vilken lodtråd ska man skaffa??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

vilken lodtråd ska man skaffa??

Inlägg av teljemo »

Smälte bort några lys dioder.. Va tvungen att gå upp 450grader för att smälte lodet..
De blir nog rätt varmt i lampan dom sitter i.. Hela den är en kylfläns och fullproppad med kylpasta.. Så dom har nog haft nån bra lodtråd..

Kollade elfa vad man ska skaffa när man sätter tebax dom nya.. Men hittar bara max smält temp på ca 300 grader..

Var hittar man den på 450graders smält temp..?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: vilken lodtråd ska man skaffa??

Inlägg av Icecap »

Det gör man inte! Att du "måste" stega upp till den temperatur är för att du har en för tunn lödspets för jobbet! Lödtennen är 100% säkert "normalt" lödtenn.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ok.. har använt samma lödspets till många andra bort lödningar.. alltid funkat bra på 250-300 grader..
tänkte att det var lod med högre smält temp för att det sitter i så het miljö...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

eller också så har du en dålig lödstation utan feedback, en bra lödstation/penna kommer ju att brassa på mer effekt när spetsen kyls, en dålig kommer inte att göra det.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

eller oxiderad spets.

A och O är att sköta sina spetsar på lödkolvarna. Alltid se till att spetsen är 'våt' innan man påbörjar löd jobbet.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Kretskortet är förmodligen av varianten med aluminiumkärna istället för standard FR-4, kräver att man tillför mycket mer värme (men inte högre temperatur) för att löda av komponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lödning med blyhaltig lödtenn ska ske vid 280°C. Blyfritt kan man höja till 300°C.

Behöver man mer än den gör man fel!

Efter jag började på jobbet är det väldigt klara riktlinjer: 300°C!!! Vi har bara blyfritt lödtenn.

Sedan har jag inskaffat ett antal lödspetsar i olika storlekar som klarar de olika jobb som behöver klaras av, jag har instruerat mina kollegor i hur man rensar ytan mellan penna och spets och de har fått klippt ut i papp att man ska byta spets när det behövs.

Resultatet är att lödningarnas kvalitet har ökad avsevärd, det går åt mindre tid med dom och alla är nöjdare med detta.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Har den här stationen:
Bild

Ser alltid till att sköta spetsarna..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den där stationen är skit, har en likadann, som eevblog dave säger så är det en "low thermal capacity"
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev:Lödning med blyhaltig lödtenn ska ske vid 280°C. Blyfritt kan man höja till 300°C.

Behöver man mer än den gör man fel!

Efter jag började på jobbet är det väldigt klara riktlinjer: 300°C!!! Vi har bara blyfritt lödtenn.

Sedan har jag inskaffat ett antal lödspetsar i olika storlekar som klarar de olika jobb som behöver klaras av, jag har instruerat mina kollegor i hur man rensar ytan mellan penna och spets och de har fått klippt ut i papp att man ska byta spets när det behövs.

Resultatet är att lödningarnas kvalitet har ökad avsevärd, det går åt mindre tid med dom och alla är nöjdare med detta.

Protest

Var kommer de uppgifterna ifrån?
Att ha rätt spets är ju rätt men temperaturen?

Protte
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har för mig att det är 100 grader lägre. alltså 180⁰C som vanligt 60/40 smälter vid. jag har min penna inställd på ca 210-220 grader och det fungerar fint. och använder jag blyfritt så brukar jag öka till ca 240-250 grader. det viktigaste är att den väter båda ytorna fint, och att det blir en glansig yta på lodet efteråt. sen är det lättare att löda 60/40. men det brukar se fult ut efter några år, då den ärgar fortare än blyfritt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Under min lödutbildning som tekniker i militären lärde vi oss att 60/40 lödtenn smälter (är ordentligt smält för att löda med) vid 273,4°C varför detta ska vara lödtemperaturen.

Då blyfri lödtenn kom fram var det mycket snack om lödtemperaturer i olika artiklar och samstämmande var att höjde man temperaturen 10 - 20°C skulle det räcka.

Då jag är tvärsäker på att lödstationens temperaturvisning bara är ungefärlig korrekt anser jag att 280°C för blyhaltig lödtenn är OK med lite marginal och lägger man till 20°C för blyfritt blir det 300°C.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Varför är min station dålig?.. Den blir varm och håller rätt temperatur.. Vad ska man begära?
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Påverkas lödningens hållbarhet ifall man använder för hög temperatur?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

teljemo skrev:Varför är min station dålig?.. Den blir varm och håller rätt temperatur.. Vad ska man begära?
hur vet du att den håller temperaturen ?

Jag vet inte hur det är med just din, men på billiga stationer finns det varken feedback på temperaturen eller mätning av faktisk spetstemperatur, så både värdet du ställer in och det på displayen är en slags gissningar baserade på inmatad effekt.
Skriv svar