Skärm som fungerar i solen

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Lullen

Skärm som fungerar i solen

Inlägg av Lullen »

Jag har tänkt att bygga en laptimer mha raspberry pi och ha den på motorcykeln. Jag vill kunna få information från den samtidigt som jag kör vilket gör att den behöver synas i solen. Vad för typ av display ska jag välja i så fall? Helst vill jag kunna se olika färger (typ rött vid långsamt varv, grönt vid snabbt). Dock inget krav då jag kan sätta dit lite lysdioder istället som löser det.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Skärm som fungerar i solen

Inlägg av Icecap »

Nu får du välja! Antingen kan du se den i solen ELLER bakbelysa den!

Men helt vanligt LCD utan backlight är svaret.
Lullen

Inlägg av Lullen »

Okej då är valet enkelt. Man kör ju inte på natten :)
Tackar!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns frontbelysta LCD-displayer, såna satt t.ex. på Game Boy Advance. De fungerar utmärkt i sol, och i mörker så belyser man framifrån så syns de bra då också.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

e-inks film funkar bra i sol, men den är ju relativt långsam..
Lullen

Inlägg av Lullen »

Så nu har jag försökt hitta någon skärm som inte har någon bakgrundsbelysning men det är ju enklare sagt än gjort. Läste mig också till att man kan skapa egna tecken på en alfanumerisk display så att man kan ha siffror som är 3x4 tecken stora. Då slipper jag böket med grafiska med tanke på att jag än inte ens har gjort mitt första program, eller koden är "klar" men har inte utrustningen än att testa den på.

När man ändå pratar om solljus. Om jag sätter fast två stycken vanliga LEDs (en grön, en röd). Kan jag se om någon lyser genom att kolla i max en halv sekund i samma förhållande? Finns det någon färg som man kanske ser bättre då de egentligen inte behöver vara olika färger. En för stark LED kommer att blända mig, vilket kan vara sådär när man gasar...
Lullen

Inlägg av Lullen »

Jag hittade denna på elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20352
Den har dock bakgrundsbelysning men den är transflective vilket jag lyckades läsa mig till att det bör fungera?
Den kör dock inte den vanliga HD44780 utan ST7066 men kollar man databladet så verkar de vara en kopia eller har jag fel?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns ju en rätt bra anledning till att man kör med 2*50W halvljus mitt på dagen i strålande sol, det måste vara riktigt starkt ljus för att det ska synas i solen. Om du vill ha färgindikering så får det nog bli en separat lampa av den typ du nog har för oljevarning & co.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan vara oerhört svårt att se om nån grej lyser eller är släckt vid bara en snabb blick, jag upplever det ofta med t.ex. trafikljus på sommaren.

Jag tror i såna fall det är vettigast att göra en indikeringslampa som har ett mönster eller en symbol på baksidan av det färgade glaset. Lyser den så syns symbolen, är det bara stark sol så syns inte symbolen.
Lullen

Inlägg av Lullen »

MiaM skrev:Det finns ju en rätt bra anledning till att man kör med 2*50W halvljus mitt på dagen i strålande sol, det måste vara riktigt starkt ljus för att det ska synas i solen. Om du vill ha färgindikering så får det nog bli en separat lampa av den typ du nog har för oljevarning & co.
Ett halvljus ska ju synas på långt avstånd. Jag behöver bara se vid 30-40cm max. Men kom på att min hörlursförstärkare har en LED som lyser så jag testade den i solen precis. Och den lös tillräckligt bra så får köpa 2-3 olika styrkor och se vad som är tillräckligt.
Bild
Nerre skrev:Det kan vara oerhört svårt att se om nån grej lyser eller är släckt vid bara en snabb blick, jag upplever det ofta med t.ex. trafikljus på sommaren.
Jag tror i såna fall det är vettigast att göra en indikeringslampa som har ett mönster eller en symbol på baksidan av det färgade glaset. Lyser den så syns symbolen, är det bara stark sol så syns inte symbolen.
Jo trafikljus kan vara riktigt svåra att se, men jag tycker bara det om man har en ganska stor betraktningsvinkel.
Vad menar du med symbolen? Skulle du kunna göra en paint skiss?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag menar alltså att du har en färgat "mjölkigt" glas, en svart symbol på baksidan och sen lysdioden. När lysdioden är släckt ser man bara den färgade "framsidan", men när lysdioden lyser så ser man symbolen. Man behöver då inte se "hur ljus" färgen är.

Men bättre är väl nån sån här "flipdot"-indikator (men de drar kanske för mycket ström eller funkar dåligt med vibrationerna).
Skriv svar