Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort något?

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort något?

Inlägg av Agwan »

Våra inomhusblommor klarar sig inte speciellt länge eftersom vi vattnar dem för ojämnt. Antingen torkar de ut helt eller så dränks de. Jag har skaffat ett gäng små elektriska pumpar och lika många jordfuktssensorer. Tanken är att göra ett kretskort som kan driva pumpen beroende på vad den analoga spänningen från fuktsensorn säger.

Men någon kanske redan ha gjort något liknande? Ett kort med en AVR på med en trissa som kan driva 1-2 ampere och en analog kanal kopplad till en kontakt. 5V på kortet eftersom fuktsensorn är på 5V och pumpen funkar fint runt där med. Jag hade ju gillat om man kunde driva hela grejen med en solcell som laddar upp några batterier. Min tanke var först att använda IKEAs solcellslampa. Visar sig att den är på 3.6V, vilket iofs inte är en show stopper, men lite krångligare. Vet inte om den går att hotta upp genom att helt enkelt bara seriekoppla 4-5 batterier isf 3.

Så jag kanske egentligen är ute efter om någon gjort en lösning med solcellsladdning som råkar ha en extra trissa på 1-2 ampere och en analog ingång utdragen. Tänker göra ca 10 enheter.

Kanske någon sett att något liknande finns att köpa, jag lär inte ha uppfunnit DIY automatisk blomkruksbevattning.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av blueint »

Några förslag:
* Kapacitiv fuktsensor som känner av genom att driva en AC spänning genom isolerade elektroder och därmed slipper elektrodrost och felfunktion.
* Driv härligheten med en AC/DC-adapter inomhus och slipp solceller samt batterier.
* Fundera ett varv på rör och ventiler mm. Detta kan göra installation krånglig.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av danielpublic »

En pytteliten akvarieluftpump med timer och en liten trevägs luftkoppling kan ge automatisk bevattning.

En behöver nödvändigtvis inte använda sig av PETflaskor/andra slags krukor som ger den vertikala vattenreturen om det finns tålamod att mäta tid/vätska eller när, som du, ska ha mer skoj med sensorer osv.

Skaffa ett mindre akvarium på en loppis och någon fisk som vatten o näringsreservoar, så har du nåt trevligt & underhållsfritt att titta på med, då växterna äter upp nitraterna och du behöver bara hålla koll på vattennivån i karet. Behövs inte mycket fiskar för näringsmängden. Du kan även stoppa ned bl.a. gullrankor och monstera i karet som snart kommer växa upp ur det med beskedlighet. För stora rötter kan du klippa av i karet utan risk för invånares hälsa. Täckglas kan du göra själv av biltemas plastglas t.ex. Går för övrigt utmärkt att såga etc i för dvs. hål för kablar, slangar, nätkorgar och vad har du inte.

ps. ska du ha tag i PVC-rör, kika på aquaristic, (Så länge du inte beställer ovanliga rördimensioner, går det smidigt.), för ett mkt effektivt fluidiserat sandfiltersystem(nitrater för växterna), någotslags strömavbrottssäkert overflowgrej eller . ds.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Kom på att jag fick en solcell/handvevs-laddare för mobiltelefoner av vattenfall när jag bytte till dem. Alla mobiltelefoner skall ju kunna laddas från USB nu mer, så jag antog att den laddaren skulle ha 5V någon stans. Och mycket riktigt, det kommer ut 5.25V där ur ett USB-uttag. Så det kanske är något jag kan hack ihop bara strömmen räcker till för motorn. Batteriet i laddaren är på 3.7V, så kopplar jag motorn direkt på den så snurrar den på ordentligt. Får nog PWM:a ner den lite.

Men jag behöver som sagt 10 enheter. Det finns säkert enklare USBsolcellsladdare än den här som man kan köpa billigt. Vattenfalls kostar 299/styck, men de ser ut att vara en bra konstruktion.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Sådär blev snabbhacket för kvällen: https://www.youtube.com/watch?v=CYAknFnZ07g

Det här duger hyfsat för att se om solen räcker för att driva pumpen de gånger den behöver vattna. Som det är nu så matar jag mitt kretskort via en USB-RS232-kabel vilket drar lite onödigt med ström. Men det verkar som att solcellsladdaren inte matar ut ström om man inte aktiverar den på USB-dataledarna på något vis. Jag får hacka vidare på det. Sedan har jag inga strömsparfunktioner på processorn, så den går fullt hela tiden. Det kan behöva ändras det med, processorn kan ju sova en timme för att sedan vakna och kolla hur fuktigt det är och då vid behov mata på lite.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Så, nu står den och vattnar på prov. Processorn får sin ström från datorn än så länge eftersom jag ändå vill koppla den till datorn för övervakning av parametrar. Pumpen får sin kraft från solcellsladdaren.
http://youtu.be/KcTsjEiIsPA
För filmens skull har jag ställt ner känsligheten på fuktsensorn så att den vill ha väldigt blött.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag köpte några sådana här på Ebay:
peristaltic.png
Ska styras med PLC på Pi, med webgränssnitt naturligtvis!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Suck, ja, du har ju helt rätt antar jag. Jag har funderat på hur jag skall kunna övervaka bevattningen så jag kan få grafer över fuktigheten på datorn där den är lättöverskådlig.

Hur svårt är det att få till en paj som man kan surfa in på och se analogvärden plottade? Har medvetet undvikit pajer, man kan inte sätta sig in i allt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av NULL »

@Krille Krokodil: Ser trevlig ut, har du en länk?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av blueint »

@Agwan, Är du bekant med unix?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Har suttit lite med unix men mest Linux. Har gjort en linuxdator en gång. http://www.youtube.com/watch?v=pZCKNBvLLIE Gjorde kretskortet med processor, ram och flash och så kopplade jag in en LCD från en playstation portable. Var ett jäkla slit att kompilera om kärnan så att den skulle funka, och jag fick aldrig till allt jag hade tänkt mig. Tex inte touchscreenen och så försökte jag få till så att det gick att köra widgetar på den utan att lyckas. Så till slut gav jag upp.

Pumparna jag köpte ser ut såhär:
pump.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Krille Krokodil »

NULL: Där är många säljare av dem på Ebay, sök på "peristaltic pump". Det blev väl något
över 100:-/st totalt.

Agwan: Eftersom att jag ska jobba med Codesys i sommar så kör jag på det i Pajen, där
är webfunktionen med i installationen och färdigt objekt för att plotta grafer. Men det
tar en del tid att lära sig den miljön, tror jag har suttit en 50 timmar med det hittils...
trace.png
Och eftersom att det bara har funnits ute till Pi ett par månader är där inte så gott om drivrutiner
till AD via I2C och annat, men folk jobbar på det:
http://forum.codesys.com/viewforum.php? ... 6fd2c4f48f
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Jag tror jag betalade under 50 för min pump. Men den är ju inte lika fin som den som tipsades om ovan. Vill man pumpa sockerhaltig sprit så skall man absolut inte välja min utan den andra ovan. Om den nu är sprit/livsmedelssäker (om nu garantin för det gäller med saker från kina och över e-bay). Den pumpar ju utan att röra i vätskan med själva rotorn. Den komprimerar slangen istället.

Får ta och titta lite på pajen. Annars så har jag en tanke att kunna köra med z-wave-enheter från Fibaro. De skulle kunna rapportera dels in analoga värdet för mängden vatten i tanken, och dels rapportera digitala fel från vardera blomkruka. Möjligen, har inte tittat in i det ordentligt än.

Edit: Wow vad lite ström den pumpen drar, 30mA, stämmer det med verkligheten? Min drar nog 2A som startström och sedan landar den på runt 1A.
Edit2: De drar 300mA, inte 30mA.
Senast redigerad av Agwan 14 juni 2014, 21:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Automatisk blomkruksbevattning, någon som redan gjort nå

Inlägg av Agwan »

Gjorde ett litet test med att koppla in en av mina fuktgivare direkt till en av Fibaros RGWB-enheter som både kan fungera som RGBW-driver och 4 analoga ingångar. Doppar jag ner fuktsensorn i ett glas med vatten så rapporterar mitt hemautomationsprogram mellan 2% och 32% när jag går från ingen kontakt med vattnet till att den här helt nerdoppad. Det skall inte vara något problem att kunna larma på det när vattennivån går under 10% eller nått. Plus att jag får ett analogt värde som går att visa i automationsprogrammet.

Eftersom det finns fyra kanaler så kan jag ju visa fuktigheten i tre blomkrukor samt vattennivån i tanken. Men jag skall nog se till att köra alla fyra kanalerna via processorn så att jag får en fin 0-50% (fibaron tar in 0-10V, jag har 5V max på kortet) in till datorn. Så kan jag kalibrera in signalerna på kortet så att jag kan använda hela det spannet jag kan. Det är ju dumt om 23% betyder ökentorr och 25% dränkt kruka.

Jag tror att det här är en snyggare väg att gå än att jobba med en paj. Här får jag ju in datat direkt i homeseer vilket annars vore ett problem med pajen.
Skriv svar