Roberts Elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rjl11

Roberts Elcykel

Inlägg av rjl11 »

Då var det dags även för mig att ta steget och byta bensin bilen mot en elcykel för jobb pendlingen.
Testade nu på semestern att cykla de 6 milen tur och retur(3 mil enkel), bort gick på 1:33 men hem tog strax över 2 timmar och sedan var krafterna slut för den dagen.
Bilen jag har nu är 14 år gammal och dricker bensin för 1600 spänn i månaden och det går att ha roligare med de pengarna. Började med att kolla på färdiga elcyklar men på alla jag kollat på så var det något som inte var bra: för få växlar, fel batterikemi med mera.

Till detta projekt så fick det bli Biltemas 29" xtrail som bas och elcykel-kit från Dolevi med magic pie 3 och 36V 12Ah LiFePO4
005.JPG
Har beställt nya växelreglage utan integrerade bromsar, Shimano ACERA SL-M310 3X7
006.JPG
007.JPG
008.JPG
Bromshandtag med integrerad brytare
009.JPG
Tumgasen ingår i kittet men kommer inte monteras utan det blir bara pedalassisterat för motionens skull.

Budget hittills:
Cykel 3000kr
Magic Pie 3 och batteri 8570kr
Pedaler och växelreglage 700 kr

Bara att cykla till jobbet i ca 7,5 månader så är kalaset intjänat och bra motion ingår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lidning

Re: Roberts Elcykel

Inlägg av Lidning »

Konverterade Biltemas x-trail med 26" för några årsedan, löste bromsswitchen med att limma in magneter i
bromshantaget. Limmade sen reed switchen på fasta delen av broms/växel handtaget.
Har fungerat klockrent under snart 3 år, ifall du tröttnar på det gigantiska bromshandtagen;)

Tänkte som du, att köra med PAS sensorn kändes som enkel (och laglig) lösning.
Men den kopplades bort efter första provturen, min controller öste på fullt ös när man började trampa.
Med en 500W motor så stack det iväg bra, och den fortsatte att gasa några sekunder efter man slutade trampa. Kändes trafikfarligt minst sagt.
Så det fick bli gashandtag på min.
Det skiljer säkert en del mellan de olika controllers på marknaden, så att det finns ju en god chans att det fungerar bättre på din.

En sak jag inte ångrar är http://www.ebikes.ca/shop/ebike-parts/c ... lysts.html
Förutom batterispänning, förbrukade amperetimmar och hastighetet mm.
Så kan man låta den sköta strömbegränsning, låta den bryta när batterispänningen blir för låg etc.
Förutsätter att man låter cycle-analysten sköta gaspådraget.
En färddator för elcykel helt enkelt :)

Lycka till med bygget!

Mvh Dan
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Har nu monterat elmotorn och provkört.
Med fabriksinställningar i kontrollern så går cykeln som en 30-moppe i ork ock fart då man kör med handgasen :vissla:
MP3_Default.PNG
Pedal assistansen i detta läget är rätt så meningslöst då pedalerna varvar ur innan motorn slutar dra, 42/12 kugg utväxling, och det går inte att smyga på någon skogstig utan att bryta motorn med broms switchen då.
Testade runt med inställningarna och med dessa inställningar så funkar pedal assistansen riktigt bra.
MP3_Lagom.PNG
Med denna inställning så hjälper motorn till lite lagom upp till 30 km/h, på högsta växeln hjälper elmotorn inte till om inte farten är under ca 20km/h. pedal assistansen ger mer kraft desto fortare man trampar, motorn driver ca 1,5 sekunder efter man slutar trampa.
Fick punktering rätt så snart då billiga statsdäck tydligen inte tycker om bergkross grovt som knytnävar.
2014-08-06 17.04.20.jpg
2014-08-06 17.03.49.jpg
Har varit och skaffat punkterings resistenta däck på biltema och självläkande slangar som skall i.
Jag bryr mig inte så mycket om rullmotståndet med en 1kW motor i bakhjulet 8)

Cykel-analyst skall jag nog ta och skaffa så jag får lite koll på hur mycket "bränsle" jag har kvar.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Nu är cykeln klar.
001.JPG
002.JPG
Gjorde ett fäste för de elektriska reglagen av en gammal hydraulslang och vulktejp.
003.JPG
010.JPG
Fram och baklampa som drivs av 36V batteriet, framlampan lyser inget vidare men det är mest för att synas.
004.JPG
Lyckades få fast en stagad framskärm på en dämpad framgaffel.
005.JPG
Cykelkorgen sitter med 12 buntband så den borde inte lossa.
006.JPG
Pedalsensorn
007.JPG
Monterade en vattentät kontakt till pedalsensorn
009.JPG
Biltemas "självläkande slang" har förkort ventil för att användas i den dubbelbottnade bakfälgen.
Någon som har förslag på något som förlänger dunlop ventilen ca 20mm och inte bygger mer än någran millimeter i diameter?
ekman

Inlägg av ekman »

Ser rätt trevligt ut faktiskt. Skulle gärna testat en sån här cykel för att se hur det känns. Hur laddar du batteriet? vore trevligt om man kunde ladda cykeln på laddstationer för bilar.

Skulle man kunna öka inställningarna så man skulle kunna "bus" köra med den? :D
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Jag laddar cykeln från två hål i väggen med den medföljande laddaren, storlek ca 20*8*4 cm. Full laddning är ca 4-5 timmar.
Det går inte att öka inställningarna mer än fabriksinställningarna, 25A kontinuerligt och 70 peak. Med ett 48V batteri så är toppfarten strax över 40km/h.
Skriv svar