Ställbar drivning till LEDs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snubbel

Ställbar drivning till LEDs

Inlägg av Snubbel »

Hej,

Jag påbörjade ett projekt förra året som tyvärr blev lagt på is då jag fick för mycket annat att stå i och som jag tänkte ta upp igen nu.
Projektet går ut på att LED konvertera en projektor och jag kom till drivningen av de 3 LEDsen som ska användas.

Det som gör det hela lite krångligt är att det är kraftiga LEDs som drar rätt hög effekt.
Bild

Samt att eftersom de ska användas i en projektor behöver jag kunna anpassa drivningen av varje enskild LED individuellt för att kalibrera färgskalan.
Bild

Övrig info om de 3 aktuella LEDsen:
Bild

Till frågan, hur bör jag konstruera en individuellt varierbar drivning på 3 kanaler som klarar leverera upp mot 8A (gissar på att jag kommer behöva köra de mycket lägre, på max 5A kanske om de inte ska bli för starka, har en röd här hemma som jag testat och den lyser STARK!) per kanal? Eller finns det något färdigt att kolla efter på ebay som skulle klara detta?

Det jag kommer ihåg från förra rundan var att jag kollade på så kallade Bucks för att driva det men det var innan jag kom på detta med att jag behöver kunna variera spänningen över dioden, fast det kanske inte är något problem med en varierbar resistans i feedback loopen så länge man håller sig inom ett mindre intervall?

Som ni säkert märker är jag inte helt säker på detta och behöver lite tips.
Senast redigerad av Snubbel 12 juni 2014, 23:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Ställbar drivning till LEDs

Inlägg av konig7070 »

Du skall enbart styra strömmen, inte spänningen för att justera ljusstyrkan.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

konig7070 skrev:Du skall enbart styra strömmen, inte spänningen för att justera ljusstyrkan.
Fast strömmen genom en LED är beroende på spänningen alltså styr jag ljusstyrkan genom att variera spänningen om jag inte har missförstått något drastiskt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Tvärtom, spänningen är en funktion av strömmen(och temperaturen). Precis som det står i toppen av graferna, Vf=f(If).
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

konig7070 skrev:Tvärtom, spänningen är en funktion av strömmen(och temperaturen). Precis som det står i toppen av graferna, Vf=f(If).
Står onekligen så i diagrammen, antar att det är dags att plocka fram de gamla elektronikböckerna och kolla igenom delen om Dioder igen innan jag säger mer på den fronten.

Frågan kvarstår dock, hur bör detta kopplas in på bästa sätt?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Du köper 3st av dessa, och 3st 75W resistorer, och matar allt med en 12v-källa. så har du löst problemet smidigt. :tumupp:
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

frownlayer skrev:Du köper 3st av dessa, och 3st 75W resistorer, och matar allt med en 12v-källa. så har du löst problemet smidigt. :tumupp:
Verkar onekligen smidigt med en liten dimmer. Men hur ska jag dimensionera motståndet i ett fall som detta?

Som exempel, vid 8A vill den Blå LEDn ha 4.6V, så om jag matar med 12V så vill jag ha ett spänningsfall på 12-4.6 = 7.4V över motståndet + dimmern. Enligt Ohms lag ger det R = U/I = 7.4/8 = 0,925 Ohm. Har även P = I*U = 59,2W så ett 75W motstånd lär behövas.

Men om jag drar ner strömmen till 4A så vill LEDen ha ~4.2V, 12-4.2 = 7.8V spänningsfall över motstånd + dimmer. R = 7.8/4 = 1.95 Ohm.

Från dimmern: Static power consumption: 1W på dimmern, samtidigt står det 12V på både input och output som om där inte var något spänningsfall över dimmern men en dimmer är väl bara ett varierbart motstånd och alltså måste där vara ett spänningsfall över denna? Så menar de 1W vid 8A som ger ett spänningsfall på 1/8V vilket i och för sig är väldigt lite och fortfarande bara är 1/4V vid 4A om effekten är 1W oavsett inställning.

Hmm, blev lite som att tänkta högt, men ja hur ska motståndet dimensioneras i så fall? 0.9 Ohm i ena läget och 1,9 Ohm för det lägre läget?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Behövs verkligen ett motstånd till den, Det står ju att den är "constant current output"?
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

konig7070 skrev:Behövs verkligen ett motstånd till den, Det står ju att den är "constant current output"?
Hur fungerar det med en LED om den får säg 8A ström så den ska få en spänning på 4.5V och jag matar den med en 12V källa, finns där inget motstånd så måste väl resterande 7,5V landa över någonting vilket innebär LEDen om det är ända komponenten förutom spänningskälla i kretsen?

Någon som vet hur det verkligen ligger till med motstånd i denna frågan och i så fall hur stort motstånd som bör användas? Är "lite" för dyra leds för att bara testa med.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

till grön och blå kan du ha ett 1 ohms motstånd, till din röda så kan du gå på ett 1.2 ohm motstånd.
kör alla 100w så håller de. vi pratar ca 40kr/resistor.

är du osäker så är det bara att koppla in en amperemeter i serie med din led och resistor, ställa reglaget på dimmern på 0 och sedan öka långsamt och ser då lätt om du kommer upp i 8A. MEN GLÖM INTE ATT KYLA DIN LED UNDER TESTET.
Ta för vana att ALLTID ha kylning på en powerled även om du bara ska "testa" den. den magiska vita röken kommer fort när du brassar på några ampere.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Men dimmern är ju strömbegransande. Även om lysdioden är på 4,6V så kan man mata den med 12V, det enda som krävs för att lysdioden ska tända är att spänningen är minst 4,6V.
Du ska inte behöva motstånd i serie med lysdioden med den dimmern.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kan inte säga med 100% säkerhet, men jag är ganska säker på att den drivaren INTE är en konstantströmsdrivare utan en enkel PWM krets.
Det står visserligen i annonsen "Constand voltage and constand current output" men att den ger ut både konstant ström och konstant spänning låter ganska omöjligt. :wink:
Som det skrivs i annonsen så är den i första hand tänkt för "LED-tape" som normalt har inbyggda strömbegränsningsmotstånd och drivs med konstant spänning.

Så för att använda sådana drivare här så krävs ett lämpligt seriemotstånd för varje lysdiod.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Det står 8A ja. Men det är vad elektroniken är uträknad att hålla för. Vilket betyder att det troligtvis går att få ut kanske 10A kortare stunder. Iaf tillräckligt för att bränna lysdioden.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Tackar för bra svar. 3 dimmers och 3 motstånd är på väg hem nu från HK så kommer förhoppningsvis i slutet av månaden, Ebay är billigt men väntan är ack så lång ;)

Sprang tyvärr på ett "litet" annat problem. luminus PT-54 LEDs är EOL, jag har 3 röda med kylfläns och optik sen tidigare och det finns gröna att köpa men jag hittar ingenstans där de säljer blåa förutom en sida som hävdar att Mouser ska ha någonstans i Europa så håller tummarna för det...

Om det inte löser sig med blå PT54 verkar det vara ett rätt vettigt alternativ att gå ner till PT-39 LEDs som borde vara starka nog, här finns det Röda och blå på Ebay hyfsat billigt men inga Gröna så blir tvungen att titta på Mouser och deras tråkiga priser och frakt igen i så fall
http://www.mouser.com/ds/2/245/pt54phla ... 195311.pdf
http://www.mouser.com/ds/2/245/pt39phla ... 202583.pdf

Finns det någon annan tillverkare av High power leds som kan vara värd att titta efter eller andra bra ställen än Mouser med ett bra sortiment av LEDs, för tex Elfa har bara vanliga svaga LEDs...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

stopstopstop... ska du ha mer än en LED av varje?
Skriv svar