Fiskmatare till Akvarium

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Fiskmatare till Akvarium

Inlägg av AndersG »

Jo, vi har en, när man är på resa och så, men den är tungjobbad och otillförlitlig. Man startar den genom att sätta i batterierna och då matar den, sedan var 12te timme. Mängden är svår att reglera och dessutom tenderar den att klegga igen.

Funderade på enklast möjlga: Fräsa ett spår i en delrinbit och sätta en slid. Hål i delrinbiten och sliden och ett lock med ett hål där med och en behållare över. I viloläge rinner det ned mat i hålet i sliden. Sedan har man en solenoid som drar så att slidens hål hamnar i linje med ett annat hål där maten ramlar ut.

Matmängden regleras med antal drag och det hela styrs av en uC.

Synpunkter?
Användarvisningsbild
Nisse

Re: Fiskmatare till Akvarium

Inlägg av Nisse »

Vad är det för typ av mat?
Tänker att du måste hitta ett bra sätt att garantera att det rinner ned från behållaren i sliden och inte bara fastnar.
Flingfoder tror jag kan vara riktigt bökigt. Är det runda pellets så borde det vara enklare.
Vi hade en variant där behållaren snurrade och för varje varv släppte ut lite mat ur ett finurligt vinklat hål.
I flera baljor körde vi med långtidsmat man släpper i som löser upp sig sakta när vi skulle bort.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Pellets. Den nuvarande är en snurra ja och den fungerar inte alls bra. I minimiläget ger den lagom med mat i början, men sedan fastnar det korn. I nästa läge ger den för mycket.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Skulle inte en skruv funka bra? tillräcklig stark motor så krossar du kornen annars...
Som bas skulle någon spiralborr kunna funka
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jag vill minnas vi har/hade en här på forumet som gjorde en egen. Skruvmodell då som han även göt skruven till. Kan dock inte hitta det nu men hans projekt kanske kan ge tankar och idéer
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Stora problemet är väl att utloppet jämt är ett ställe där luftfuktigheten är mycket hög. Detta ger en klibbning som kan vara svår att undvika.

Jag hade nog satsat på en lite mer invecklad mekanik som gjorde att doseringskärlet inte var vid matningshålet men bara körde dit vid matningen.

Jag kunde tänka mig just denna "pinne-med-hål" men på ett sätt så att det inte finns ett sätt för fukten att krypa upp till den.

Så en arm med "skopan" som kan skjutas ut från foderbehållaren. Kanske ett avstånd om 20 cm eller vad som passar. När armen kommer till hålet där fodret ska släppas knuffar den undan en lucka och maten tippas i.
Sedan dras armen tillbaka.

Ett alternativ är en slang ner till akvariet där det doseras i - och där en liten fläkt blåser "torr" luft ner mot akvariet.

Baserat på min erfarenhet med pelletsbrännare kan jag inte påstå att en doseringsskruv ger speciellt exakt dosering från gång till gång - men över ett antal doseringar blir det ganska exakt. Men om en dosering är mer än ett varv kan det bli trevligt exakt per dosering.

Faktisk tror jag att snart sagt vilken dosering som helst kan fungera - så länge själva doseringen hålls torr och nedsläppet likaså.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fast då kanske ett fack per dag också är en bra ide.
Tänker mig något variant där man har 14 fack eller så på en lång rad, mata fram ett fack/dag.
Alternativt köra en RC-servo per låda, de kostar nästan inget nuförtiden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Icecap skrev:Stora problemet är väl att utloppet jämt är ett ställe där luftfuktigheten är mycket hög. Detta ger en klibbning som kan vara svår att undvika.

Faktisk tror jag att snart sagt vilken dosering som helst kan fungera - så länge själva doseringen hålls torr och nedsläppet likaså.

samma var min tanke när man läser det

fundering, en krutdoserare är en ganska enkel sak, som oftast funkar som att man har en volym man fyller genom att vrida den så man släpper ner från lagret och tömmer den genom att vrida ner den till utloppet, själva volymen kan oftast ändra via en skruv
dom enklaste modellerna kostar inte många hundralappar
om det funkar att mata pelletsen genom en sådan så skulle det nog fungera
göra den elektrisk och ha den uppvärmd så det inte bli kondens i den, ha ett låångt rör som droppar det i akvariet, och se till att man inte får kondens i röret
BJ

Inlägg av BJ »

Kan det vara den här tråden?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Aningen overkill för dotterns sötvattensakvarium dock.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

I färdiga fiskmatare sitter det en fläkt för att lufta maten och den vrider behållaren så att hålet är på ovansidan mellan matningarna. Min bror har en sådan till sitt akvarium.

/// Marcus
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

I färdiga fiskmatare sitter det en fläkt för att lufta maten och den vrider behållaren så att hålet är på ovansidan mellan matningarna. Min bror har en sådan till sitt akvarium.
Ja, det gör nuvarande med, men ändå kleggar den.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

BJ skrev:Kan det vara den här tråden?
Där var den ja!
Användarvisningsbild
lond

Re: Sv: Fiskmatare till Akvarium

Inlägg av lond »

AndersG skrev:
Ja, det gör nuvarande med, men ändå kleggar den.
Han har flingor i den och inga problem med att den sätter igen sig.

/// Marcus
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Finns ju skrivare i närheten om du kommer på nått smart :)
Skriv svar