Nu har du missat lite i texten så du behöver kanske inte dissa rakt av utan läs en gång till... Jag förtydligar nedan så inga missförstånd uppstår.
jag använde en kamera att fotografera ett motiv som belystes av ljuset från dioderna. Jag kunde justera strömmen (effekten) på dioderna tills dess att kamerans ljussensor uppfattade det som lika ljusflöde.
Lika ljustflöde mätte jag genom att hålla alla parametrar konstanta utom slutartiden, genom att ändra ljusflödet fick kameran till sist samma slutartid för de olika fallen. Alltså samma "Lux" på mätpunkten, fotoobjektivet i detta fallet.
Då var det bara att läsa av inmatad effekt.
Eftersom jag läste av effekten och uppskattat ljusflöde i lm på Creen i databladet gick det att räkna fram motsvarande lumen för Kinalysdioden, och då konstaterar jag att den är grav överspecad vilket inte kommer som någon överaskning.
Kameran kan såklart vara olika känslig för olika spektrala sammansättningar, inställningarna kan vara behäftade med fel och självklart sprider lysdioderna ljuset olika varför jag försökte fotografera indirekt ljus.
Därför hade det varit intressant med återkoppling om denna metoden duger eller vad som kan förbättras. Men i princip gäller samma för en portabel lux mätare, bara att man slipper "kamerainställningarna".
Och bilder är totalt meningslöst. Om inte ovan är gott nog duger inte bilder heller för att göra en subjektiv bedömning då jag inte tror du kan göra det bättre på två förkrympta bilder på ett internetforum. Bilderna blir ju beroende av kamerans inställningar mm . Beamshots är mest för skoj skull.
Men absolut , jag skall försöka fixa tll något så får ni se. Kanske i helgen.
Kina Ledden är ju helt klart prisvärd, eftersom det går att mata på rätt bra i effekt på den. Eventuellt kan jag jämföra med ljuset från två Cree leds, drivna på samma sätt.
då ser man hur den tappar i ljusflöde med ökad ström. Subjektivt är det helt kört att bedöma. Jag har bara testat hur det kändes temperaturmässigt , 50W in i Kina Led värmer handen fint
Det räcker ju med en sneglig på en sådan här LED så ser man rosa rutor i tio minuter efteråt...