Litet CNC-fräsbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Plogen

Litet CNC-fräsbygge

Inlägg av Plogen »

Bakgrund:
Jag har idag en 6040CNC fräs men jag skulle vilja kunna fräsa lite hårdare metaller och framförallt ha lite bättre precision. Därför planerar att bygga en liten CNC fräs som komplement. Men jag skulle vilja få lite tipps på vart jag kan köpa vissa prylar och om valet av komponenter känns någorlunda bra dimensionerande. Komponenten jag har hemma är de som finns med på bilder nedan. Ni får ursäkta min svengelska och mina nybörjarfrågor inom mekanik/CNC!

1. Spindel
1.1 R8 spindel, littlemachineshop.com
1.2 SKF 32207 / Koniskt Rullager, kullagret.com
1.3 SKF 32206 / Koniskt Rullager, kullagret.com
1.4 Omega 41 Lager Fett, kullagret.com
1.5 1.8kw, 3000rpm, AC servo motor 110ST-M06030, aliexpress.com NEW-EAST TRADE
1.6 44 Tooth HTD8 Pulley (1:2) alternativt 22 Tooth HTD8 (1:1) på servo motorn, aliexpress.com Botou Fortune Machinery and Packing Co., Ltd
1.7 22 Tooth HTD8 Pulley på spindeln, aliexpress.com Botou Fortune Machinery and Packing Co., Ltd
2014-07-17 18.49.18.jpg
2014-07-18 15.33.09.jpg
2014-07-18 16.16.17.jpg
2. Basen
2.1 Aluminiumprofiler
2.1.1 Har tänkt mig något i stil med denna. henriksplace.se
80*160mm aluminiumprofiler motedis.se
Assembly.JPG
alternativt
2.2 Epoxy granit
2.2.1 Har tänkt mig något i stil med denna cnczone.com
2.2.2 Finns många som är på G här på elektronikforumet Krille356 bygger CNC
2.2.3 Mastodonttråd som jag kanske har läst 50% av men ser ingen som riktigt lyckats bra... cnczone.com

3. Linjärlager
3.1 HIWIN HGR30 linear guideway
3.2 HIWIN HGH30CS linear guide

4. Kulskruvar
4.1 SFU1605
4.2 BK12 BF12 Support

5. T-slot plate
5.1 Aluminium
5.1.1 T-Slot plate 50x30, cnc-extra.de
alternativt
5.1.2 T-Slot plate 60x20, cnc-extra.de

5.2 Järn
5.2.1 Extra-Long-Milling-Table-for-X3 arceurotrade.co.uk men dom skickar inte utanför UK så det verkar kört...

6. Stegmotorer
6.1 3st Nema 34 stepper motor 1600 oz + Stepper Driver DM860A ebay.com

Nu kommer en helt del funderingar/frågor:
1. Spindeln
Headstock allt i ett:
R8assembly.JPG
alternativt göra en rund spindel som sedan monteras i en billig kina-spindelhållare
R8assembly3.JPG
Vad tror ni är bästa lösningen? Hur kan värmeutväcklingen tänkas bli i sådan här hemmagjord spindel? Borde inte första alternativet bli mest stabilt och även fördelaktigt gällande värmeavledning?

2. Basen
Är 80*160 aluminiumprofil för klent om man vill kunna fräsa i stål? För låg styvhet? Övergången mellan Z-column och botten delen känns som en svag länk...?
Har läst en massa om Epoxy-granit men känner mig inte så säker på att få till ett bra resultat. Känner ni till någon som faktiskt har byggt en helt färdig fungerande fräs/svarv med EG? Nedsänkta härdade plattstänger + skavning känns så lockande som bas för linjärskenor...

3. Linjärlager
Jag antar att 30mm linjärlager är overkill? Men inte så mycket dyrare så jag kör gärna på dessa om det inte medför något negativt?

4. Kulskruvar
Här känns det som som jag bör gå upp till 20 eller 25mm kulskruvar om jag vill kunna fräsa i stål? Har läst en massa om hur viktigt det är att räkna på "inertia" men har aldrig satt mig ner och räknat på detta...

5. T-slot plate
Vet ni någon vettig T-slot platta man kan använda till en sådan här liten fräs? Jag skulle gärna vilja hitta en i stål men alla sådana sitter på kompletta kordinatbord...

6. Stegmotorer
Åter igen ett avsnitt där jag inte satt mig ner och räknat med "inertia"...
Jag antar att 1600oz stegmotorer är overkill? Men inte så mycket dyrare så jag kör gärna på dessa om det inte medför något negativt?
Jag antar att jag måste hitta någon som har med datablad om vilken kraft stegmotor har på vilka varv? Åter igen "inertia" som jag inte har koll på...
Jag är egentligen allergisk mot kina drivsteg "ersatte 6040CNC styrsystemet med en G540" men är det någon som vet om DM860A fungerar eller om man direkt skall kolla åt något annat håll?

7. CNC mjukvara
Här har jag faktiskt testat både Mach3 och LinuxCNC så något av dom blir det. Blir säker massa pill med parametrar m.m. men det kommer ju sist...

Jag förtydligar gärna om det finns oklarheter men fick begränsa informationen lite då det redan är massa text...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd

Re: Litet CNC-fräsbygge

Inlägg av ralvejd »

5.2 Järn
5.2.1 Extra-Long-Milling-Table-for-X3 arceurotrade.co.uk men dom skickar inte utanför UK så det verkar kört...
Gör de vist :vissla:
Plogen

Inlägg av Plogen »

ralvejd skrev:
5.2 Järn
Gör de vist :vissla:
Ett förtydligade, jag tror begränsningen gäller just denna artikel. För följande står:
- Available for UK customers only. We are unable to ship this overseas.
Eller vet du ralvejd att det går?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Available for UK customers only. We are unable to ship this overseas

:doh: missade den texten :oops:
Undrar varför den inte kan skickas när de skickar svarvar?
H.O

Inlägg av H.O »

Några allmäna kommentarer:
Du har rätt i att kopplingen mellan basen och pelaren är en svag punkt. Jag önskar att jag gjort min bas längre, så den stack ut ~250mm bakom pelaren så att jag där kunnat förstärka med en rejäl "vinkelhylla". Min pelare sitter med långa M16 skruv genom basen och sedan rätt långa (betydligt längre än dina) L-formade plåtar på sidorna men det flexar ändå flera tiondelar om man lägger lite tyngd på pelaren :-(

Ja, 1600 oz-in är overkill och nej du kan inte lika gärna köra på det. Eller, det KAN du men inte med DOM drivstegen om du vill kunna köra med lite hastighet. Geckodrive har en gammal tumregel att för bästa prestanda skall matningspänningen till drivsteget vara 32x(roten ur induktansen i mH) vilket i detta fallet blir 32 x (roten ur 22) = 150V men drivstegen är specade till 80B (max) och spänningsaggregaten som följer med är på 60V vilket alltså bara är 1/3 av vad du vill ha om du vill få ut "max" ur de där motorerna. Mycket bättre att leta efter en mindre "svagare" motor med lägre induktans!
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Plogen skrev: Känner ni till någon som faktiskt har byggt en helt färdig fungerande fräs/svarv med EG? Nedsänkta härdade plattstänger + skavning känns så lockande som bas för linjärskenor...
Ja det finns en del som gjort det med bra resultat, det brukar dock slipas istället för att skava.
Skriv svar