på hur jag kommer igång. Nu i kväll är jag i alla fall för trött för att läsa och förstå något :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: IDE för PIC32MX...

Inlägg av TomasL »

Jo det är väl X som gäller, det gamla IDe't funkar också, du behöver också ladda ned kompilatorn.
Nej du behöver inte harmony.
Ja uChips libbar och kodexempel funkar mycket bra.
Harmony är för tidig än tycker jag, samt 2ksidor manual är tungt.
Du får med alla libbar du behöver med C-kompilatorn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, tack.
Jag kör gratiskompilatorn till att börja med.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om jag inte ska använda Harmony borde jag kanske ladda ner MLA (Microchip Libraries for Applications)?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Behövs inte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ok
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MLA innehåller bara ett antal applikationsförslag för multimedia, typ, inget man egentligen behöver, egentligen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det framgår ju inte helt klart vad MLA innehåller. Antar att jag har förväxlat det med Software Libs Jag hade hoppats kunna fuska lite genom att få färdiga libs för t.ex. I2C mm... men det funkar väl bra med de exempel jag hittat i Software Libs... t.ex. PIC32_I2C_CodeExample och PIC32_ADC_CodeExample, eller kanske PIC32 Peripheral Library. Jag antar att CodeExamples ovan använder sig av PIC32 Peripheral Library vilket verkar vara inbyggt i IDE't.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har alla Libbar inbyggt I IDE't, så du behöver inget mer (I alla fall vad det gäller PIC32ans hårdvara).

MLA innehåller exempel på hur man kan rita grafik, Grafiska menysystem, Pekskärmsexempel osv, någon driver till någon enstaka LCD-driver, några fonter, typ.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Försöker skapa ett projekt. Får direkt flera varningar:
/*
* WARNING: All the Peripheral Library (PLIB) functions, including those in this file,
* will be removed from future releases of MPLAB XC32 C/C++ Compiler.
* Please refer to the MPLAB Harmony Libraries for new projects. For legacy support,
* these PLIB Libraries will be available for download from: http://www.microchip.com/pic32_peripheral_lib
*/
#ifndef _SUPPRESS_PLIB_WARNING
#warning The PLIB functions and macros in this file will be removed from the MPLAB XC32 C/C++ Compiler in future releases
#endif
Så det verkar ju som att man borde byta till Harmony om man alls ska använda några bibliotek. Får inte du upp dessa varningar Tomas? Kan det bero på att jag använder XC32 och inte C32? C32 finns inte att ladda ner verkar det som.

Utan plib så funkar ju ingenting i code-examples... allt bygger ju på dessa macron mm...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vi kör inte X
DJNZ

Inlägg av DJNZ »

Kör du windows så kan du ladda ner MiroElektronikas PIC32 C compiler gratis

http://www.mikroe.com/mikroc/pic32/

Du kan göra 8K stora program i gratisversionen.

//
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I uChips C32/XC-32 kan du göra program lika stora som programminnet, och den kostar inget heller.
XC32 går även att använda som C++-kompilator, om man hellre vill skriva i C++.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack för era svar. :)
Som det ser ut just nu så har vi lagt ut jobbet på ett företag i Borås. Vi har lite för mycket att göra just nu så det blev enklast även om det kostar lite mer. Jag hoppas få bekanta mig med MPLAB lite djupare nån annan gång.
Skriv svar