Hej!
Jag har fått tag på några små 3M diodremsor eller vad det kallas för. Det sitter 6 dioder på var remsa
och det sitter redan motstånd på remsorna. Jag funderar på om det går att dimma ljuset från dessa genom PWM?
Min son vill börja lära sig lite om arduino och detta var hans första experiment han ville prova.
Min fundering runt detta är om man skall ha en transistor som man styr via arduinons 5 volt och
justerar den med pwm??????? I så fall vilken skall jag rekommendera till honom. Den skall ju ha 24 volt som den ger ut sen ,men han hade visst
ett labbaggregat.
Eller måste det göras på något annat vis?
Tackar på förhand !
Dimma 24V 3M diodremsa?
-
- Klas-Kenny
Re: Dimma 24V 3M diodremsa?
Det går absolut att göra med en arduino och en transistor.
Måste veta hur mycket ström lysdioderna drar för att kunna säga just vilken modell som lämpar sig, men bara mät upp strömmen och ta en som tål den med viss marginal. Behöver inte vara något fancy på något vis, det mesta fungerar.
Enklaste är väl en NPN-transistor och lämpligt basmotstånd eller en N-MOSFET.
Måste veta hur mycket ström lysdioderna drar för att kunna säga just vilken modell som lämpar sig, men bara mät upp strömmen och ta en som tål den med viss marginal. Behöver inte vara något fancy på något vis, det mesta fungerar.
Enklaste är väl en NPN-transistor och lämpligt basmotstånd eller en N-MOSFET.