Har under en tid varit sugen på att bygga en solfångare liknande de modeller man kan se på stora anläggningar.
Min avsikt är att värma vatten för husbehovet men då jag ännu inte har ett hus kommer denna tråd att handla om den prototyp jag håller på att bygga med avsikt att ta fram en design som senare kommer skalas upp.
Det jag saknar är ett linjärt ställdon för parabolrörelsen och en bra väldigt reflektiv film att klä parabolen med.
Hoppas på lite tips och glada hejarrop!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av StefanR 10 oktober 2014, 07:12:52, redigerad totalt 2 gånger.
Angående temperatur så är jag av åsikten att det är lättare att göra något vettigt med vatten av högre temperatur, energi i form av lågtempererat vatten är svårt att göra något med oavsett volym. I fullskala kommer vakumrör användas för att isolera den uppvärmda delen.
StefanR skrev:
Angående temperatur så är jag av åsikten att det är lättare att göra något vettigt med vatten av högre temperatur, energi i form av lågtempererat vatten är svårt att göra något med oavsett volym.
Jag vet i alla fall att den killen som byggde solfångare av ölburkar nästan dubblade erhållen effekt genom att byta till en kraftigare fläkt. Visserligen var luften som han fick ut svalare, men han fick alltså ut mer värme tack vare det högre flödet.
Men visst, det beror på vad man ska använda den till. Jag hade föredragit en solgångare som fungerade bra även i mulet väder (vilket t.ex. ölburkssolfångaren verkar göra).
I ölburksfallet så är det ju luft som värms för uppvärmning av inneluft. Så allt över ens önskade temperatur ger ju ett tillskott, och då är det ju enkelt att ta tillvara på energin.
Men att värma vatten till 20°c eller 50°c gör ju stor skillnad på användningsområdet.
Har man en bautatank kan man ju använda energin för förvärmning av tappvarmvatten. Men för uppvärming av huset räcker inte 20°c långt.
Ska bli spännande att följa detta dock!
Klurar på hur man får till en bra spegel, och hur man får den så slät som möjligt, vilket lär göra en del på verkningsgraden.
Alla solfångare har värme fö4luster till omgivningen. Det medfõr att man får ut mer energi om man ökar flödet och låter den jobba på en lägre temperatur. Man kör inte en solfångare på hogre temperatur än önskad sluttemperatur. Men det medför absolut inte att det är dumt att bygga en solfångare som ger högre temperatur. Behöver man en högre temperatur måste man göra det.
På sommaren har man överflöd av solvärmt vatten och även höst,vår,vintertid faktiskt utmaningen är att bygga ett system med god utnyttjandegrad. Jag gjorde misstaget att köpa en solvärmartank med slinga endast i botten på en acc på 750 liter och varmvattenberedaren i toppen. Med 12 kvadrat solfångare på taket var det inga problem på sommaren värmas upp hela tanken till 80º och mycket varmvatten till tvätta bilen.
Mina päron installerade solfångare för några år sedan. Den som kopplade in styrsystemet var visst inte med på att pumpen som han lånade ström på. hade i sin tur en sensor som stängde av strömmen till pumpen om det blev över 15⁰C ute. så efter ett paniksamtal till rörfirman kom en kille FORT och rättade till det. all isolerande plast runt rören fick bytas. de smälte. så att det finns kräm i solen är ingen tvekan om. det gäller som sagt bara att ta vara på den, med så lite förluster som möjligt.
Men det verkar finnas en "magisk gräns", över hur högt man kan värma vattnet en het sommardag.
mina päron har 2st tankar á 750liter. och då kommer vattnet upp i ca 80 grader hyfsat fort. för att sedan stanna där. jag tror att den förlorar lika mycket som den tillför i det läget.
Ett par spekuleringar/funderingar, mestadels utan någon riktig grund:
Är det självklart att den ska ligga ner?
På våra breddgrader så rör väl sig solen mer i öst-västlig ledd än i höjdledd, och då är det kanske bättre att följa den öst-västliga rörelsen och låta det vertikala bli en kompromiss?
Eftersom lösningen blir en kompromiss på ena ledden så bör väl röret i mitten som värms vara längre än reflektorn? Eventuellt kan man kanske ha någon isoleringsmojäng som kan dras in/ut över rörets ändar för att följa solen "på andra ledden", för att hejda lite av de förluster man torde få på den annars nakna delen av röret som inte belyses av solen.
Om röret inte är längre så måste du dessutom skydda upphängningen mot instrålad värme, annars kommer den nog bli varm++ i närheten av röret.
Om konstruktionen kommer vara monterad som på bilden (och alltså inte stående som jag spekulerar kring) så kan det vara bra med nån slags snöröjarfunktion. Jag vet inte hur man enklast fixar det mekaniskt, men något som ger en rejäl skakning kan nog göra nytta.
Just ja, man kanske kan böja röret och reflektorn så att de passar solens rörelse under en dag? För inte lyckas man väl träffa solens rörelse rätt under en hel dag om en såndär står still, väl?
EDIT: Om du tänker di läget på ekvatorn på vårdagjämingen då kommer solen att gå upp i öster och gå rakt över himlen för att gå ner i väster. Då inser man att det funkar, det funkar lika bra här men med en annan vinkel. Solen rör sig i ett plan, det är bara det att det inte ligger ortogonalt mot marken. Men om du sidoförflyttar solfångaren till Sverige utan att ändra vinkeln i förhållande till jordaxeln så blir det samma läge här. Årstiderna gör ju att man måste justera över året, men över dagen kan man få solen att hela tiden fokusera på röret.
Tänkte att det kanske är dags för en liten uppdatering, har lött ihop solföljarkretsen, lödning är inte min starka sida men det såg betydligt bättre ut mot slutet (höger på bilden) än i början (vänster) iaf så utvecklingen går åt rätt håll
20141122_161628.jpg
20141122_210812[1].jpg
Sedan har jag även beställt och fått hem ett linjärt ställdon.
20141122_205809.jpg
20141122_205816.jpg
Har även beställt spegelfilm men inte fått hem den än.
Dags att börja rita in ställdonet och bestämma det mekaniska samt rita konsoler för ändlägesbrytare och fotoceller..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.