Kompensera impedansen i högtalaren med motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
överste_senap

Kompensera impedansen i högtalaren med motstånd?

Inlägg av överste_senap »

Har skruvat isär ett trasigt par peltor hörselskydd och hittat att ena högtalaren gått sönder.
Detta är en 100 ohms högtalare: http://www.showcomms.com/spares/litecom ... 0-ohm.html

Men har svårt att hitta reservdelar så jag undrar om det går att ta en 32 ohms högtalare och sätta ett motstånd framför?
Till exempel: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... debox=box1
Vad blir isf konsekvensen av det, en lägre volym?
Miramithe

Re: Kompensera impedansen i högtalaren med motstånd?

Inlägg av Miramithe »

mina gick oxå sönder, byttre rakt av med en högtalare jag hitta i ett annat par trasiga hörselkåpor av annat märke (noname jula eller ÖoB). funkar fint.
Impedans och resistans är inte samma sak så att bara räkna ohm går inte. är det mycket lägre impedans kan man nog riskera att skada försärkarenheten i den.
överste_senap

Inlägg av överste_senap »

Ok tack för svar!

Får fortsätta leta eller se om jag hittar några andra kåpor som ligger och skrotar!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Inte riktigt samma sak, men en gång skrotade jag en förstärkare som hade en switch på baksidan där man kunde välja om man kopplade in 4 eller 8 ohms högtalare, när jag skrotade den kollade jag förstås exakt vad switchen gjorde, och kunde konstatera att när man satte den i 4ohms-läge så seriekopplade den två stycken 4 ohms effektresistorer med högtalarutgångarna..
vette461

Inlägg av vette461 »

När det är en sån "simpel" sak som dessa funkar det nog utmärkt med att sätta lämpligt motstånd (56/68ohm ???) i serie med högtalaren.
Enda risken är nog att det hörs svagare. Om motståndet är för lågt kan föstärkaren eventuellt gå sönder om man lyssnar med hög volym.
Om det vore en hifi högtalare med delningsfiter och grejor vore det en annan sak.

Mvh
Kjell
Pucco

Inlägg av Pucco »

Elfa 30-204-84. Ingen Hi-Fi-högtalare men 100 ohm och samma frekvensomfång som Conrads variant.
Vill man ha bättre ljud transplanterar man element från en högohmig hörlur. 32ohms högtalare och 33ohm eller 47ohm serieresistor kan vara en kompromiss.

Sedan får man nog byta båda samtidigt om man inte får exakt rätt reservdel för att få rätt balans mellan höger och vänster.
Skriv svar