Modda ett nätagg från PC till Labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
mts

Modda ett nätagg från PC till Labbaggregat

Inlägg av mts »

Hej, då var det dax att starta ett nytt projekt igen :D

Planen är att bygga om ett pc nätagg. till ett Labbaggregat. Nätagget kommer från en gammal Dell som jag köpte på Tradera för 70kr.

Jag har skrapat ihop de flesta komponenterna, men är inte nöjd med potentiometern (50 Ohm).

1. Var hittar jag skön/bra potentiometer? En som är trevlig att ratta.

2. Sen behöver jag tips på en manual som beskriver hur man bygger en variabel utspänning.
Jag hittade en STP22NE03L i byrålådan som jag hoppas kunna använda, eller är en LM317 bättre?

3. Hur skapar man en proffsig text på nätagget? Jag har en bläckstråleskrivare här hemma som jag hoppas kunna använda, tips är välkomna.

4. Vilken instrumentlåda skulle ni rekommendera?

Ja, frågorna är många, alla tips är välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaf

Re: Modda ett nätagg från PC till Labbaggregat

Inlägg av Chaf »

mts

Inlägg av mts »

Tackar.

Jag läser lite om lm317, det står att den har en begränsning på 1.5A.
Hum.. undra om det duger för att normala hobby projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

1.5 A är helt OK om du inte skall köra större motorer.

Skall bli spännande att följa hur du går tillväga! Flera uttag! Display!
mts

Inlägg av mts »

Nej, har inga planer på det. Det känns som 1.5 A fungerar för mig.

Men så hittade jag en AME1085(tagen från en gammal VHS video.)
Den har en 3A limit. :tumupp: Men den har en rejäl begränsning.
Vout kan bara vara mellan 1.25 till 5V om jag tolkar databladet rätt.

http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... me1085.pdf

Nu har jag de här tre att välja bland. Jag försöker lista ut om AME1085 är skräp, jag kanske borde hålla mig till beprövade komponenter. Jag menar, alla manualer på nätet använder lm317. Att välja något annat är att be om trubbel. :humm:
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Hej! Kul med labbagg, jag försöker få ihop ett själv för tillfället så jag kommer följa din tråd med intresse! :D LM317 klarar ju rätt så höga spänningar, jag tror att man skulle ha mer nytta av det än av stark ström. Om du bara ska köra positiv spänning så kan du kolla L200CV, den klarar 2A och reglerar ner till 2.85V. och är lätt att implementera med spänning och strömbegränsning.
mts

Inlägg av mts »

Här kommer de bästa klippen jag hittat hittills.

JumperOneTv lm317 adjustable
http://jumperone.com/2011/08/lm317-adjustable-psu/

Afrotechmods - Diode Tutorial & How to build an AC to DC power supply

Afrotechmods - Electrical Transformer Tutorial

JumperOneTV - Converting Computer ATX Power Supply to Lab Bench Power Supply (part1&2)

EEVblog #221 - Lab Power Supply Design - Part 1 - YouTube
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spännande färgval på polskruvarna!

Det är förstås smaksak (så länge alla är överens om att svart är jord och röd är "vanligaste plus" för likspänningar), men jag skulle allt använt den gula till +12V.

P.S. tänk på att tricket för att få 7V förutsätter att +5V lastas minst lika mycket som "7V-strömmen" man tar ut.
mts

Inlägg av mts »

Efter att ha tittat på David Jones kanal inser att jag kommer att kunna bygga in mina två lm317 för att få konstant ström och konstant spänning. :o
Sen damp det ner en digital display i brevlådan som jag vill få in också. Måste bara ta reda på hur den fungerar. :|

Jag har en hel del att fundera ut. :humm:
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Jag gillar verkligen hans blogg, det är svårt att inte bli jättesugen på att plocka fram lödkolven när man ser ett av hans avsnitt :D Hur tänker du dig strömbegränsningen? Att använda LM317 för att begränsa ström kan bli ett problem om du planerar att sätta potten rakt över drivningen, ofta tål de ju inte så hög effektutveckling.
opampen

Inlägg av opampen »

LM317 är det bästa valet! Du kan ju som tidigare sagts ( läs annan tråd)ansluta en extra trissa över regulatorn för att få ut högre ström. Då kan du utan problem ta ut flera A. Men i dom flesta fall räcker 1,5 A. Jag har på mitt agg. där jag använder 317 och 337 möjlighet att ta ut närmare 2*3 A. Men det är sällan jag har behövt så höga strömmar. Om det är möjligt med hänsyn till hur du kommer att ansluta regulatorn är LM317K som är en TO3 kapsel, lättare att kyla. Bhiab har den!

När det gäller pottar är en flervarvs pott det bästa. Använder själv denna typ och det är lätt att ställa in spänningen på tiondelen, är stabila. Typ denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20172

Jag har byggt in mina nätagg. i aluminium lådor då dessa ger god värmeavledning, är lätta att bearbeta. Men visst kan man använda plast låda med på hängande stor kylfläns om man har den på en liten distans.

Ja, inspirerande blogg!

Elegant display, bra att kunna läsa av både ström och spänning!
mts

Inlägg av mts »

Hur i all världen ska jag få plats med allt i den här lilla lådan! 140x137mm. Det här går inte, jag måste offra lite kablar nu om det ska gå. :shock:

Castello: jag tror jag hittade en lösning på din fråga. Hur man kommer undan en effekt tålig potentiometer på den här länken. (sök efter REPLACING A "POWER POT")

http://www.talkingelectronics.com/proje ... rCcts.html
mts

Inlägg av mts »

Just nu försöker jag lista ut om det går att bygga den här kretsen (see bild1) med en LM317T.
De transistorer jag har för tillfället är.

KD501 40v 20A
BUX127 50V 15A
BUF654 100V 6A
BUF742 100V 5A
GD241 40V 3A
BD233 45V 2A

Jag vill kunna få ut 1,5A-3A. Jag får bara ut 1A från min -12V så då går 24V bort. Det hade varit bra att kunna komma upp i 14.7V då batterier laddas däromkring.

Någon som har erfarenhet från den här kretsen eller någon av transistorerna. Går det att bygga? :humm:
opampen

Inlägg av opampen »

Det är i princip bara att du byter 78:an mot LM317. Du kan buffra den på samma sätt. Du kan få en utspänning på 1,2 till ca. 25 V. om du lägger på en glättad likspänning på ca.37V. på ingången. Titta i databladet för LM317 vilka kring komponenter du behöver. Där finns exempel på hur du kan bryggkoppla den för högre strömmar. Du kan ta ut ca.2-3 A.

Denna t.ex. KD501 40v 20A och även BUF654 och BUX127 50V 15A. passar när det gäller effekt och ström. Du får kolla polariteten på dom.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Du måste ta hänsyn till förlusteffekten om du ska bygga detta, för transistorns skull.

Har man hör inspänning, låg utspänning och mycket ström så kommer transistorn bli rejält varm. Man specar max förlusteffekt i data bladet eller SOA (Safe Operating Area).

Förlust effekten blir Pf = (Uin-Uut) * I

Uin - Uut är alltså spänningfallet över transistorn.

Har du ingen stömbegränsning så sätt en säkring i serie med ingången till regulatorn, ett PC-agg levererar många ampere och eldar upp regulatorn i ett nafs om du råkar kortsluta utgången.
Skriv svar