Displaybelysning trasig... byta?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
frownlayer

Displaybelysning trasig... byta?

Inlägg av frownlayer »

För några år sedan så bytte jag bakgrundsljuset på min Blaupunkt Lausanne CD31, då de glödljus som satt där innan hade slocknat. dessa blev då nya LED, och har fungerat sedan dess. men nu i veckan så började displayen blinka. och nu har den slocknat helt.

MEN....

När jag öppnade så var båda lysdioderna som jag satt i hela, och vid test så lyser de fortfarande. så det verkar vara själva display-ljuset som har gett upp. går det byta eller är det bara att slänga skiten?
blueint
Kontakt:

Re: Displaybelysning trasig... byta?

Inlägg av blueint »

Kika här?
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2312660.html

Det verkar vara en specialdisplay:
Bild
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Kan det vara en annan komponent som är trasig? jag får väl öppna hela burken då.
Jag vet att det är en specialdisplay, men jag vet inte riktigt hur de fungerar, tänkte att man kanske kunde byta någon komponent som projicerar texten. men om det inte är någon övrig komponent så är alltså torligtvis displayen som är helt kaputt. och då kan jag likväl slänga stereon och sätta i en annan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det brukar inte vara något som projekteras utan består oftast av en inverterad LCD-display. Alla symboler och delar av segment är LCD-element som när dom är "på" täcker bakgrundsljuset, när dom är av så lyser färgen bakom igenom och du kan läsa tecknen. Det är alltså precis som en vanlig LCD-skärm (fast med fler tecken och en massa specialsymboler) och den körs så att säga "inverterad".

Edit: mest troligt är att anslutningen till skärmen glappar, beroende på konstruktion kan det kanske lödas om, men förmodligen är det kört.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

fast då borde det vara fullt med färgfält på min skärm, om den fungerar så som du beskriver, för skärmen är svart. och när jag säger svart så menar jag att 0% ljus kommer igenom. det går inte se något alls i skärmen.
det kan hända att den blinkar till när man startar, men inte mer.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det kan ju också vara styrkretsen som lägger alla segment höga och då blir det svart. Men jag är till 99% säker på att du inte hittar några bakprojektionsdisplayer om vi pratar bilstereos...

Har du kollat vart ledarna till displayen tar vägen? Om du följer dessa hittar du nog till processorn som styr skärmen (och eventuellt lite till) då kanske det finns kallödningar på något ben... Det är vanligt med kallödningar i bilelektronik eftersom temperaturen skiftar ganska kraftigt i fordon.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag ska plocka isär den snart och titta. då vet jag iaf att det kanske finns ett hopp.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

haha. nu fungerar den igen. det var en av mina gamla dioder som hade gett sig. jag hade bara testat dem på plats med ett batteri. så jag bytte båda LED:en och gick upp från 250 till 470 ohm på mitt seriemotstånd. så nu hoppas jag på att det ska hålla längre.
så nu har jag även lärt mig hur en lcd fungerar med. :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför inte använda ohms lag för att räkna ut rätt värde på motstånden?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

För att jag inte orkade. Jag vet att mitt gamla motstånd var uträknat för ca 20mA. Men jag behöver inte ha det så starkt. Det märktes ingen större skillnad.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Knepig matningsspänning eller LED ifall resistorn var uträknad för 20 mA!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

suck att man alltid ska behöva förklara allt 2 ggr. resistorn var uträknad så att mina LED skulle få 20mA.
:bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
nu blev det rätt.
discomike

Inlägg av discomike »

borde va 20mA genom resistorn med =)
Skriv svar