Korsett är uppbyggt av 5st fönster. Så för att sköta persiennerna manuellt behövs 5 par snören, & 5st glas-stavar (för vridningen) och allt detta ska vara typ 6-7 m..
Hur snyggt blir det, och vem ska springa fram och trassla med allt det, när solen får för sig att kika in o blända besökarna?

Nej, jag vill ha motorstyrda persienner, men hur löser man det smidigast och snyggast?
Helst ska allt byggas in i persienn kassetten, då det inte finns plats för nått utanpåliggande. Eventuellt kan en urfräst trälist sättas monteras över persiennen, för att ge 8 mm mer utrymme för motorerna mm.

Detta är en testpersienn jag fått från tillverkaren. De vi ska använda är ca 100 mm längre (troligtvis på mitten), annars precis lika.
Motorer
Rent mekaniskt har jag tänkt mig,
en nerväxlad motor (till Lyft/sänkning) som är:
Längd: max 100 mm (eller 2 st 50 mm)
Bredd: max 26 mm
Höjd: max 18 mm (26 mm om trälisten används)
Varvtal: 40-120 RPM
Vridmoment: min 2 Kgf.cm (lyfta 2 kg, 1 cm ut på axeln)
På denna "lyft-motor" ska en rulle sitta, som lindar upp tråden när persiennen ska upp.
Den behöver också vara så mekaniskt "trög" att persiennen inte åker ner igen av sin egen tyngd när strömmen är avslagen.
Exempel Lyft-motorer:

--------
Och, två st nedväxlade motorer till tiltningen av persiennen (en till varje sida, då lyftmotorn med trådrulle nog måste sitta i mitten, pga sin stolek)
Längd: max 45 mm
Bredd: max 26 mm
Höjd: max 18 mm (26 mm om trälisten används)
Varvtal: 10-30 RPM
Vridmoment: min 0.3 Kgf.cm
Axel diameter: (om möjligt) 4 mm
Denna motor bör ha en icke centrerad axel, eller kunna placeras så att axeln är 13 mm från underkant eller 5 mm från överkant. Detta för att passa in mot persiennens egna tilt-axel.
Har den sedan en 4 mm D-axel, passar den direkt i

Exempel Tilt-motorer:

Styrningen
Det jag hitintills har skissat på, är väl det enklast möjliga, att använda vanliga DC-motorer,
DBDT-strömbrytare så man kan vända håll på strömmen, & några Ändläges brytare, så man inte behöver oroa sig för att allt ska gå för långt.

((Kicka för större bild))
Sen finns ju de lite roligare (och kanske bättre) lösningarna med

Men de klarar jag inte av utan er hjälp

T.ex:
*Använda servo som "tilt-motor" och styra den via en potentiometer.
Men tyvärr har jag inte hittat nått 360º servo som passar in måttmässigt.
Går det att få en DC-motor att arbeta som ett servo, på ett smidigt vis?
eller
*Använda steg-motorer till tilt/lyft-motorer, och styra till förprogrammerade lägen
via en knappsats.
eller
*Använda DC-motorer till tilt/lyft-motorer,
och styra dessa med vad jag tror heter PWM (pulsbreddsmodulering)
& angiven driftstid till förprogrammerade lägen via en knappsats.
Men hur säkert är detta, så inte tex. persiennen går några mm mer neråt, än uppåt?
och
* Drömmen vore om alla persienner gick att styra enskilt och/eller i grupp, helt trådlöst.
t.ex via IR/Radio/WiFi.. (bör klara ca 25 m avstånd)
Begränsningar
Tyvärr finns det alltid begränsningar, i detta fall är det först och främst min okunskap

Jag kan bara lite om bonde-el-lära, och ingenting om programmering. Jag skaffade ett Arduion startkit för ett tag sedan, så om någon programmering ska göras ser jag helst att Arduino används, ni får hjälpa mig

En annan begränsning är såklart kostnaden. Jag har fått en budget på ca 1000 kr för dessa fem fönster. Det blir nog svårt, då motorerna ligger på typ 40:- och uppåt. Men jag fortsätter planeringen, får vi se vad vi landar på. Om en bra smidig lösning hittas, kan fler fönster vara aktuella.
Nu vill jag höra era åsikter om detta.