Roomba hastighetsmod.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spruft

Roomba hastighetsmod.

Inlägg av Spruft »

Hej!
Sitter med en Roomba 630 vacuum robot. Har ett litet problem som man säkert kan lösa på olika sätt.

Jag vill att den ska röra sig mycket långsammare. Tyvärr går det inte att programmera om den vad jag förstått efter att ha läst forum.

Funderar på att begränsa spänningen på något sätt till varje motor alternativt lura styrsystemet och multiplicera signalerna från tachometern bak på motorn och på så vis få ner hastigheten. Vad mer kan man hitta på?

Vad jag behöver är egentligen en platform som åker omkring i ett rum lite slumpartat och laddar sig själv (helst). Kändes som en Roomba var en bra utgångspunkt :)

Motorn till borsten och den lilla fläkten har jag plockat bort (för att spara på batteri och få ner ljudnivån) utan att den klagar. Nu åker den glatt omkring och tror sig städa men den rör sig för fort.

Vänligen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Roomba hastighetsmod.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror mer på tachometern än att begränsa motorerna direkt.

Om man t.ex mäter på tachometern för att se vad som finns där
och sedan ersätter med någon form av pulsgeneratorgrej
så borde man få en bild av om det är rätt metod.
Enkelt och kul att göra. :)

"Vad jag behöver är egentligen en platform"

Jag kom direkt att tänka på det här projektet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=71793

Men det går inte att köpa nu omedelbums eftersom:
"De 10 kort som jag tillverkat har gått åt till kursen plus att vi vill ha något extra för att kunna visa upp för skolor. Till hösten är det tänkt att vi ska ha kört en större batch och då finns det möjlighet för dig att köpa." (Citat från tråden.)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jo pulsgrejgeneratorn känns ju bäst som lösning om det fungerar. Jag har så dåliga programmeringskunskaper bara.. hur enkelt är det? :)

Edit: kanske ska leta lite efter robotplatformar som gör just det jag vill, även om just automatladdningen nog inte finns.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ska nog pröva med en PWM-krets mellan motorn och styrkortet först. Enklaste billigaste är det dom på electrokit? Hittade inget på Elfa men brukar vara svårt att hitta något där.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det finns kanske en risk att roomban blir ledsen om den inte går så fort som den vill.
Alltså, tachometern kanske återkopplas in mot vad den styr ut. Om du då begränsar vad den vill så kanske den stannar och anser att hjulet har fastnat.

Jag tror mer på att modda signalen så den bromsar själv. Om den nu gör det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

beroende på hur smart motorkontrollern är kanske det räcker med en vippa som dubblar signalen från encodern. Steg 1 är nog att kolla modellnummer på den.
Skriv svar