Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 141)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hanna
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 september 2014, 00:03:50

Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 141)?

Inlägg av Hanna »

Halloj

Har kommit över en frekvensomriktare av modell ABB ACS 141 4K1 som jag planerar att använda till mitt CNC-bygge.
Omriktaren har legat i flera år och jag har hört att kondingar kan smälla när man kopplar på spänning i sådana fall, men att man kan undvika detta genom att ladda upp dom stillsamt. Stämmer det och hur gör jag?
Det sitter ett gäng epcos 470uF i mellanledet, de ser fräscha ut utvändigt men jag vill inte riskera nåt.

Bonusfråga: Fick även tag på 500 meter RG59 kabel. Det skulle slängas. Kontakterat med BNC i hundrameters längder. Jag har inget behov nu, bör jag ta reda på det? "Made in West Germany" står det på kabeln. Blir den sämre med tiden eller gör det inget att den är från den gamla goda tiden?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av hanzibal »

Vilka möjligheter har du att ladda upp kondensatorerna "stillsamt" då frågar jag mig?

Kabeln lär varken bli bättre eller sämre med tiden.
Hanna
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 september 2014, 00:03:50

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av Hanna »

Har hört att man ska sätta på en liten likspänning på något vis.

Ok. Tänkte att isoleringen torkade eller nåt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av hanzibal »

Sådan sk "omriktning" gäller främst riktigt stora kondensatorer som varit i bruk länge och sen är ju frågan hur du applicerar likspänning på dina kondensatorer "in circuit" utan att paja din "circuit" menade jag.

När det gäller kabeln, om den fortfarande känns någorlunda smidig så lär det ju inte vara några problem om du tänkt använda den till småsignaler, som antennkabel och liknade.
Hanna
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 september 2014, 00:03:50

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av Hanna »

"omriktning" hade jag inte hört talas om.
Det jag "vet" skrev jag i trådstarten.
Ok, så då är det ingen fara att spänningssätta denna apparat då? (beträffande kondensatorer som legat oladdade i minst ett decennium, andra faror finns ju.)
Den blir ju en av de "dyrare" grejorna i mitt CNC-bygge, men är det dumt att bygga runt en så gammal pryl? Den är byggd hösten 2002.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av arvidb »

Intressant fråga. Jag har servodrivare som har legat på hyllan sedan 1996, med kondensatorbank för likriktad nätspänning i. Jag har testkört några av dem kortare stunder, och de har inte brunnit upp direkt iaf.

Jag har dock skaffat en kolsyresläckare mestadels med tanke på just dessa gamla kondingar...

Edit: i ett datablad för kvalitetskondensatorer (Kemet PEH169) står:
Re-age (Reforming) Procedure
Apply the rated voltage to the capacitor at room temperature for a period of one hour, or until the leakage current has fallen to a steady value below the specified limit. During re-aging a maximum charging current of twice the specified leakage current or 5 mA (whichever is greater) is suggested.
"The specified limit" uppfattar jag som kondensatorns märkläckström (I = 0,003*CV + 4000 µA i detta fall; C=kapacitans i µF, V=märkspänning). Det som kan få gamla kondensatorer att "smälla" är väl annars just en för hög läckström, vilket ger upphov till effektutveckling och därmed värme inuti kondensatorn. Dock borde den ju inte explodera av detta, om säkerhetsventilen funkar som den ska.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av hanzibal »

Jag skrev "omriktning" men menade omformning. Någon fara tror åtminstone inte jag att det skall vara men du behöver ju inte luta dig över kortet.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av xxargs »

tror inte heller att det är någon större fara

Man kan göra det i steg att ha en kort inkopplingstid i minuter till en kvart första gången, koppla ur och känna om någon av burkkonding blir jummen - låta det svalna, om ingen blev uppenbart jummet så kan kan koppla in lite längre period, kanske en timme nästa gång, kolla igen och så ökar man på inkopplingstiden och efter 24-48 timmar total sammantagen inkopplingstid utan varma kondingar så är det att betraktat som färdigformerat.

blir kondingarna jumna så får man köra i korta tider tills dom slutar att bli jumna och därefter öka på tiden som ovan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad för slags kondingar?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av hanzibal »

Hanna skrev:Det sitter ett gäng epcos 470uF i mellanledet, de ser fräscha ut utvändigt men jag vill inte riskera nåt.
Antar att det är elektrolyter.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av Tekko »

Bara att koppla på nätspänning. Det var mest de äldre lytarna typ de som användes i rörradios som efter ett tiotal år behövde formeras för att de inte skulle smälla av, moderna lytar har inte detta problem.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av anders_bzn »

Jag brukar värma stora elektrolyter genom ett förkopplingsmotstånd. Börjar på låg spänning och sen arbetar mig uppåt mot kondensatorns märkspänning (över många timmar/dagar). I detta fallet så är det väl starkströmselektolyter, ~350V så det är ingen lek.

Man apparaten är ju för katten nästan ny! Jag hade kopplat in den men inte belastat den på några dygn.

Tanken med att öka spänningen sakta uppåt är att återuppbygga aluminiumoxidskiktet försiktigt utan att man får genomslag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mmmmnnnnnjjjjaaaaeee .... skulle inte skriva under på det. :tumner:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av anders_bzn »

Vilket då?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konditionera kondingar i gammal frekvensomriktare (ACS 1

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Moderna lytar inte skulle kräva formering om de legat länge.
Skriv svar