Teoretiskt:
Jag rotade bland gamla anteckningar och fann följande. Både grafitstavar och natriumkarbonat finns till rimlig kostnad hos eBay, 1,2 (jämfört med kostnad på lekamen/för sprayburkar/etc alt. och ingen kostnad speciellt när det kommer användas förr än senare ändå), men det finns säkert mer lokalare källor än så. Gode tubalcain hade också lite roligt att säga om ämnet plus en del annat som vanligt.
Själva nickelpläteringen är jag lite mer osäker på, men efter en sökning ser tom det ut att vara något rimligt. Vinäger är utspädd ättiksyra, inga konstigheter där(späd det korrekt med destillerat vatten). Salt känns dock mer osäkert, även om det nu är enbart för konduktivitetens skull och i minimala mängder p.g.a. destillerat vatten används.
Praktiskt:
- Visst, det är giftigt och bör hanteras därefter.
- Se till att borsta/sota ur alla pläteringsytor.
- Elektriskt sett är det inga konstigheter, annat än det verkar vara onödigt med mer än 10A, när det gäller "avrostningen" då det mest blir uppvärmning till ingen nytta.
Samt låg spänning vid pläteringen.
- En styck liten kina vattenpump för akvarier från ebay, borde överleva tillräckligt för att kunna sköta flödet till pläteringen via slang mellan var ände. Lär iof inte behövas för avrostningen, skulle bara blåsa runt grums.
- Ett flertalet nickelbitar bör nog fixa "i klar vy"-problematiken när det gäller nickel pläteringen, även insidan av ramen med hjälp av ihop bockade strips på en pinne eller liknande.
· Behållare.
Frigolit bör väl vara ett idealt material att göra två styck "bad" utav.. Låter som mest prisvärt och enklast att såga till/limmas ihop, även om det ev. behövs målas invändigt(?). samt förvaras, göra en mindre historia utav och slutligen göra sig av med. Även till att fylla upp den menlösa delen av volymen för att minimera mängden vätska.
Summa summarum/tl;dr:
Jag antar att pläteringen inte kommer bli den jämnaste eller starkaste, men med lite koppar i tycks det bli tuffare och snyggare dessutom. (dock risk för galvanisk reaktion!?

Låter helt klart som ett kul alternativ värt att undersöka, det saknar inte användningsområden i vart fall!

Tankar, idéer?
Tack och bock på förhand!