Vitt ljus av RGB

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Maze

Vitt ljus av RGB

Inlägg av Maze »

Nån som har lite koll på vilka ljusflöden det krävs av varje grundfärg för att få vitt ljus. Vet att ögat inte är lika känsligt för alla våglängder, men skulle även vilja veta lite siffror.

Anta att vi har tre lysdioder, en röd, en grön och en blå. Då borde man kunna räkna hur många procent "ljus" som varje diod ska avge för att få vitt ljus med en viss färgtemperatur.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

I färgtv gäller iallafall för luminanssignalen (Y) = G*0.59 + R*0.3 + B*0.11
dvs när en gul färg visas på tv:n tas max grön (1*0.59) och max röd (1*0.3) som tillsammans blir 0.89. Men dettta gäller ju bara för luminansen. Finns kurvor för hur känsligt ögat är i färglära böckerna vi har men dom är i skolan nu. Dock vet jag att ögat är mest känsligt som formeln lyder, dvs mest känsligt för grönt och neråt.
Hoppas du blev lite klokare iaf :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Används inte ovanstående formel för att räkna ut luminansen i en komponentvideosignal från RGB signal ?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Några siffror har jag inte att komma med, men jag trodde skillnaden var mycket större än den ovan nämda. Det som gör mig förvirrad är att, enligt många grafer jag hittat, verkar ögats färgkänslighet skilja sig mycket beroende på bakgrundsljuset. D.v.s känslighetstoppen förskjuts en bra bit när det är mörkt.

Eller hur man nu ska tolka det.
Se t.ex här.

Annars, sök på "Photopic Vision" kontra "Scotopic Vision".
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Ögat har underbar förmåga att vitbalansera beroende på omgivningsljuset. Testa vettja,för RGB-dioden har säkert olika verkningsgrad på de olika elementen, vilket gör det svårt att räkna fram, så dit med en pot per del och justera till dess du tycker att det ser vitt ut! Mät sedan upp vilka strömmar som gav vitt ljus. Det är svårt att säga vad som ÄR vitt även med spectrometer eftersom RGB-led inte ger ett kontiniuligt spectrum, utan tre eller fyra olika branta toppar.

Ögat är det bästa mätinstrumentet du kan få för detta!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Maze skrev:Används inte ovanstående formel för att räkna ut luminansen i en komponentvideosignal från RGB signal ?
Jopp det var det jag menade.
bengt-res förslag är bra testa det! förmodligen mycket enklare än att hålla på att räkna fram till saker vilket förmodligen inte kommer stämma sen ändå..
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har experimenterat en del med det där. Jag byggde en liten PWM pryl baserad på en ATMEGA169, en av Sodjans LCD displayer och ett gäng RGB dioder. Jag fick fram följande värden (där 1000 är 100% (EDIT: dutycycle menar jag ju! :P ) [verkningsgrad]):
intensity[0]=470;
intensity[1]=970;
intensity[2]=960;

Tyvärr minns jag inte vilken som var R, G och B. :P
Senast redigerad av Greensilver 11 oktober 2005, 23:23:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

100% VERKNINGGRAD ! WOW, vill ha sånna dioder ! ;)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nja, alltså 100% dutycycle kanske det skall vara! :lol:
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Tackar för tipsen, verkar vara vettigt att testa sig fram. Nån här som däremot har lite koll på gamma korrektion för lysdioder ? Kollar man i databladen så är inte strömmen kontra ljusstyrkan direkt linjär och olika för varje färg. Ska man behöva göra tre olika korrektioner, en för varje färg för att få det linjärt :?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det träliga är att ESR och framspänningsfall är olika för de olika färgerna, så olinjärt blir det lik förbannat... Trist med sant.. Tror inte att det finns några bra genvägar annat än att testa att sätta en ström på ett element jstera de andra till dess det blir vitt, ändra strömmen på första dioden igen och justera de andra. Gör detta så att du får minst tre punkter och interpolera sedan fram värderna där emellan...
Skriv svar