Lipo laddare med fjärrsignal.
Lipo laddare med fjärrsignal.
Jag undrar om nån kan hjälpa mej med att få det här att fungera. Min tanke var att när laddaren har laddat färdigt Li-po batteriet så piper den och det skulle Velleman MK103 Ljud till ljus kortet fånga upp. Kemo reläkortet som drar reläet vid mycket små strömmar (5mA) är inkopplat där lysdioderna satt på velleman kortet. När reläet drar så aktiveras keyfinder kortets brytare så jag får en signal att det är färdigladdat. Problemet är att reläet bara brummar vid högt ljud som om det var inkopplat på växelström. Jag antar att det beror på att transistor T4 öppnar och stänger i snabb takt för att reglera ljusstyrkan på dioderna i förhållande till ljudet. Jag har tagit bort alla lysdioderna LD1 till LD4. Finns det nåt sätt att fixa detta på så jag kan få reläet att dra och aktivera keyfindern. Ett alternativ är kanske att byta ut reläet till ett med ett extra kontaktpar och en timerkrets som håller det draget, men finns det något annat sätt så är jag tacksam för hjälp. //Bosse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lipo laddare med fjärrsignal.
Ville det inte vara bättre att öppna laddaren och ta en optokopplare på buzzern?
Lägg till ett kontaktdon och du monterar det i höljet.
Då kan keyfindern aktiveras utan annat melan.
Lägg till ett kontaktdon och du monterar det i höljet.
Då kan keyfindern aktiveras utan annat melan.
Vid laddning av LiPo
Regel nr1: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr2: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr3: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr4: Alltid balanserad laddning
Regel nr5: Använd alltid laddpåse eller motsvarande
Lycka till med projektet
Regel nr1: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr2: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr3: Ladda alltid under uppsikt
Regel nr4: Alltid balanserad laddning
Regel nr5: Använd alltid laddpåse eller motsvarande
Lycka till med projektet

Icecap:s förslag är iofs bra, men jag förstår ifall du inte vill meka inuti laddaren, t.ex pga garanti.
En alternativ lösning kan då vara den där MK103:a du har, men det behövs ett filter på utgången (lysdioderna) för att få en konstant signal istället för pulserna från den förstärkta ljudsignalen.
Här är ett par alternativ:
1. Din ursprungliga koppling + filter: 2. Alternativ med filter och optokopplare isf relä: Plus/minus på keyfinder-sändaren är alltså spänningen på tryckknappens anslutningar. Vänder man fel funkar det inte, men går inte sönder.
Cx rep Cy får testas fram, men nånstans runt 1-47uF/16V funkar nog.
Beroende på hur keyfindersändaren är konstruerad (t.ex om knappen kopplar in batteriet direkt), så kan det hända att optokopplaren inte funkar. Detta kan man kontrollera genom att mäta strömmen genom knappen med en vanlig multimeter (200mA område), och helt enkelt sätta testpinnarna över knappen.
Om strömmen är högre än någon enstaka mA så är optokopplaren inte enklaste valet.
/J
En alternativ lösning kan då vara den där MK103:a du har, men det behövs ett filter på utgången (lysdioderna) för att få en konstant signal istället för pulserna från den förstärkta ljudsignalen.
Här är ett par alternativ:
1. Din ursprungliga koppling + filter: 2. Alternativ med filter och optokopplare isf relä: Plus/minus på keyfinder-sändaren är alltså spänningen på tryckknappens anslutningar. Vänder man fel funkar det inte, men går inte sönder.
Cx rep Cy får testas fram, men nånstans runt 1-47uF/16V funkar nog.
Beroende på hur keyfindersändaren är konstruerad (t.ex om knappen kopplar in batteriet direkt), så kan det hända att optokopplaren inte funkar. Detta kan man kontrollera genom att mäta strömmen genom knappen med en vanlig multimeter (200mA område), och helt enkelt sätta testpinnarna över knappen.
Om strömmen är högre än någon enstaka mA så är optokopplaren inte enklaste valet.
/J
Keyfinderns knapp går direkt till 6v batteriets pluspol så då går det inte. Jag får kanske vänta tills garantin går ut om nån månad och koppla in det på summern istället som Icecap skrev. När jag letade efter sätt att lösa det på från början så hittade jag detta schema. Är det rätt sätt och kan ett 12v relä kopplas till out?
Kunde det inte funka med 1a konstruktionen om man lägger en konding paralellt med spolen på relät?
Värdet får man väl prova sig fram till (större = bättre antar jag).
Värdet får man väl prova sig fram till (större = bättre antar jag).
Bator:
Ang. optokopplare är det inte just att knappen kopplar in batteriet som är det viktiga, utan hur mycket ström som behöver passera. Därför skrev jag MÄT!
Optokopplare har en överföringsfunktion och högsta tillåtna ström, så man måste räkna lite på detta. Men man måste först veta hur mycket ström som behövs, och välja optokopplare därefter.
Vad gäller ingrepp i laddaren så vad spelar ett par månaders garanti för roll? Har prylen hållt mer än ett år är det ganska osannolikt att den går sönder inom månader...
Sen funkar inte ditt "hack"-exempel rakt av heller. Du behöver i princip optokopplartillägget i mitt första exempel innan (motstånd+kondensator+optokopplare+diod).
vette461:
Det är just det som mitt första förslag går ut på, men man placerar inte kondingen över reläet (kan bli riktigt konstigt och tom bränna transistorn), utan man placerar den på styrsignalen till drivaren istället.
/J
Ang. optokopplare är det inte just att knappen kopplar in batteriet som är det viktiga, utan hur mycket ström som behöver passera. Därför skrev jag MÄT!
Optokopplare har en överföringsfunktion och högsta tillåtna ström, så man måste räkna lite på detta. Men man måste först veta hur mycket ström som behövs, och välja optokopplare därefter.
Vad gäller ingrepp i laddaren så vad spelar ett par månaders garanti för roll? Har prylen hållt mer än ett år är det ganska osannolikt att den går sönder inom månader...
Sen funkar inte ditt "hack"-exempel rakt av heller. Du behöver i princip optokopplartillägget i mitt första exempel innan (motstånd+kondensator+optokopplare+diod).
vette461:
Det är just det som mitt första förslag går ut på, men man placerar inte kondingen över reläet (kan bli riktigt konstigt och tom bränna transistorn), utan man placerar den på styrsignalen till drivaren istället.
/J
Nu har jag mät och strömmen genom knappen är 4,7mA. Tack för din hjälp jah
Ok. Då går det nog bra med optokopplare.
Vilket alternativ på inkoppling vill du försöka dig på då?
-Intern optokopplare i laddaren
-MK103+relämodulen
-MK103+optokopplare
Välj det alternativ du tycker känns mest naturligt och som du har eller kan skaffa komponenter till.
/J
Vilket alternativ på inkoppling vill du försöka dig på då?
-Intern optokopplare i laddaren
-MK103+relämodulen
-MK103+optokopplare
Välj det alternativ du tycker känns mest naturligt och som du har eller kan skaffa komponenter till.
/J
Jag antar att det är lättast och störst chans att få det att fungera med intern optokopplare i laddaren. Då slipper man riskera att nåt annat ljud aktiverar signalen också. Så jag väljer det.
/Bosse
/Bosse
Då e de bara att skruva isär laddaren och börja leta upp anslutningspunkter.
Om laddaren matas med 230V så håll koll på var du sätter fingrarna när du mäter sedan !!!.
Du behöver hitta:
- GND (0V)
- Anslutningarna till summern/piezohögtalaren
- Matningsspänning (förmodligen samma som summerns +sida). Mät matningsspänningen mot GND också.
- Lämplig plats att dra ut trådar med optokopplarens utsignal, eller placera en anslutningskontakt.
(Det behövs två trådar, så ett 2,5 eller 3,5mm teleproppsjack borde funka bra till detta.)
Mät spänningen mellan GND resp. matningsspänningen och summerns styrsignal när laddaren är igång, men tyst.
Passa på o fotografera laddarens kretskort och innanmäte också när du ända håller på, så blir ev frågor lättare att besvara senare...
/J
Om laddaren matas med 230V så håll koll på var du sätter fingrarna när du mäter sedan !!!.
Du behöver hitta:
- GND (0V)
- Anslutningarna till summern/piezohögtalaren
- Matningsspänning (förmodligen samma som summerns +sida). Mät matningsspänningen mot GND också.
- Lämplig plats att dra ut trådar med optokopplarens utsignal, eller placera en anslutningskontakt.
(Det behövs två trådar, så ett 2,5 eller 3,5mm teleproppsjack borde funka bra till detta.)
Mät spänningen mellan GND resp. matningsspänningen och summerns styrsignal när laddaren är igång, men tyst.
Passa på o fotografera laddarens kretskort och innanmäte också när du ända håller på, så blir ev frågor lättare att besvara senare...
/J
Re: LiPo-laddare med fjärrsignal.
Laddaren på bilden ser ut att vara en så kallad värstingladdare, iCharger 4010DUO, 2x40A 2kW. Matas med 9-50V.
Såhär ser den ut invändigt...

Så här ser "lillebror", 406DUO, ut...

Såhär ser den ut invändigt...

Så här ser "lillebror", 406DUO, ut...

Matningsspänningen är mellan 10-30V DC den är inte inkopplingsbar på 230V.
Jag använder den på både 12v batteri och 24v nätaggregat.
Summerns + anslutning är på 5v.
Servoanslutningen är på 5v med +, - och signal så kan man använda den som matning för att driva det hela?
Trådarna med optokopplarens utsignal drar jag ut genom samma hål som matningskablarna.
Räcker detta eller det behövs mer info?
//Bosse
En närbild på området vid summern hade varit bra.
Det verkar redan sitta en resistor eller kondensator precis intill summerns ben och vad som verkar vara en transistor, men det går inte att se exakt vad och hur banorna går där.
Så med reservation för ovanstående bör det annars funka så här: Optokopplaren är inte jättekritisk, men välj gärna en med minst 100% CTR, t.ex 4N35/36/37, TIL624, PC817, TIL817 etc (finns ofta flera versioner av varje typ, så kolla speciellt i kolumnen med CTR).
Denna parameter talar om hur stor ström transistorn släpper igenom i förhållande till strömmen i lysdioden.
Skulle det trots allt bli pulserande utsignal så får man öka C1 lite (t.ex sätta ytterligare en 10uF parallellt), eller välja optokopplare med högre CTR, men jag tror inte det blir nödvändigt.
Isolera pryttlarna med krympslang och lägg löst inuti laddaren.
/J
Det verkar redan sitta en resistor eller kondensator precis intill summerns ben och vad som verkar vara en transistor, men det går inte att se exakt vad och hur banorna går där.
Så med reservation för ovanstående bör det annars funka så här: Optokopplaren är inte jättekritisk, men välj gärna en med minst 100% CTR, t.ex 4N35/36/37, TIL624, PC817, TIL817 etc (finns ofta flera versioner av varje typ, så kolla speciellt i kolumnen med CTR).
Denna parameter talar om hur stor ström transistorn släpper igenom i förhållande till strömmen i lysdioden.
Skulle det trots allt bli pulserande utsignal så får man öka C1 lite (t.ex sätta ytterligare en 10uF parallellt), eller välja optokopplare med högre CTR, men jag tror inte det blir nödvändigt.
Isolera pryttlarna med krympslang och lägg löst inuti laddaren.
/J
Jag ska beställa några optokopplare idag av de sorter som du föreslog med 100CTR så jag har det hemma. Tack för snabba svar och tydliga instruktioner jah. Så här ser det ut i närbild.