Regler för egenbyggd släpvagn?
Regler för egenbyggd släpvagn?
Är det någon som har koll på hur krångligt det är att registrera en hembyggd släpvagn?
Tanken är det ska bli en obromsad skattefri 80km/h vagn.
Jag har en befintlig oregistrerad vagn att utgå ifrån.
Tanken är det ska bli en obromsad skattefri 80km/h vagn.
Jag har en befintlig oregistrerad vagn att utgå ifrån.
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Jag har kollat med bilprovningen, och det verkar både dyrt och krångligt med nyregistrering.
Om man istället utgår från ett husvagnschassi, hur mycket får man modifiera innan de tycker att man ska nyregistrera?
Om man istället utgår från ett husvagnschassi, hur mycket får man modifiera innan de tycker att man ska nyregistrera?
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Vad jag förstår så ska själva chassit från husvagnen vara oförändrat.
Du bör alltså montera din påbyggnad i de monteringshålet som fanns för huset.
(Möjligtvis att det bara är chassit mellan draghandsken och axelinfästningarna som måste vara orört.)
Är påbyggnaden ett flak för styckegods ska det finnas erfoderligt antal lastsurrningsöglor äv tillräcklig hållfasthet.
Börjar man bygga om draget, axeln eller chassit kommer genast kraven på dokumentation av hållfasthetsberäkningar.
Får man fråga vad du har tänkt bygga?
Du bör alltså montera din påbyggnad i de monteringshålet som fanns för huset.
(Möjligtvis att det bara är chassit mellan draghandsken och axelinfästningarna som måste vara orört.)
Är påbyggnaden ett flak för styckegods ska det finnas erfoderligt antal lastsurrningsöglor äv tillräcklig hållfasthet.
Börjar man bygga om draget, axeln eller chassit kommer genast kraven på dokumentation av hållfasthetsberäkningar.
Får man fråga vad du har tänkt bygga?
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Det ska bli en liten vagn för transport av motorcykel.
I lite egen stil.
I lite egen stil.
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Det bör väl gå att lösa som en relativt enkel påbyggnad ovanpå ett litet husvagnschassi?
Iofs, det beror ju på vad man läser in i "lite egen stil"
Iofs, det beror ju på vad man läser in i "lite egen stil"

Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Jag har tänkt montera bakskärmar från Cadillac-49, samma som på dragbilen.
Ett tredje sätt är att köpa en billig besiktningsduglig vagn, och sedan falskskylta hembygget.
Ett tredje sätt är att köpa en billig besiktningsduglig vagn, och sedan falskskylta hembygget.
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Men om du redan har en befintlig oreggad vagn att utgå ifrån, varför monterar du inte Cadillac-skärmarna på den?
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Det borde inte vara några problem med en påbyggnad i Cadillac-stil.
Runda mjuka linjer, ingenting utstickande man kan göra sig illa på.
Kolla bara så du inte bygger in och gömmer chassinumret/typskylten som bör finnas någonstans.
Och skiter det sig kan du ju alltid gå på falskskyltningsspåret, men jag tror inte det ska behövas.
Runda mjuka linjer, ingenting utstickande man kan göra sig illa på.

Kolla bara så du inte bygger in och gömmer chassinumret/typskylten som bör finnas någonstans.
Och skiter det sig kan du ju alltid gå på falskskyltningsspåret, men jag tror inte det ska behövas.
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Jo, det är ju det som är tanken.Men om du redan har en befintlig oreggad vagn att utgå ifrån, varför monterar du inte Cadillac-skärmarna på den?
Men det blir dyrt och krångligt att nyregistrera.
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
Nyregistrering kräver ursprungskontroll och intyg/beräkningar på bromsar, drag och bärande delar.
Mycket jobbigt att fixa, omtypning från husvagn till släpvagn är mycket lättare.
Ett alternativ är väl annars att leta upp en befintlig begagnad släpvagn som har någorlunda rätt mått från början.
De mått som specas i registreringen är längd, bredd och lastutrymmets längd.
Kan du bygga om den utan att påverka något av det (och utan att det är helt uppenbart att vikten inte stämmer) så borde inte en kontrollbesiktning ha något att invända.
Mycket jobbigt att fixa, omtypning från husvagn till släpvagn är mycket lättare.
Ett alternativ är väl annars att leta upp en befintlig begagnad släpvagn som har någorlunda rätt mått från början.
De mått som specas i registreringen är längd, bredd och lastutrymmets längd.
Kan du bygga om den utan att påverka något av det (och utan att det är helt uppenbart att vikten inte stämmer) så borde inte en kontrollbesiktning ha något att invända.
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Regler för egenbyggd släpvagn?
En tråd om att bygga om en husvagn till släp:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14801
Själv har jag bytt ut tre tvärbalkar på vår gamla Aktiv Stabil från krimkrigens dagar och det besiktningen inga problem med. Det dom menade var viktigt var att dragstångens längd, påskjutsbromsen samt fjädringens dimensioner (mått och tjocklek på gods och gummi) inte ändrades.
Vårt släp ser ut som bara den så nu är det dags att börja byta ut rostande plåtar mot nya alt. aluplåtar.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14801
Själv har jag bytt ut tre tvärbalkar på vår gamla Aktiv Stabil från krimkrigens dagar och det besiktningen inga problem med. Det dom menade var viktigt var att dragstångens längd, påskjutsbromsen samt fjädringens dimensioner (mått och tjocklek på gods och gummi) inte ändrades.
Vårt släp ser ut som bara den så nu är det dags att börja byta ut rostande plåtar mot nya alt. aluplåtar.