flödesgivare med mycket hög precision

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner

flödesgivare med mycket hög precision

Inlägg av gripner »

Undrar om det finns flödesgivare för luft med mycket hög precision. Säg att man vill trycka in luft i in lufttät behållare. Önskan är att det skall bli exakt 3 bar i behållaren.

Man har ej möjlighet att mäta trycket och stanna när det är 3bar utan man måste lita på flödesgivaren.

Förstår att temperatur etc kan spela in.Men bortse från det nu.

Behållarens storlek är känd så inga problem att räknafram mängden luft dsom skall pressas in. Behöver bara kunna mäta mängden som matas in mycket exakt
GunnarW

Re: flödesgivare med mycket hög precision

Inlägg av GunnarW »

Jag erkänner att jag kanske är fel ute nu men... Flödesmätare låter lite konstigt, jag menar trycket ändrar sig ju oxå medan du fyller på. Jag inbillar mig att ska man flödesmäta en gas ska ska det väll vara under konstant tryck... Rätt eller fel? Frågan är dock intressant så jag undrar vad någon bättre vetande svarar.

En annan tanke kan väl då vara att väga behållaren med atmosfärstryck och räkna ut vad den borde väga med den mängd luft som du ska ha i den... och sedan fylla tills denna vikt uppnås, vilket naturligtvis går att styra mer eller mindre nogrannt beroende på krav och vad det får kosta osv. osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Flödesmätning av gas kräver en temperatursensor - eller sannolikt två: en före och en efter.

Och att sedan anta att den mäter rätt känns inte helt säkert.
gripner

Inlägg av gripner »

Givet behövs temperaturskompensering. Men i nuläget letas endast flödesgivare, om det nu finns vad jag letar efter.

Måste använda börvärde. Kan ej använda Ärvärde från vare sig våg eller tryckgivare
Även då omsatt varit att föredra
Super7

Inlägg av Super7 »

Hur mycket fel blir det om man bara räknar antalet kolvslag i kompressorn?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad menar du med "mycket hög precision"?

5% är inga problem : http://www.flowmeters.com/thermal-for-c ... ir#catdesc
gripner

Inlägg av gripner »

behöver vara mycket bättre än så. kanske någonstans runt 0.1-0.5%
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det går förmodligen att kalibrera om parametrarna är samma varje gång, dvs samma typ av kärl, rumstemperatur, luftfuktighet också vidare.

För att komma närmare får du nog lov att specificera exakt vad du ska göra, hur det ska gå till och varför det är omöjligt att mäta trycket.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är orsaken till att man inte kan mäta trycket? Kan man inte mäta trycket i tanken så kanske man kan mäta trycket på den inmatade luften när den blir 3 bar så är det klart.

Det kan ju knappast vara svårare att sätta en tryckmätare på ingående luft än att sätta dit en flödesmätare?
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Kanske en Proline Promass 83F Coriolis flowmeter kan vara nått? Egentligen en massflödesmätare, men jag har en känsla av att mätaren också kan ge ut ett volymflöde. I annat fall kanske du kan kompensera för detta själv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet med att mäta volymflöden/massflöden av gaser är att den är temperatur och tryckberoende.

Dock kan jag inte förstå problemet, varför man inte kan mäta trycket.
Eftersom det måste finnas någon form av anslutning så man kan fylla på behållaren, så kan man också mäta trycket.

Det vanligaste sättet att mäta volymflöden med precision är att använda en varmtrådsanemometer, vilken då ger dig gashastigheten.
Eftersom du känner till tvärsnittsarean, så kan man då räkna ut vilket flöde man har.
Problemet är att gashastigheten varierar utmed tvärsnittsarean pga friktion mot kanalens väggar.
Ett annat sätt är att mäta tryckfallet över en strypning. Vanligtvis har man då en kurva för strypdonet där man plottar tryckfallet och får fram volymflödet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det går,

ha en mellantank med känd volym, fyll den till känt tryck, temperaturstabilt
öppna ventil till den andra tanken som man vill ha fylld, och om man gjort rätt så har man rätt volym i den andra tanken , dock tar det tid att få det temperaturstabilt

men eftersom vi inte vet alla förutsättningar så kan man inte ge kul lösningar på det hela
xxargs

Inlägg av xxargs »

väg tuben - gasen har vikt, men trycket kommer att öka/minska med temperaturen och även fyllning/tömning kommer att ändra temperaturen och om man tryckt upp från 1 Bar ö till 3 Bar ö så kommer gasen temperatur att gå över 80 grader (för helt isolerad tub utan värmetransport i väggen) när du når dina 3 Bar, verkligheten betydligt mindre eftersom tubens väggar tar upp en del av värmen, dock fortfarande betydligt varmare kort efter uppumpningen - säg att tuben och luften i denna är 30 grader kort efter uppumpningen till 3 Bar - och när den sedan svalnat till 20 grader igen så är trycket bara 2.866 Bar det är alltså inga små tryckändringar med temperaturen vi pratar om...

att hålla exakt, tryck genom att mäta in och utflöden av gas är väldigt komplicerat och du kommer ha väldigt svårt att hålla din önskade precision då värmemassa, värmetransporter, hur mycket tryckväxling etc. måste hållas reda på exakt och i prinsip måste du ha en modell på hela anläggningen i avseende hur rören värms upp efter dess längd, under uppumping, tuben värms upp och svalnar och hur fort förändringen ger etc.

det är mycket bättre att sätta en tryckgivare med tillräckligt önskad precision - och den kan dessutom sättas var som helst utanför tanken så länge det är fri väg till tanken via rören, dock trycket gäller bara när flödet är noll...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Det du frågar efter i din beskrivning är egentligen en coriolis-mätare, men jag måste då fråga: vad har du för budget? Coriolis-mätare är inte direkt gratis... Du får all den nogranhet du behöver, men du får betala ganska fett!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag TomasL och xxargs har frågat, varför krångla till det bara för att det går?
Skriv svar