Vart och släpade hem en stor kompressor och har nu monterat ihop.
Dock ej startat upp ännu. Ska koppla lite tryckvakter och slang till meganetventil mm.
Saknas det något här ?
Skulle kanske behöva ett par nya packningar och även en övergång till en mer vänlig storlek på uttag/slang. Var köper man det smidigast?
Den första där det kanske saknas något vet jag inte vad det är
Däremot den andra saken är en slangkoppling som brukar kunna användas på brandslangar så ingen aning om det saknas något, kommer inte på vad dom kallas just nu heller
Bilden med plattan med "ringar och ett hål". Det ser ut som att något har suttit här. Men vad? Inget som ska kopplas till skåpet. Kanske extra mätare eller något? Den svarta saken är ju tryckmätaren som döljer sig ut bild.
Finns en justeringskruv till "plattan med ringarna"
Nästa 2-3 bilder är bara var man kan få tag i nya packningar som inte har torkat ut bla.
Frågan var snarare hur man kan gå från en ganska stor dimension på slang ner på något mer användarvänligt. Kopplingen ska vara som den är. Vill bara ha förslag på hur man smidigast går ner i dimension dvs.
plattan med ringarna är universalkoppling för extra tryckmätare, brukar annvändas på medicinska gaser, läs tryckluft och syrgas, man kopplar en en kalibrerad mätare och jämför mot den som sitter vid uttaget, gissar att kranen är en treväsgs som det brukar vara under dom
Tackar tackar. Låter ganska vettigt att man ska kunna ansluta en extramätare vid service. Men då borde det isf bara att dra igång den sen
Även om man tydligt ser att vattenkopplingarna är fel. Så kanske man kan köpa packningarna där istället? Så länge de är samma storlek och utförande så bör det ju inte vara några bekymmer. Vart ju billiga dessutom.
Istället för "vattenkopplingen" tycker jag du ska satsa på riktiga snabbkopplingar för luft, typ CEJN eller liknande, gärna ett par styck då man kan behöva mer än ett uttag.
Men jag antar du redan tänkt på detta. En annan sak, finns det någon typ av kran eller ventil i botten på tanken? Om inte rekommenderar jag att sätta dit en sån med tanke på kondensvatten som bildas i tanken. Kan vara en fördel att kunna tömma den ibland.
GFEF skrev:>
OBS inte samma som klokoppling brandslang helt olika packningar...
Så det finns olika varianter, där ser man. Det var ju lite olika dimensioner så packningar passar säkert inte. Men det fanns ju rätt packningar lite överallt om man sökte.
Ang klo kopplingarna så hittade jag nog faktiskt de på ahsell. Få smita från jobbet någon dag för att köpa lite packningar isf ^^ Svågern hade en klokoppling som blev förminskad så nu går det med lätthet att trä på en normal slang på och nyttja "normal" snabbkopplingar för tryckluft.
Kompressorn är på 12 urstarka hästar så nog är det inte fel med grova saker inte. 10 bar som systemet klarar är inte så klent häller. Tanken är väl att bygga om tappen från tanken till 2-3 snabbkopplingar. Inget jag gör i dagsläget dock.
Det finns en ventil i botten för att kunna dränera ur evt kondensvatten. Sen så bör man sätta dit ett filter för att ta upp evt oljor och vatten som kan färdas annars genom diverse verktyg som kanske inte tycker om vatten . Tex lackspruta.
Kan inflika med att kompressorn är fullt inkopplad och testkörd. Har fått ställa ner arbetstrycket något för att inte överbelasta diverse verktyg. Får köpa i ett senare skede ett gäng tryckreduserare så att man kan ha fullt tryck på systemet men välja just för stunden vad för verktyg man kör med.
Startade så fint så. Gick över bra på Y/D starten och låter ganska lite tycker jag. pumpar på bra och luft finns det gott om. Hehe.