Minsta avstånd mellan ledningsbanor, 300V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clayman

Minsta avstånd mellan ledningsbanor, 300V

Inlägg av Clayman »

Jag skulle behöva lite hjälp med minsta avstånd mellan ledningsbanor för mönsterkort. Har 230Vac in och sen en likriktare på det.
Har försökt hitta någon pålitlig information men de verkar skilja en hel del beroende på var man kollar.

Kortet kommer i slutändan att vara utomhus, dock inkapslad så fukt kan vara bra att ta med i beräkningen. Behöver det framför allt för rapportens skull i projektet jag gör och således behöver jag en vettig källa. Kortet är byggt i två lager för övrigt.

Kan jag använda mig av den här tro?

http://e2e.ti.com/cfs-file.ashx/__key/C ... 00_I2C.png

Kortet jag bygger kommer att vara "coated" (en bra översättning till det?) och jag antar att det då i teorin bara är mina paddar och vias som problemet möjligen kan uppstå vid. Eller har jag helt fel?
Nerre

Re: Minsta avstånd mellan ledningsbanor, 300V

Inlägg av Nerre »

Sitter det säkring före? I såna fall blir det mest en kvalitetsfråga (hur ofta vill du att säkringen ska lösa?).

Och sitter det inte säkring före, gör om konstruktionen (eftersom det kan bli kortis i likriktaren).

Jag tror inte att lackat kort räknas som "coated" enligt den där tabellen, lack är helt enkelt för tunn och repas för lätt.
Clayman

Inlägg av Clayman »

Japp, det sitter en säkring innan.

Jag hade för mig att lackat var samma sak som coated, men kanske var helt ute och cyklade där. Har precis beställt mitt första mönsterkort så är lite rocky i sammanhanget.

Men Om jag kan använda mig av tabellen så är det då B2 jag bör gå efter?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Coated betyder i detta fall att kortet är vakummlackat och det torde inte vara aktuellt i ditt fall.
Så kategori A2 är väl det som är mest lämpligt.
Jag har just läst en app not som kan vara rätt så intressant för dig.
Infineon - Application Note - PowerMOSFETs - CoolMOS- - Electrical Safety and Isolation in high voltage Applications.pdf
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja

Men jag använder mig generellt av regeln "100V/mm" i ren miljö och det har än så länge fungerat bra...
Clayman

Inlägg av Clayman »

B2 menar du?

Skillnaden på Bare board och Assembly, ska detta tolkas som att vid assembly så är det komponenter monterat på kortet?
Clayman

Inlägg av Clayman »

Jag kollade med tillverkaren av mitt mönsterkort nu, och enligt dem så är mitt kort "coated" med HASL och detta borde då motsvara B4, Permanent polymer coating.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

HASL (Hot air solder leveling) är inte coating utan teknik och material för att förtenna paddarna på mönsterkortet.
Coating är lack eller annat material som sprejas över ditt PCBA, doppas i eller kanske till och med gjuts in i.

Edit: Eller så tolkar jag det fel, för de nämner även conformal coating
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Conformal coating är "skyddslack" för att hermetiskt tillsluta alltihop inkl. alla komponenter.
Bild
Det vore ju dumt att lägga på ett lager sådant innan komponenterna är på plats. :D

Det gröna lagret (om man väljer grönt...) borde benämnas solder mask, (lödmask). Det är också en coating om man ska gå efter ordens betydelse.
Om man endast ska ha kortet förtennat utan lödmask, text mm, så kan man väl kalla tennet för coating iofs...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

300 V låter snålt för nätspänning. Vilken transientnivå som väljs beror på var apparaten ska kopplas in. Direkt till elnätet, elinstallation i byggnad eller efter befintlig elinstallation. Vidare finns olika standarder som kan vara komplicerade beroende på vilka lagkrav som ska uppfyllas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl också skillnad på vilka avstånd som är okej för att kretskortet ska överleva v.s. vilka marginaler olika säkerhetsstandarder kräver.

Med andra ord kan det vara olika beroende på var kortet ska användas (land/världsdel, stationärt eller i fordon o.s.v.)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om jag nu minns rätt behöver avstånden vara riktigt stora för att överslag ska undvikas helt. Diverse säkerhetsstandarder utgår troligtvis från 99,99% eller något liknande då 100% hade varit ekonomiskt ohållbart för de flesta apparater. Ska dock endast någon sådär funktion garanteras kan som exempel IPC-2221 vara vägledande men för lagkrav är det snarare någon IEC som gäller.

http://www.smps.us/pcbtracespacing.html
gkar

Inlägg av gkar »

Du skall antagligen läsa i EN 60950 eller EN 61010. Alternativt annan lvd standard.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är skillnad på kraven pol-pol efter säkring, pol-pol före säkring och primär-sekundär.

Primär-sekundär krävs dubbel/förstärkt isolation baserat på spänning, CAT och "pollution degree". Detta för personsäkerhet.

Pol-pol före säkring krävs grundisolation baserat på spänning, CAT och "pollution degree". Detta för att minska risken för brandspridning och att installationssäkringen löser i onödan.

Pol-pol efter säkring är kraven lägre eftersom vid överslag så löser normalt bara apparatens egen säkring (om den är korrekt dimensionerad). Operational isolation eller functional isolation brukar det kallas (lite olika i olika standarder).

De har gjort om lite i standarderna nu och jag har inte hundra koll på det, men förut (fram till för nåt år sen) så var den:

IEC/EN 61010 för mät och styrutrustning
IEC/EN 60950 för IT-utrustning
IEC/EN 60065 för hemelektronik

Standarden för maskiner minns jag inte numret på...

Jag tror att numera är 60065 ihopslagen med nån av de andra (troligen 60950). Notera att IEC 60065 förr hette IEC 65, det är alltså en väldigt tidig standard! Dock har den ju kommit i nya utgåvor med jämna mellanrum, men poängen är alltså att hemelektronik (typ radio och musikanläggning) standardiserades väldigt tidigt.

Från början var det så att IEC-standarder som blev EN-standard fick 60000 adderat till numret (IEC 65 blev EN 60065, IEC 950 blev EN 60950). Men för 10 år sen eller nåt sånt började IEC sätta 60000-numret direkt på sina standarder så det blev samma nummer men bara olika prefix beroende på om det är IEC eller EN. I de flesta fall idag är EN identisk med IEC.
Clayman

Inlägg av Clayman »

Okey, om jag ska följa 60950 så inser jag att jag på vissa ställen har satt ett för kort avstånd. Har som minst 0.6 mm vid 110 Vdc och hade behövt 1.5 mm för att uppfylla kraven. Nu är ju detta ingen slutgiltig produkt utan bara för att testa kretsen i sig så hoppas att det går bra ändå.

Kortet är till en LED-driver som ska användas i gatulampor upp till 80 W. Där av finns ju risken för en del fukt och liknande, men nu i ett första stadie handlar det ju bara om att testa kretsen.

Tackar för hjälpen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då är det ju i alla fall inte 60950 som gäller (det är ingen IT-utrustning ju) utan snarare nån belysningsstandard (de har jag nästan ingen koll på alls).
Skriv svar