Hjälp med felsökning av vedklyv!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wikiz

Hjälp med felsökning av vedklyv!

Inlägg av wikiz »

Hej!

Har en 230 V brand-less vedklyv från Kina med "falsk trefasmotor" (ursäkta terminologin) med motorkondensator på 30 uF. Effekten är på 1 500 W. Maskinen är stendöd. Eluttagets säkring löser ut direkt när strömbrytaren trycks in. Strömbrytaren verkar okej. Kondensatorn har jag inte mätt upp än. När jag mäter på fas och nolla från strömbrytaren till motorn får jag knappa 3 Ohm. Är detta ett rimligt värde för motorn?

Tar tacksam emot tips och kommentarer.

Anders
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hjälp med felsökning av vedklyv!

Inlägg av prototypen »

Ja det är ett rimligt värde.

Protte
rekorden

Inlägg av rekorden »

Kortslutning i kondensatoren?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

wikiz skrev:Hej!

Har en 230 V brand-less vedklyv från Kina med "falsk trefasmotor" (ursäkta terminologin) med motorkondensator på 30 uF. Effekten är på 1 500 W. Maskinen är stendöd. Eluttagets säkring löser ut direkt när strömbrytaren trycks in. Strömbrytaren verkar okej. Kondensatorn har jag inte mätt upp än. När jag mäter på fas och nolla från strömbrytaren till motorn får jag knappa 3 Ohm. Är detta ett rimligt värde för motorn?

Tar tacksam emot tips och kommentarer.

Anders
Man brukar väl rekommendera större kondensator än vad som sitter i denna koppling. Jag brukar använda 80uF/kW som riktlinje i det fallet. Med en mindre kondensator så får du stor del av spänningen över kondensatorn och inte över motorlindningen den försörjer med ström. Kondensatorn värms då upp onormalt mycket och bör vara av god kvalitet och tåla denna uppvärmning. Du får också obalans i strömmarna genom lindningarna.

Som så vanligt i kina sammanhang verkar de ha sparat på kostnaderna och satt ditt en underdimensionerad billigare kondensator. 1,5 kW tycker jag också är i största laget för att enfaskoppla. Ju större motor dessto svårare blir det med uppvärmningen av kondensatorn och att få rätt ström i lindningen.

Har du en tångampermeter och vill kontrollera att det är bra balans mellan lindningarna. Så mät strömmen genom varje motorlindning och kontrollera att strömmarna är så lika som möjligt.

Är du säker på att det är en trefasmotor? Vad står det på motorplåten?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Prova en lång skarvsladd till din klyv, minst 20 m för och få upp resistansen.

Resistansen dämpar startströmmen något.

Kjelle
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Säkringen är väl trög?
svanted

Inlägg av svanted »

dt är väl inte så att motorn sitter fast av ngn anledning?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mindmapper skrev:
Man brukar väl rekommendera större kondensator än vad som sitter i denna koppling. Jag brukar använda 80uF/kW som riktlinje i det fallet. Med en mindre kondensator så får du stor del av spänningen över kondensatorn och inte över motorlindningen den försörjer med ström. Kondensatorn värms då upp onormalt mycket och bör vara av god kvalitet och tåla denna uppvärmning. Du får också obalans i strömmarna genom lindningarna.
Jo det brukar rekommenderas 80 uF per kW men nu behöver det inte vara så att hjälplindningen är lika huvudlindningen. Det är ju inte säkert att det är en trefasmotor.

Att en liten kondensator som får stor del av spänningen skulle bli varm tror jag inte på. Det är strömmen och serieresistansen (ESR) som värmer kondensatorn.

Protte
Skriv svar