Komma igång med Arduino
- )ExecutoR(
Komma igång med Arduino
Skapar en tråd för att få lite råd nu när jag har tänkt sätta igång med att bygga diverse prylar med Arduino. Jag har under många år småpillat med enkla byggen som att löda ihop LED's med motstånd, MOSFET-brytare osv. Nu är min plan att få till en grund i labbutrustning för att kunna bygga och felsöka lite mer avancerade kretsar.
När det kommer till programmering är jag i princip helt grön. Jag har väl för många år sedan i gymnasiet knackat ihop nått hello world efter en mer eller mindre färdig mall. Idag finns det grafiska interface för att barn ska komma igång, så det borde till och med jag klara av. Jag har fastnat främst för Minibloq för att det är gratis, annars verkar Modkit bäst men det kostar $50/år.
Mitt första riktiga projekt är att försöka bygga en fungerande radiokommunikation mellan två arduinos. Tanken är att den ena agerar fjärrkontroll och den andra mottagare. Mottagaren är tänkt att vara kopplad till ett antal relän som den kan slå på.
Jag har ingen aning om hur detta fungerar, så det blir nog en hel del trial and error samt googlande och att sno färdiga kodbitar om det går.
Ju mer jag sitter här och funderar på det hela ju mer småsaker inser jag att jag kommer behöva på mitt skrivbord. Småsaker man inte tänker på innan man inser att de saknas. Kopplingskablar, bread-boards, strömförsörjning osv.
Jag tänkte att jag börjar speca en lista på vad jag själv kommit på och beställt, så kan väl ni med mer erfarenhet skrika till om det är något ni ofta använder men saknar i listan. Tanken är väl att det kan bli en bra grund för alla som vill börja men inte redan har ett färdigt labb-bord och fulla komponentskåp längs väggarna.
Den utrustning jag räknar med att behöva till att börja med:
Multimeter
Någon typ av labbaggregat. +3,3V +5V +12V (Troligen slaktar jag ett gammalt ATX-agg)
Breadboard
Kopplingskablar
Stiftlister
Banankontakter/terminaler och kablar om man ska konvertera ATX-aggregatet.
Hittade detta paket som verkar helt okej för att komma igång:
http://www.aliexpress.com/item/3-3V-5V- ... 59166.html
Jag antar att man gärna vill ha en uppsättning diverse motstånd och lite LED's för att kunna se status på arduinons outputs.
Är det något utöver detta som ni tror att jag direkt kommer behöva?
När det kommer till programmering är jag i princip helt grön. Jag har väl för många år sedan i gymnasiet knackat ihop nått hello world efter en mer eller mindre färdig mall. Idag finns det grafiska interface för att barn ska komma igång, så det borde till och med jag klara av. Jag har fastnat främst för Minibloq för att det är gratis, annars verkar Modkit bäst men det kostar $50/år.
Mitt första riktiga projekt är att försöka bygga en fungerande radiokommunikation mellan två arduinos. Tanken är att den ena agerar fjärrkontroll och den andra mottagare. Mottagaren är tänkt att vara kopplad till ett antal relän som den kan slå på.
Jag har ingen aning om hur detta fungerar, så det blir nog en hel del trial and error samt googlande och att sno färdiga kodbitar om det går.
Ju mer jag sitter här och funderar på det hela ju mer småsaker inser jag att jag kommer behöva på mitt skrivbord. Småsaker man inte tänker på innan man inser att de saknas. Kopplingskablar, bread-boards, strömförsörjning osv.
Jag tänkte att jag börjar speca en lista på vad jag själv kommit på och beställt, så kan väl ni med mer erfarenhet skrika till om det är något ni ofta använder men saknar i listan. Tanken är väl att det kan bli en bra grund för alla som vill börja men inte redan har ett färdigt labb-bord och fulla komponentskåp längs väggarna.
Den utrustning jag räknar med att behöva till att börja med:
Multimeter
Någon typ av labbaggregat. +3,3V +5V +12V (Troligen slaktar jag ett gammalt ATX-agg)
Breadboard
Kopplingskablar
Stiftlister
Banankontakter/terminaler och kablar om man ska konvertera ATX-aggregatet.
Hittade detta paket som verkar helt okej för att komma igång:
http://www.aliexpress.com/item/3-3V-5V- ... 59166.html
Jag antar att man gärna vill ha en uppsättning diverse motstånd och lite LED's för att kunna se status på arduinons outputs.
Är det något utöver detta som ni tror att jag direkt kommer behöva?
Re: Komma igång med Arduino
Köp nåt sånt här med massor av sensorer.
Man tröttnar ganska snabbt på att bara tända och släcka leds.
/tgadler
Man tröttnar ganska snabbt på att bara tända och släcka leds.

/tgadler
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det är svårt att finna det man mest behöver på AliExpress eller Ebay!
Det är en bra motivation och lite tålamod.
Fundera på vad du vill ersätta, skapa sedan din lösning av problemet!
Jag har lagt ett bud på grejor i annan tråd. Sänd PM så kommer det någon stegmotor och radiolänkar.
Det diskuteras mycket om var man skall börja, men en väg kan traskas på många sätt.
Sedan kan man alltid börja om!
Lycka till säger Lasp
Jo detta med nätaggregat. Ta en vanlig väggvårta kör med dessa billiga DC DC konverter för rätt start.
Det är en bra motivation och lite tålamod.
Fundera på vad du vill ersätta, skapa sedan din lösning av problemet!
Jag har lagt ett bud på grejor i annan tråd. Sänd PM så kommer det någon stegmotor och radiolänkar.
Det diskuteras mycket om var man skall börja, men en väg kan traskas på många sätt.
Sedan kan man alltid börja om!
Lycka till säger Lasp
Jo detta med nätaggregat. Ta en vanlig väggvårta kör med dessa billiga DC DC konverter för rätt start.
När det gäller nätagg. är det bra att ha ett variabelt, 1,2-20 V, 1A. Ett alternativ är den kända stabb.kretsen LM317T. Även om du just nu klara dig med dessa fasta spänningar kanske du gör något annat där det behövs andra spänningar. Ett bra labb.agg. klara man sig inte utan!
Du kan ju enkelt bygga ut med fler LM317 från samma likrikardel om du vill ha fler spänningar samtidigt. T.ex. 3,3V, 5V., 12V.
Titta på den här: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ata_en.pdf
Du kan ju enkelt bygga ut med fler LM317 från samma likrikardel om du vill ha fler spänningar samtidigt. T.ex. 3,3V, 5V., 12V.
Titta på den här: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ata_en.pdf
- )ExecutoR(
Tack för alla svar! Det verkar inte vara något supernödvändigt jag missat. Det tog en stund innan jag kom på att jag behövde kopplingskablar och plintar, så det var mer på den nivån jag tänkte stämma av, så jag inte direkt står där utan att kunna göra något.
Motivation har jag redan, har gått en kurs i pyroteknik och vill bygga en enkel fjärr och mottagare som kan dra av diverse smällar. Kollar man på färdiga produkter så börjar det bli lite dyrt redan med många kanaler, väldigt dyrt om man vill ha stöd för att programmera in sekvenser och liknande. Något som är busenkelt med arduinon. (ivf. från datorn till att börja med, senare kanske man kan utveckla ett UI som låter en ställa in sånt direkt på mottagaren).
De flesta dyrare mottagarna använder Mosfet för att dra av pyrotekniken. Jag gissar att det främst är för att man inte vill behöva ha så hög drivspänning som för att dra ett relä.
Köpte ett relay-board med 16st relän som jag tänkt ska dra av pyrot, har redan nu sprungit på patrull då arduinon inte har tillräckligt med utgångar för att styra alla. Jag börjar med så många outputs jag har tillgängligt så får jag i framtiden bygga ut med seriekommunikation för att styra fler.
Det här kanske inte blir extremt mycket billigare i slutändan, men det är mycket roligare och jag kommer lära mig saker på vägen. Dessutom så kan jag ju alltid göra nått annat med prylarna om jag inte längre har råd att spränga saker.
Motivation har jag redan, har gått en kurs i pyroteknik och vill bygga en enkel fjärr och mottagare som kan dra av diverse smällar. Kollar man på färdiga produkter så börjar det bli lite dyrt redan med många kanaler, väldigt dyrt om man vill ha stöd för att programmera in sekvenser och liknande. Något som är busenkelt med arduinon. (ivf. från datorn till att börja med, senare kanske man kan utveckla ett UI som låter en ställa in sånt direkt på mottagaren).
De flesta dyrare mottagarna använder Mosfet för att dra av pyrotekniken. Jag gissar att det främst är för att man inte vill behöva ha så hög drivspänning som för att dra ett relä.
Köpte ett relay-board med 16st relän som jag tänkt ska dra av pyrot, har redan nu sprungit på patrull då arduinon inte har tillräckligt med utgångar för att styra alla. Jag börjar med så många outputs jag har tillgängligt så får jag i framtiden bygga ut med seriekommunikation för att styra fler.
Det här kanske inte blir extremt mycket billigare i slutändan, men det är mycket roligare och jag kommer lära mig saker på vägen. Dessutom så kan jag ju alltid göra nått annat med prylarna om jag inte längre har råd att spränga saker.

> De flesta dyrare mottagarna använder Mosfet för att dra av pyrotekniken. Jag gissar att det främst är för att man inte vill behöva ha så hög drivspänning som för att dra ett relä.
Ett mekaniskt relä är sannolikt en säkerhetsrisk eftersom det kan utlösa smällaren utan att styrelektroniken vill det. Behövs bara en lagom hård knuff.
Ett mekaniskt relä är sannolikt en säkerhetsrisk eftersom det kan utlösa smällaren utan att styrelektroniken vill det. Behövs bara en lagom hård knuff.
- )ExecutoR(
Ah, bra att veta. Kommer inte använda mina egenbyggda prylar till något jag inte vågar stå brevid när det går av ändå. Får bygga ut med mosfetlösnig i framtiden, eller i version2. 

- )ExecutoR(
Nu börjar det hända saker! Fick ett mycket fint paket av Lasp med div. sensorer, stegmotorer, nån knapp och lite andra prylar att leka med. Tack för det! Det mesta beställt från Kina har också dykt upp.
Då Reläkortet behöver 12V för att dra reläerna och mina hemmakopplingar började bli lite jobbiga så tog jag och fixade i ordning ett gammalt ATX-agg:

Tyvärr hade jag inte fler färger på bananhonor så det fick bli som det blev. Fungerar helt okej och är enkelt att skruva i nya om jag i framtiden kommer över bättre färger.
Själva programmeringen går också framåt.
Först testade jag koppla Arduinon mot reläkortet, fick till en knapp med mjukvaru-debounce enligt en guide på nätet, sen skapade jag en variabel som plussades på med 1 för varje knapptryckning och resettade till 0 när den nådde 8. Skapade en massa if-satser som tände upp det relä som motsvarade variabelns värde. Varje gång man klickade på knappen så tändes nästa relä upp istället.
Great success! Fast det är ju onödigt att relät är på konstant tills man går till nästa. Och har man otur och är riktigt snabb med knappen kanske inte relät är på långt nog för att dra av vad som är inkopplat innan det slår av och nästa går igång.
Ungefär här sprang jag sen in i samma problem som alla andra som börjar med detta, nämligen att alla exempel av nån dum anledning nyttjar funktionen delay istället för att bara ta tag i problemet på en gång och börja räkna tid istället.
För att inte min variabel ska fortsätta trigga loopen som sparar ner tiden så la jag in mellansteg i min variabel pull, och koden lägger själv till +1 första gången den triggat.
Till slut såg koden ut såhär.
Sen började jag leka med exempel från RCswitch-biblioteket för att få igång de enkla 433Mhz Tx och Rx kretsarna.
Jag klippte och klistrade en del i det och min gamla kod och kom fram till detta:
Fjärrkontrollen:
Och mottagaren:
Mottagarkoden är inte tillfixad än utan snabbt modifierad för att testa om det fungerade, och det gör det! Tyvärr har Tx/Rx prylarna jag har bara ett par meter räckvidd men det duger gott för att göra all kodning.
Nu börjar dock hjärnan spåra. Varför inte ha tvåvägskommunikation? Då kan man ha en testknapp som kontrollerar att man har kontakt med mottagaren... Vi får se var det här tar vägen, men jag behöver helt klart börja kolla på vettigare RF-kretsar, just nu lutar det åt att beställa ett par RFM69HW på 433Mhz. Alla funktioner är sjukt overkill för detta, men räckvidd är aldrig fel.
Då Reläkortet behöver 12V för att dra reläerna och mina hemmakopplingar började bli lite jobbiga så tog jag och fixade i ordning ett gammalt ATX-agg:

Tyvärr hade jag inte fler färger på bananhonor så det fick bli som det blev. Fungerar helt okej och är enkelt att skruva i nya om jag i framtiden kommer över bättre färger.
Själva programmeringen går också framåt.
Först testade jag koppla Arduinon mot reläkortet, fick till en knapp med mjukvaru-debounce enligt en guide på nätet, sen skapade jag en variabel som plussades på med 1 för varje knapptryckning och resettade till 0 när den nådde 8. Skapade en massa if-satser som tände upp det relä som motsvarade variabelns värde. Varje gång man klickade på knappen så tändes nästa relä upp istället.
Great success! Fast det är ju onödigt att relät är på konstant tills man går till nästa. Och har man otur och är riktigt snabb med knappen kanske inte relät är på långt nog för att dra av vad som är inkopplat innan det slår av och nästa går igång.
Ungefär här sprang jag sen in i samma problem som alla andra som börjar med detta, nämligen att alla exempel av nån dum anledning nyttjar funktionen delay istället för att bara ta tag i problemet på en gång och börja räkna tid istället.
För att inte min variabel ska fortsätta trigga loopen som sparar ner tiden så la jag in mellansteg i min variabel pull, och koden lägger själv till +1 första gången den triggat.
Till slut såg koden ut såhär.
Kod: Markera allt
int switchPin = 8;
int out1 = 1;
int out2 = 2;
int trigger1 = 1;
int trigger2 = 3;
int pull = 0;
long Timer1 = 0;
long Timer2 = 0;
long interval = 1000;
long time = 0;
boolean lastButton = LOW;
boolean currentButton = LOW;
void setup()
{
pinMode(switchPin, INPUT);
pinMode(out1, OUTPUT);
pinMode(out2, OUTPUT);
}
boolean debounce(boolean last)
{
boolean current = digitalRead(switchPin);
if (last != current)
{
delay(5);
current = digitalRead(switchPin);
}
return current;
}
void loop()
{
time = millis();
currentButton = debounce(lastButton);
if (lastButton == LOW && currentButton == HIGH)
{
pull = pull + 1;
}
lastButton = currentButton;
if (pull == 4) pull = 0;
if (pull == trigger1)
{
Timer1 = millis();
digitalWrite(out1, LOW);
pull = pull + 1;
}
if (time - Timer1 >= interval)
{
digitalWrite(out1, HIGH);
}
if (pull == trigger2)
{
Timer2 = millis();
digitalWrite(out2, LOW);
pull = pull + 1;
}
if (time - Timer2 >= interval)
{
digitalWrite(out2, HIGH);
}
}
Sen började jag leka med exempel från RCswitch-biblioteket för att få igång de enkla 433Mhz Tx och Rx kretsarna.
Jag klippte och klistrade en del i det och min gamla kod och kom fram till detta:
Fjärrkontrollen:
#include <RCSwitch.h>
RCSwitch mySwitch = RCSwitch();
int switchPin1 = 8;
int buttonState; // the current reading from the input pin
int lastButtonState = LOW; // the previous reading from the input pin
long lastDebounceTime = 0; // the last time the output pin was toggled
long debounceDelay = 50; // the debounce time; increase if the output flickers
void setup() {
pinMode(switchPin1, INPUT);
Serial.begin(1200);
// Transmitter is connected to Arduino Pin #10
mySwitch.enableTransmit(10);
// Optional set pulse length.
// mySwitch.setPulseLength(320);
// Optional set protocol (default is 1, will work for most outlets)
// mySwitch.setProtocol(2);
// Optional set number of transmission repetitions.
// mySwitch.setRepeatTransmit(15);
}
void loop()
{
// read the state of the switch into a local variable:
int reading = digitalRead(switchPin1);
// If the switch changed, due to noise or pressing:
if (reading != lastButtonState) {
// reset the debouncing timer
lastDebounceTime = millis();
}
if ((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay) {
// whatever the reading is at, it's been there for longer
// than the debounce delay, so take it as the actual current state:
// if the button state has changed:
if (reading != buttonState) {
buttonState = reading;
if (buttonState == HIGH)
{
// Send!
mySwitch.send(1337, 24);
}
}
}
// save the reading. Next time through the loop,
// it'll be the lastButtonState:
lastButtonState = reading;
}
#include <RCSwitch.h>
RCSwitch mySwitch = RCSwitch();
int out3 = 3;
int out4 = 4;
int out5 = 5;
int out6 = 6;
int out7 = 7;
int trigger3 = 1337;
int trigger4 = 7;
int trigger5 = 9;
int trigger6 = 11;
int trigger7 = 13;
int pull = 0;
long Timer3 = 0;
long Timer4 = 0;
long Timer5 = 0;
long Timer6 = 0;
long Timer7 = 0;
long interval = 1000;
long time = 0;
boolean lastButton = LOW;
boolean currentButton = LOW;
void setup()
{
Serial.begin(9600);
mySwitch.enableReceive(0); // Receiver on inerrupt 0 => that is pin #2
pinMode(out3, OUTPUT);
pinMode(out4, OUTPUT);
pinMode(out5, OUTPUT);
pinMode(out6, OUTPUT);
pinMode(out7, OUTPUT);
}
void loop()
{
time = millis();
if (mySwitch.available()) {
int value = mySwitch.getReceivedValue();
}
if (mySwitch.getReceivedValue() == trigger3)
{
Timer3 = millis();
digitalWrite(out3, LOW);
}
if (time - Timer3 >= interval)
{
digitalWrite(out3, HIGH);
}
if (mySwitch.getReceivedValue() == trigger4)
{
Timer4 = millis();
digitalWrite(out4, LOW);
}
if (time - Timer4 >= interval)
{
digitalWrite(out4, HIGH);
}
}
Nu börjar dock hjärnan spåra. Varför inte ha tvåvägskommunikation? Då kan man ha en testknapp som kontrollerar att man har kontakt med mottagaren... Vi får se var det här tar vägen, men jag behöver helt klart börja kolla på vettigare RF-kretsar, just nu lutar det åt att beställa ett par RFM69HW på 433Mhz. Alla funktioner är sjukt overkill för detta, men räckvidd är aldrig fel.
Senast redigerad av )ExecutoR( 4 november 2014, 13:50:49, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra jobbat
Gläder mig att du kommer igång med tester. Man lär sig på vägen.
Blev lite osäker på om mina handskrivna försändelser kom fram . Underkänd i välskrivning!
Visst är det bra att ha Volter tillgängliga på det sättet med ett gammalt nätaggregat!
Det är aldrig fel att repetera kunskap.
Jag kan inte nog lyfta fram Lars W eminenta kurser i Arduino. http://www.lawicel.se/blog/?page_id=359
När nu Lars W har fått igång sitt hjärta kommer det säkert mer info snart!
Både han och jag har anledning att vara tacksamma för den svenska sjukvården som ser till att våra hjärtan slår.
Sicken maskin hjärtat är, att vara tacksam över säger Lasp
Så kör på med dubbelriktat kommunikation.
Gläder mig att du kommer igång med tester. Man lär sig på vägen.
Blev lite osäker på om mina handskrivna försändelser kom fram . Underkänd i välskrivning!
Visst är det bra att ha Volter tillgängliga på det sättet med ett gammalt nätaggregat!
Det är aldrig fel att repetera kunskap.
Jag kan inte nog lyfta fram Lars W eminenta kurser i Arduino. http://www.lawicel.se/blog/?page_id=359
När nu Lars W har fått igång sitt hjärta kommer det säkert mer info snart!
Både han och jag har anledning att vara tacksamma för den svenska sjukvården som ser till att våra hjärtan slår.
Sicken maskin hjärtat är, att vara tacksam över säger Lasp
Så kör på med dubbelriktat kommunikation.
- )ExecutoR(
Beställde två såna här:
https://www.tindie.com/products/modtron ... ompatible/
433Mhz varianten med antenn. Får se hur länge man får vänta innan de dyker upp i brevlådan.
https://www.tindie.com/products/modtron ... ompatible/
433Mhz varianten med antenn. Får se hur länge man får vänta innan de dyker upp i brevlådan.
- )ExecutoR(
I väntan på nya RF-moduler så försökte jag få till tvåvägskommunikation med nuvarande RF-kretsar. Monterade så båda arduinos hade både sändare och mottagare men fick det inte att fungera alls med rcSwitch som jag använt som library. Jag höll på en stund men har inte hittat något vettigt på nätet, och jag vet ärligt talat inte ens om det har stöd för att köra båda samtidigt. Efter att ha tittat efter något vettigt att köra med de nya RF-modulerna så hittade jag RadioHead. Väldigt många fler funktioner än jag tror jag behöver men å andra sidan kul med potential när man fått koll på grunderna.
http://www.airspayce.com/mikem/arduino/ ... _RF69.html
Hittade också att man kan beställa färdiga PCB:er till RF-modulerna och löda ihop själv till mycket lägre pris än de jag beställde från Australien. Aldrig lött ytmonterat tidigare, men kanske kul att testa.
Länk till där man kan beställa PCB'n:
https://oshpark.com/shared_projects/bJRprI06
Och lista på komponenter och hur det ska kopplas:
https://lowpowerlab.com/forum/index.php ... ml#msg1794
http://www.airspayce.com/mikem/arduino/ ... _RF69.html
Hittade också att man kan beställa färdiga PCB:er till RF-modulerna och löda ihop själv till mycket lägre pris än de jag beställde från Australien. Aldrig lött ytmonterat tidigare, men kanske kul att testa.
Länk till där man kan beställa PCB'n:
https://oshpark.com/shared_projects/bJRprI06
Och lista på komponenter och hur det ska kopplas:
https://lowpowerlab.com/forum/index.php ... ml#msg1794
Klassiskt problem att inte ha mängder av färger på bananerna hemma.
Måla färgklickar med tuschpenna i olika färger, eller klistra fast olikfärgade pappersbitar (eller urklipp från klistermärken) kanske?
Måla färgklickar med tuschpenna i olika färger, eller klistra fast olikfärgade pappersbitar (eller urklipp från klistermärken) kanske?
Hej du verkar kommit igång bra. Jag håller själv på med liknande projekt men med andra användningsområden. Om du ändå tänker göra en pcb passa på och gör så du får plats med de andra delarna du behöver. Håller på och gör ett kort som rymmer både arduino, radiomodul och kopplingsplintar och passar i en liten kopplingsbox från Biltema.
Angående RadioHead så har jag använt det tillsammans med SI4432 moduler (rf22) och arduino pro mini.
http://www.ebay.com/itm/310884417600?nav=SEARCH
RadioHead har stor potential men tar rätt mycket plats om man använder RHReliableDatagram men det har inte varit något hinder hittills. Lycka till.
Angående RadioHead så har jag använt det tillsammans med SI4432 moduler (rf22) och arduino pro mini.
http://www.ebay.com/itm/310884417600?nav=SEARCH
RadioHead har stor potential men tar rätt mycket plats om man använder RHReliableDatagram men det har inte varit något hinder hittills. Lycka till.