Retro Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Retro Boombox

Inlägg av hassefikonkasse »

Då börjar jag så smått. Inledningen finns i "Idé banken" http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=72359. Den hade ju bara en rutten grå gummifot så det det fick bli ett dyk i bra-att-ha-lådan där det tyvärr bara fanns svarta, men det får duga. Fick skära bort en krage då dessa suttit i ett plåtchassi. Sedan tog jag bort trafo och kabelstam, orkade inte mäta upp men vet vad som gick till Program resp Volym. Vill någon ha detta mot porto så säg till. Vet bara att det är ett 50V/1W system. Skruvarna till trafon får
sitta kvar, annars måste man förstöra etiketten som täcker skallarna. En liten början men även Rom byggdes ju tydligen på > 1 dag. Får se vad som blir nästa drag, radiodel, förstärkare eller försörjning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Re: Retro Boombox.

Kollade märkningen på högtalaren inför valet av förstärkarkrets och där står 20 men är det ett Omega efter? Jodå det var det efter koll med lupp. Mätte även 1.8V över 100mA resistivt så det stämmer säkert. Där föll mitt förstaval TBA820 bort. Den hade krävt max Vcc 16V vid 20ohm och det blir många batterier. Väljer någon annan kul istället för att komma ned i spänning och faktiskt ökad prestanda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med 20 ohm så är väl bryggkoppling nästan ett måste vid batteridrift.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jag vet faktiskt inte hur man bryggar en monoförstärkare till endast en högtalare. Med ett parallellt motstånd tvärs över? Ingen aning. Jag vill heller inte byta ut högtalaren utan behålla original, hellre då endast köra med nätdrift och höja spänningen och använda TDA2040 eller nåt annat jag har. Eftersom jag kommer ha fasta volymlägen gäller det bara att söka den högsta volymen som låter OK och dela ner den sex steg till lägst volym.
Edit: Ändrade till rätt artikelnummer.
Senast redigerad av hassefikonkasse 7 juni 2014, 23:46:05, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bryggkoppling är när man seriekopplar två förstärkare till en mono utgång. I allmänhet har man en stereoförstärkare men kopplar för mono. Sök det finns massor av förklaringar. Här tex.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

OK nu har jag kollat lite på detta och det verkar ju ev. vara en framkomlig väg
om man väljer batteridrift. Enligt bilden kopplar man ju in monohögtalarens båda
anslutningar till varsinn utgång på stereoförstärkaren. Skall dom två överblivna
minusanslutningarna lämnas öppna/oanslutna helt enkelt eller är detta bara en
principskiss? Detta med bryggning är helt ny mark för mig. Jag har en liten självbyggd
stereoförstärkare på 2 X 1.5W att testa på. Skall man alltså "korsa" igångarna
som på bilden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den andra anslutningen är ansluten till jord, den lämnar man. Insignalerna ska inverteras ja. Tanken är att ut signalerna ska vara motsatta så att spänningen över högtalaren blir dubbel jämfört med att använda bara en förstärkare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis, då svänger båda terminalerna istället för bara den ena. Vilket är att föredra så att membranet inte bara spelar från neutralläget och utåt utan även dras inåt lika långt.

Rent spontant känner jag att med originalhögtalarelementet blir frekvensomfånget tämligen begränsat jämfört med ett modernt dito. Men det är väl ett pris man får betala om man vill ha kvar originalutséendet så långt det är möjligt. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har du rört till det. Även i vanliga fall är signalen symmetrisk runt noll. Så elementet jobbar på båda sidor om neutralpositionen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Insignalen ja.
Men hur menar du att en förstärkare som inte har negativ matning kan få utsignalen att gå under noll?
Såvida man inte lägger "noll" på halva matningsspänningen, eller använder en spänningsinverterare.
Det framgår inte på den lilla bilden ovan att drivspänningen är symmetrisk då den inte är utritad alls.
Det är många förstärkare som har singelmatning utan att ha en spänningsinverterare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Retro Boombox

Inlägg av danei »

En variant är att ha en kondensator på utgången, men oavsett konstruktion så har man inte en DC komponent över högtalaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej självklart inte. När inget ljud finns ska båda terminalerna ligga på samma potential.
Kondensator är lite knepigt tycker jag. Om signalen är långsammare än den tid det tar för kondensatorn att ladda upp till aktuell nivå får man ju en negativ spänning vid nästa omslag, men är den snabbare får man ju inte alls den effekt man vill åt. :humm: Eller ja, det blir ju ett lågpassfilter. :P
Skitsamma. Det lär låta iaf. :D
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Funderar på BA5406 den har jag.
http://www.electroniq.net/audio/ba5406- ... ifier.html
Återkommer med schema.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... hittar ingen info om att det ens går att bryggkoppla den. Men det går ju alltid att prova och se vad som händer.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Oj, jag trodde det funkade generellt. Jag lägger upp lite info senare så får vi bedömma. Annars blir det att välja något annat kul.
Skriv svar