Tips på strömsnål "avståndsswitch"
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tips på strömsnål "avståndsswitch"
Håller på att modda dotterns speldosa och nu behöver jag en strömsnål lösning på att känna av när locket öppnas/stängs.
Hjärtat i mekaniken är en liten µC och matningen är 2 st AA eller AAA batterier. Beror på hur dom får plats.
Första hade jag tänkt mig en lite tryckswitch men det blir klurigt att montera så då funderar jag åt det mer optiska hållet. Kanske finns något lämpligt "öga" att montera på kortet och som genom ett litet hål ser locket. När man sedan öppnar så blir avståndet för stort och den börjar spela.
Helst får inget sticka upp ur hålet så det inte går att pilla sönder.
Det behöver som sagt vara mycket strömsnålt.
Förslag mottages tacksamt!
Hjärtat i mekaniken är en liten µC och matningen är 2 st AA eller AAA batterier. Beror på hur dom får plats.
Första hade jag tänkt mig en lite tryckswitch men det blir klurigt att montera så då funderar jag åt det mer optiska hållet. Kanske finns något lämpligt "öga" att montera på kortet och som genom ett litet hål ser locket. När man sedan öppnar så blir avståndet för stort och den börjar spela.
Helst får inget sticka upp ur hålet så det inte går att pilla sönder.
Det behöver som sagt vara mycket strömsnålt.
Förslag mottages tacksamt!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Tips på strömsnål "avståndsswitch"
Finns riktigt små NAMUR induktiva switchar som jag tror är rätt melodi för detta.
gör man rätt så är ju allt avstängt tills man öppnar med noll batteriförbrukningIcecap skrev:Magnet + brytande/växlande tungelementbrytare?

Just därför jag föreslog den lösning. Självklart kan man göra det med en sluttande också men då får man placera magneten rätt.
Och vill man kan man enkelt göra en koppling som ger en startpuls vid aktivering och sedan - om locket påverkar kontinuerligt - förbrukar väldigt lite ström.
Och vill man kan man enkelt göra en koppling som ger en startpuls vid aktivering och sedan - om locket påverkar kontinuerligt - förbrukar väldigt lite ström.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja ni ska ha stort tack för goda idéer.
I ren iver plockade jag fram dosan för att se vilken idé man skulle kunna montera. Tyvärr inser jag då att jag nog utelämnat ganska vital information (som jag själv helt glömt av också).
Det är en sån där roterande prinsessa som snurrar till musiken. Locket måste därför vara nästan helt öppet innan får börja snurra och musiken går igång. Sista bilden är ungefärlig vinkel vid omslag.
Sen hade jag för mig att lockets kanter var mycket tjockare också så en magnet eller annat kunde monteras men såg nu att det är som en filt som täcker gångjärnen, vilket försvårar en del.
Kan det varit pga det här jag tänkte optik från början? (Jo, mina projekt brukar inte sträcka sig över en dag direkt)
Krestkortet, batteripacken, motorn, spelet och annat kommer vara monterat i en låda som sticks ner där jag håller prinsessan.
I ren iver plockade jag fram dosan för att se vilken idé man skulle kunna montera. Tyvärr inser jag då att jag nog utelämnat ganska vital information (som jag själv helt glömt av också).
Det är en sån där roterande prinsessa som snurrar till musiken. Locket måste därför vara nästan helt öppet innan får börja snurra och musiken går igång. Sista bilden är ungefärlig vinkel vid omslag.
Sen hade jag för mig att lockets kanter var mycket tjockare också så en magnet eller annat kunde monteras men såg nu att det är som en filt som täcker gångjärnen, vilket försvårar en del.
Kan det varit pga det här jag tänkte optik från början? (Jo, mina projekt brukar inte sträcka sig över en dag direkt)
Krestkortet, batteripacken, motorn, spelet och annat kommer vara monterat i en låda som sticks ner där jag håller prinsessan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu påstår jag inte att ett tungelement är den rätta lösningen!
MEN för att aktivera ett tungelement behövs en magnet i någon form (och här kommer det viktiga:) som monteras i rätt position och vinkel.
Det är alltså fullt möjligt att placera ett tungelement och magnet på ett sådan sätt att locket måste vara "helt" öppet innan aktiveringen sker. Det kan behövas lite fibblande och testande men möjligt är det!
MEN för att aktivera ett tungelement behövs en magnet i någon form (och här kommer det viktiga:) som monteras i rätt position och vinkel.
Det är alltså fullt möjligt att placera ett tungelement och magnet på ett sådan sätt att locket måste vara "helt" öppet innan aktiveringen sker. Det kan behövas lite fibblande och testande men möjligt är det!
Man kan ju tänka sig en tvåstegsraket, dvs en magnetkontakt som är öppen när lådan är stängd. Montera sedan en analog hallgivare som känner av magneten. Genom att mäta kan man sedan ha en tröskel på den givaren som visar att locket är tillräckligt öppet.
På så vis har du noll förbrukning när locket är stängt och relativt låg förbrukning innan locket är fullt öppet (beroende på hur du implementerar testen)
På så vis har du noll förbrukning när locket är stängt och relativt låg förbrukning innan locket är fullt öppet (beroende på hur du implementerar testen)
ett litet stag från locket ner till låddan , då kan du ha en vanlig strömbytare istället
eller en bit snöre, kiss
eller en bit snöre, kiss

- Magnus_K
- EF Sponsor
Har klurat lite ytterligare och ser ingen jättebra lösning på hur man ska montera en magnet på locket. Limmar jag fast en magnet synligt så kommer den bli väldigt intressant att pilla på så magnetet måste fästas bakom filt-gångjärnet.
Hmm... Gillar verkligen idén med en tungelementbrytare, speciellt för att slå av/på all elektronik.
Ett stag var också min allra första tanke men går inte montera vettigt så det inte blir "intressant".
Om jag går tillbaka till originalfunderingarna med någon slags optisk sensor. Vad finns det att välja på och vilket alternativ hade varit strömsnålast?
Hmm... Gillar verkligen idén med en tungelementbrytare, speciellt för att slå av/på all elektronik.
Ett stag var också min allra första tanke men går inte montera vettigt så det inte blir "intressant".
Om jag går tillbaka till originalfunderingarna med någon slags optisk sensor. Vad finns det att välja på och vilket alternativ hade varit strömsnålast?
Jag testade just en annan sak där jag ska avkänna rotation och en lösning kunde vara magnet + tungelement. Jag hade dock lite för stark magnet, den avkände 2x10mm magneten på 8 cm avstånd. OK, det är en ganska stark magnet men ändå...
Du verkar tro att tungelement + magnet handlar om mm-närhet...
Du verkar tro att tungelement + magnet handlar om mm-närhet...
mekanisk tiltsensor i locket , kvicksilvervarianten är inte så lämplig för leksaksbruk
två tunna kablar upp till locket, ev att man tar det via var sin pol på gångjärnen
rätt utformat så får man då en slutning som är i rätt läge
kiss
två tunna kablar upp till locket, ev att man tar det via var sin pol på gångjärnen
rätt utformat så får man då en slutning som är i rätt läge
kiss
- Magnus_K
- EF Sponsor
@Icecap: Du som har mekat lite med detta, eller om någon annan också vet för den delen. Skulle 1 eller 2 av dessa kunna dra tungan i ett sånt element några cm bort? Tänkte om man limmar fast dom på baksidan av duken.
@grym: Tiltsensor är också mycket bra. En mekanisk skulle ju ha samma funktion som ett tungmetallelement, dvs slå av/på hela kretsen. Ska kika närmre på dragning av kablar men tror det blir klurigt.
Sen tror jag att "KISS" inte är applicerbart på detta miniprojekt för då hade jag inte moddat den från början utan bara lagat den uppdragningsbara mekanismen
@grym: Tiltsensor är också mycket bra. En mekanisk skulle ju ha samma funktion som ett tungmetallelement, dvs slå av/på hela kretsen. Ska kika närmre på dragning av kablar men tror det blir klurigt.
Sen tror jag att "KISS" inte är applicerbart på detta miniprojekt för då hade jag inte moddat den från början utan bara lagat den uppdragningsbara mekanismen

Går det inte köra med att det finns bakgrundsljus när lådan öppnas? Svårt att se innehållet om inte lampan är tänd.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det har jag inte tänkt på men det känns svårt att få till då locket måste vara nästan helt öppet innan den får börja spela. Möjligtvis om man har en mycket riktad sensor som ser förbi locket när det är tillräckligt öppnat.
Vet bara om det finns något liknande och om det är direkt strömsnålt.
Vet bara om det finns något liknande och om det är direkt strömsnålt.