Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

Hejsan!

Har en sådan TV som jag köpte idag. Har lite problem med den som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara.

Ibland visar den ett vitt sträck horisontalt, och så vickar man lite på plåten bakpå där 4 st rattar för bildjusterare finns så blinkar bilden till lite å olika sätt, ser även att på "höjd" ratten så är det en liten blå gnista som i takt till bildrutan och högtalaren gör ett missljud. och så kommer det ett gnistrande ljud från vad jag tror är där strömmen går in i från väggen, det står 202000/39 på den klumpen. Och vad jag kan se så lyser alla rör som de ska, vilket inte är så ovanligt. Nu när jag har pillat lite på den där plåten med rattar så har jag en full ruta med en bild som verkar gå från myrornas krig till grå matt bild, även så ser jag sneda sträck rulla på bilden.


Vad rekommenderar du mig att göra? och har ingen erfarenhet av gamla TV apparater tyvärr

Medans jag skrev detta så brändes nått vaxmotstånd eller vad det nu är, det står "FLZ 1012 - 0.047 µF, finns det att få tag på eller en ersättare till den?

Mvh Per
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av MiaM »

Gnistrande ljud = dåligt.

En bra början är väl att se över oxid på pot'ar å sånt, framförallt den blåa gnistan kan nog mycket snabbt förstöra en pot som från början gått att rädda.

Riktigt gamla tv-apparater har en enda 50 Hz nättransformator även för högspänningen. Nån annan har säkert något bra att skriva om isolering o.s.v. på den högspänningsdelen.

De sneda strecken är "återgångslinjer", de syns för att strålen inte släcks ordentligt medan strålen styrs tillbaka från nederkant till överkant inför att rita upp nästa (halv)ruta. Att återgångslinjerna syns är nog det minsta problemet.

Kör inte TV'n för länge om den visar ett horisontellt streck - det kan nog förhållandevis snabbt bränna in i bildröret så att när TV'n funkar så får du ett mörkare streck på en normal bild.

Men du, är det en sånhär?
radiomuseet.se/databaser/Action.Lasso?-db=RM_register..recid=32995..

I så fall är den enligt länken från 1962-1963, och det stämmer väl också rätt bra med designen.


Har din TV UHF? (D.v.s. kanal 21-68)?
Om den bara har VHF (kanal 2-12) så behöver du något av detta:
1. Kabel-tv med analog TV på VHF kanal 2-12
2. TV2-tillsats för att kunna använda en vanlig standard UHF-RF-modulator. Med TV2-tillsats så kan du alltså alla moderna grejer som är avsedda för analog antennsignal, t.ex. de flesta digitalboxar.
3. En RF-modulator som ger VHF-signal.

Utan något av ovanstående så får du bara myrornas krig om du inte har UHF på TV'n.

Men att faktiskt visa en riktig TV-bild är nog läge att vänta med till TV'n kan stabilt visa myrornas krig utan gnistor, överslag, glapp och liknande elände.
Senast redigerad av blueint 29 april 2014, 21:05:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av blueint »

Med tanke på de digitala marksändningarna kanske det är lika bra att ordna en direkt videoingång? (CVBS)
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

Jo gnistrande ljud är inte bra alls.

Jag kan inte se någon oxid alls på den ratten, det verkar mer som om att strömmen "hoppar" över som en gnista på något vis.
Nej det är inte en sådan tv, utan det är en sådan här typ av modell, ser exakt lika ut men vet ej på insidan.
http://www.orusttorget.se/img/a/medium/ ... 8_32_0.jpg

Jag gissar på att den har VHF?, för det står endast 2-12 på kanalratten, och absolut är det inte läge för bild ännu, måste fixa ett nytt vaxmotstånd som smälte, om det nu inte finns något annat liknande som ersättning istället för vax? annars så är det just nu stendöd.

Och jag har 0 erfarenhet av gamla tv apparater, så ha lite överseende det :)

EDIT: vet nu varför ratten hade en gnista, infästningen under ratten där kabeln är fäst var lös,och kragen som verkar vara det som ska hålla fast den är trasig, får nog pröva att löda fast den om det går,

Och har även lött bort vaxkondensatorn som har beteckningen 0.047 µF och 1000V DC Wkg, söker nu en ersättare för den.
Senast redigerad av Cruising 29 april 2014, 21:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av SM7CZR »

Horisontalt streck betyder att TV'n har fel på vertikalavlänkningen. Kan vara allt från kontaktfel till komponentfel.
Högspänningen i TV-apparater har alltid skapats i separat HS-transformator.
Linjeoscillatorn på 15625Hz utnyttjas.
Däremot kunde en TV ha en separat nättransformator för andra drivspänningar.

Den tidigaste TV-modellen från Radiola hade kanalväljaren på baksidan
och på framsidan fanns en trälucka som gömde bl.a. potar för linjesynk o. bildsynk.

Tillägg
En lite "nyare" Radiola-modell, ser din TV ut ungefär som denna?
http://lasso.radiomuseet.se/databaser/r ... 04960a.jpg
Senast redigerad av SM7CZR 29 april 2014, 22:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av hcb »

FLZ 1012 - 0.047 µF är rimligen en kondensator och inte ett motstånd. Jag vill minnas att många av de där gamla kondensatorerna kan börja läcka (ström, inte innehåll) vilket kan leda till katastrofala följdfel. Byte rekommenderas.
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

@SM7CZR

Har du eller vet du av en 0.047µF 1000V kondensator eller ersättare? vaxkondensatorn är en FLZ 1012. Den står på Nr 1 på listan att fixa.

De där grejorna du räknade upp där vet jag inte vad det är eller hur man fixar till tyvärr.

EDIT: @hcb den har läkt redan, blev förmodligen överhettad eller så blev det något annat som fick den att läka, den är nu urtagen ur TVn för att ersättas på något vis.

EDIT2: skulle denna möjligtvis kunna fungera som ersättare?
http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=3066
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av blueint »

TV:n är svartvitt ..?

Är det utseendet och funktionen som skall bibehållas eller kan innanmätet ersättas med någon halvledarfunktion?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av SM7CZR »

Den kondensatorn från Gitarrdelar verkar ha rätta värden, inte billig... :wink:
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

@blueint

Ja det är en svart/vit tv, och jag vill behålla den original som den är och fungerande, och skulle det nu inte gå att fixa (för mig) så funderar jag på att ta ut allt och sätta in en platt tv i den på något vis

EDIT: @SM7CZR
Nej den är inte billig, men kan vara värt om jag kan få den att fungera igen :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av blueint »

Tänkte att man skulle kunna ersätta själva styrkortet med någon halvledarhistoria men behålla CRT-röret. Då märks det ju inte..
Kanske man t.om kan plocka styrkortet från någon modernare CRT-TV och konfigurera om så att den kan styra denna modell?
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

@blueint

Ursäkta mig, men jag är totalt ny på det här, vad är och gör styrkortet? och på vilket sätt byter man det? gissar att man behöver en del kunskaper för att göra detta byte.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av SM7CZR »

I en 50-tals TV finns inga styrkort.
Nej i så fall är det bara lådan (höljet) som går att använda.

En gång hade någon byggt in ett akvarium med belysning i en TV-låda. :D
Användarvisningsbild
Cruising
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 december 2010, 21:41:36
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av Cruising »

@SM7CZR

Ja då är det bara lådan som gäller ifall jag vill ha moderna saker i den, och ett akvarium blir det inte! :P

Kondensatorn från gitarrdelar.se är lite kortare, den är 37mm och vaxkondensatorn jag har är 45mm, spelar det någon roll?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiola typ TV 594 möjligen 50 tal

Inlägg av blueint »

De flesta CRT apparater består av ett kretskort eller rörchassi samt själva bildvisningsröret. Det förra borde gå att byta ut (eller reparera). Dödstöten för en CRT är om bildröret i sig går sönder.
Skriv svar