Persienn motorer/styrning i en Kyrka, men hur?

Berätta om dina pågående projekt.
Mathellius

Persienn motorer/styrning i en Kyrka, men hur?

Inlägg av Mathellius »

Jag har fått i uppdrag att försöka lösa problemet "persienn-styrning" i fönster-korset ca 7 m upp i en kyrka. Både för solbländ skydd och mörkläggning.
Bild

Korsett är uppbyggt av 5st fönster. Så för att sköta persiennerna manuellt behövs 5 par snören, & 5st glas-stavar (för vridningen) och allt detta ska vara typ 6-7 m..
Hur snyggt blir det, och vem ska springa fram och trassla med allt det, när solen får för sig att kika in o blända besökarna? 8)

Nej, jag vill ha motorstyrda persienner, men hur löser man det smidigast och snyggast?
Helst ska allt byggas in i persienn kassetten, då det inte finns plats för nått utanpåliggande. Eventuellt kan en urfräst trälist sättas monteras över persiennen, för att ge 8 mm mer utrymme för motorerna mm.

Bild
Detta är en testpersienn jag fått från tillverkaren. De vi ska använda är ca 100 mm längre (troligtvis på mitten), annars precis lika.

Motorer

Rent mekaniskt har jag tänkt mig,

en nerväxlad motor (till Lyft/sänkning) som är:
Längd: max 100 mm (eller 2 st 50 mm)
Bredd: max 26 mm
Höjd: max 18 mm (26 mm om trälisten används)
Varvtal: 40-120 RPM
Vridmoment: min 2 Kgf.cm (lyfta 2 kg, 1 cm ut på axeln)

På denna "lyft-motor" ska en rulle sitta, som lindar upp tråden när persiennen ska upp.
Den behöver också vara så mekaniskt "trög" att persiennen inte åker ner igen av sin egen tyngd när strömmen är avslagen.
Exempel Lyft-motorer:Bild

--------

Och, två st nedväxlade motorer till tiltningen av persiennen (en till varje sida, då lyftmotorn med trådrulle nog måste sitta i mitten, pga sin stolek)
Längd: max 45 mm
Bredd: max 26 mm
Höjd: max 18 mm (26 mm om trälisten används)
Varvtal: 10-30 RPM
Vridmoment: min 0.3 Kgf.cm
Axel diameter: (om möjligt) 4 mm

Denna motor bör ha en icke centrerad axel, eller kunna placeras så att axeln är 13 mm från underkant eller 5 mm från överkant. Detta för att passa in mot persiennens egna tilt-axel.
Har den sedan en 4 mm D-axel, passar den direkt i :) Men oftast värkar de här små motorerna ha 3 mm D-axel.
Exempel Tilt-motorer: Bild

Styrningen

Det jag hitintills har skissat på, är väl det enklast möjliga, att använda vanliga DC-motorer,
DBDT-strömbrytare så man kan vända håll på strömmen, & några Ändläges brytare, så man inte behöver oroa sig för att allt ska gå för långt.
Bild
((Kicka för större bild))

Sen finns ju de lite roligare (och kanske bättre) lösningarna med :)
Men de klarar jag inte av utan er hjälp :(
T.ex:
*Använda servo som "tilt-motor" och styra den via en potentiometer.
Men tyvärr har jag inte hittat nått 360º servo som passar in måttmässigt.
Går det att få en DC-motor att arbeta som ett servo, på ett smidigt vis?

eller
*Använda steg-motorer till tilt/lyft-motorer, och styra till förprogrammerade lägen
via en knappsats.

eller
*Använda DC-motorer till tilt/lyft-motorer,
och styra dessa med vad jag tror heter PWM (pulsbreddsmodulering)
& angiven driftstid till förprogrammerade lägen via en knappsats.
Men hur säkert är detta, så inte tex. persiennen går några mm mer neråt, än uppåt?

och
* Drömmen vore om alla persienner gick att styra enskilt och/eller i grupp, helt trådlöst.
t.ex via IR/Radio/WiFi.. (bör klara ca 25 m avstånd)

Begränsningar
Tyvärr finns det alltid begränsningar, i detta fall är det först och främst min okunskap :?
Jag kan bara lite om bonde-el-lära, och ingenting om programmering. Jag skaffade ett Arduion startkit för ett tag sedan, så om någon programmering ska göras ser jag helst att Arduino används, ni får hjälpa mig :)

En annan begränsning är såklart kostnaden. Jag har fått en budget på ca 1000 kr för dessa fem fönster. Det blir nog svårt, då motorerna ligger på typ 40:- och uppåt. Men jag fortsätter planeringen, får vi se vad vi landar på. Om en bra smidig lösning hittas, kan fler fönster vara aktuella.

Nu vill jag höra era åsikter om detta. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Persienn motorer/styrning i en Kyrka, men hur?

Inlägg av PeterH »

Om du vill att det skall fungera och hålla så är nog en budget på 1000:- i minsta laget... Kolla Dr.Love:s tråd där han tidigare byggt just "persiennstyrning" (rättare sagt mörkläggningsgardiner), men då med en helt annan budget.

Det första du ska fråga dig är om du verkligen behöver persienner som kan vridas? Jag hade valt rullgardiner med semitransparent tyg (finns massor att välja på) så slipper du åtminstonde ett moment för att skärma av solen. Din persienn lösning kommer ju ändå aldrig att skärma 100% utan vissa av besökarna kommer att få en stråle i ögat från hålen där trådarna löper...

Det finns många persienn/markis/rullgardinstillverkare på nätet som har skapliga priser och kan måttanpassa rullgardiner efter din fönsterstorlek. Men för att du ska hamna på rätt del i universum bör du nog prata med pastorn om en budget på åtminstonde 5-10.000:-
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Arduinon är nog den du ska använda för att inte bygga fast dig på bara ett spår. alltså lösa på ett sätt, komma på att det är inte optimalt och/eller komplimentera och bygga ut och då lär man riva allt och börja om från början.

En lösning på hissa upp och ned utan ändlägesbrytare är ju att använda stegmotorer, de ger man ett antal pulser och då går dom till ett vist läge, väldigt förenklat.
Tiltningen går att göra med servo för bla radiostyrda bilar, bara den är stark nog, då kan man tilta från 0-100%.
Nu vet jag inte hur tungt det är att hissa och tilta den där längsta persiennen men de små borde inte vara några problem för vanliga enkla servo och stegmotorer, klart du kan använda vanliga motorer med ändlägesbrytare för upp/nedfunktionen, de ska ju bara ner eller upp aldrig ett mellanting.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra beskrivning och ett intressant problem.
Vad jag förstår så är persienner beställda utan att man har löst hanteringsproblemet!
Det är ditt, och kanske vårt ?
Tänk utanför boxen, persiennsnören är billiga och kan enkelt förlängas. Då kan man placera upprullning en bra bit ifrån det vanliga.
Även tiltningen kan minkas från 5 till 3 eller 2 enheter.
Jag skulle gärna vilja se en närmare bild ovanför fönstren. :bravo:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag är inblandad i ett persiennprojekt som ska göra exakt det du vill plus lite till. Tyvärr är det ett patent och företaget har lagt ner ett par års arbete och någon miljon på det hittills, men nu har de mekaniska problem (persiennerna kärvar :doh: )
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag som jobbar med bland annat rullgardiner säger direkt att det är den bästa lösningen. Det finns färdiga motorlösningar till fantastiskt bra mörkläggningsgardiner (vilket inte innebär svarta gardinger utan 95% är vita och de går att få i valfri färg annars).

Ska det göras för "att det är roligt" eller är det för att det ska fungera perfekt?

I budgeten på 1000:- ingår din arbetstid? Eller är det något du gör som en uppgift i ditt vanliga jobb?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Något sånär relaterat: Skulle du kunna tipsa/länka om lite sådana gardiner och motorer Marcus?
För min del gäller ingen kyrka utan mörkläggning i biorummet, men det vore trevligt med vettiga rullgardiner som inte är svarta.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det hittar du hos i princip alla leverantörer av rullgardiner, jag sökte lite snabbt på nätet och hittade minst 3-4 stycken som hade vita (eller annan valfri kulör) mörkläggningsgardiner.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Som mörkläggning använder vi IKEA som har från vita till svart och är lätta att modifiera.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag använder mest produkter från Hasta. Där finns mörkläggande rullgardiner som är extremt bra (enligt mig). Motorisering kostar just under 1000:- per rullgardin. Det finns fjärrkontroller med upp till 15 kanaler så det går alltså att styra så många med en enda knapptryckning.

Lindhs är också en bra leverantör. Jag har ingen erfarenhet av deras motoriserade varianter, men de manuella har en lite annorlunda funktion än Hasta. Jag tycker personligen att de är mekaniskt överlägsna Hasta, men det är min personliga åsikt från att ha monterat upp dessa. Funktionsmässigt är de nog jämbördiga. Det blir mörkt oavsett vilken leverantör man väljer.

IKEAs utbud har jag ingen koll på, men det brukar vara kopior på de andra leverantörernas produkter. Det jag sett av deras gardinstänger och skenor är att de är funktionsmässigt underlägsna. Ofta är utseendet nära identiskt, men vissa mindre mekaniska detaljer är ofta bortglömde eller undermåligt kopierade så funktionen försämras.
Mathellius

Inlägg av Mathellius »

Oj, tack för alla svar.
trodde inte ja skulle få så många så fort.

Ok, nu ska vi se.
PeterH skrev:Kolla Dr.Love:s tråd där han tidigare byggt just "persiennstyrning" (rättare sagt mörkläggningsgardiner), men då med en helt annan budget.

Det första du ska fråga dig är om du verkligen behöver persienner som kan vridas?
Ja har kollat hans tråd, spännande läsning :)
Som du skrev handlade den om mörkläggningsgardiner, och sånt finns en hel del att läsa om.
Just vinklingen är lite av finessen i vårt tänk. I framtiden kommer det troligt vis sättas upp mosaikfönster i korset, och med vinklingsbara persienner innanför kommer vi då kunna reglera ljusinsläppet är tanken.
Miramithe skrev:"Arduinon är nog den du ska använda för att inte bygga fast dig på bara ett spår"

"Tiltningen går att göra med servo för bla radiostyrda bilar, bara den är stark nog, då kan man tilta från 0-100%""
Ja,Arduino vore inte fel. Menjag har alldrig hållt på med sånt, så vet inte om jag skulle klara av det skälv.
Tiltningen går inte så tungt, jag mätte upp ca 0.15kg.cm på en 1200mm persienn, och den längsta här blir 1700mm. så det borde ett servo klara.
Tyvärr får inte ett vanligt mikro-servo plats, plus att de flesta servon inte går 360º vilket behövs minst här
.
Laps skrev:"Tänk utanför boxen, persiennsnören är billiga och kan enkelt förlängas. Då kan man placera upprullning en bra bit ifrån det vanliga.
Även tiltningen kan minkas från 5 till 3 eller 2 enheter.
Jag skulle gärna vilja se en närmare bild ovanför fönstren"
Ja, det var vår första tanke, och kanske just den som blir av till slut.
Men att minska ner från 5 till 3 eller 2 enheter är nog lite pyssligt.
Jag vet inte hur jag ska lösa det.
Det värkar inte finnas reservdelar för att länka ihop tilt-stänger,
Man skulle ju vilja ha nån form av T, L, X, koppling, så man kan länka ihop åt alla håll.
Jag skulle med behöva borra ett ca150mm långt hål genom träbalkarna, för en genomgående axel mellan de tre små fönsterna.
och det hålet behöver vara bara 13mm från innerkant, och där kommer jag nog inte åt.
Fler bilder:
BildBildBildBildBildBildBild

jesse skrev:Jag är inblandad i ett persiennprojekt som ska göra exakt det du vill plus lite till. Tyvärr är det ett patent och företaget har lagt ner ett par års arbete och någon miljon på det hittills, men nu har de mekaniska problem (persiennerna kärvar :doh: )
Wow, vad spännande :)
Typiskt att det är hemligt, skulle vara kul att veta hur ni har allt uppbyggt & vad i persiennen som kärvar för er.
Kan/får du svara på hur stort vridmoment era lyftmotorer är på?
De som används på marknaden idag värkar ligga på runt 5nm, vilket ger en lyftkraft på ca 50kg på en 2cm rulle.
ska det verkligen vara nödvändigt.
Min testpersienn bjöd på ett motstånd på under ett kg vid uppdragning.
För egen del tänkte jag inte bara rulla upp tråden hur som på en rulle, utan använda en trådförare som lägger tråden i jämna lager för att förhindra att de två sidorna går olika fort och inte trassla sig, men det är säkert onödigt.?.
Jaja, har ni lagt ner så mycket tid o pengar utan att lösa det än, så lär ju jag inte lyckas med nån tusing som budget :? hehe
Så ja får göra på nått enklare sätt.
MarcusUmeå skrev:"Jag som jobbar med bland annat rullgardiner säger direkt att det är den bästa lösningen. Det finns färdiga motorlösningar till fantastiskt bra mörkläggningsgardiner"

"Ska det göras för "att det är roligt" eller är det för att det ska fungera perfekt?"
Som jag skrev längre upp i detta svar, så kommer nog ett mosaikfönster monteras framför.
Det skulle vara roligt om man kunde lösa det "perfekt", men förstår att man med behöver vara lite realistisk.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

När du i framtiden får "färgad mosaik" så monterar du istället en motordriven markis på utsidan som reglerar ljusmängden (om det verkligen behövs) Har besökt många kyrkor på semestrar genom åren och har aldrig sett eller känt behovet av att dämpa ljusgenomsläppet på färgat glas.... En persienn kommer ju bara att förstöra det visuella i mosaiken om den sätts framför...

Edit: en annan fundering, varför inte sätta en persienn som täcker alla fönster på en gång? Då får du ett ställe för att reglera alla fönster lika mycket på samma gång... En vit persienn kommer ju inte störa utseendet speciellt mycket, när du vinklar den kommer korset att synas i vilket fall.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Helt rätt PeterH.
TS har fastnat, eller hans uppdragsgivare, i ett gammalt tänk.
Kanske för att man förknippar ordet persienn med ljusdämpning.
Nu har jag varit inom på IKEA i annat ärende, och passat på att se vad de har.
Jag rekommenderar ett besök där, stoppa en liten motor i rullen så är det löst!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mathellius skrev:Min testpersienn bjöd på ett motstånd på under ett kg vid uppdragning.
Det går ju att motviktkompensera, fast det torde i princip kräva "dummy-persienner" av samma storlek och vikt som "motvikt" placerade nån stans...

Viss minskning i belastning på motor/växellåda borde ändå gå att få med en vanlig motvikt. Gissningsvis är det kanske bäst att balansera den för persiennens vikt när den är halvvägs nere.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tror det är en GEIGER GJ56 90W med 6nM vridmoment. Men det var inte detta som kärvade. Den motorn är ju stark som en oxe, skulle kunna böja sönder hela persiennen om den hade fastnat! Den bullrar dock lite väl mycket, tycker jag, så leta efter något mer tystgående!
Skriv svar