Behöver hjälp med elbil. Omöjligt!
-
Behöver hjälp med elbil. Omöjligt!
Hej, Jag går i 8an och har fått en märklig uppgift. Vi ska bygga en elbil. Men vi får bara använda 1 batteri och 1 elmotor. Det svåra är att när bilen kör in i väggen så ska den vända och åka baklänges. Vi vet såklart hur man får den att åka. Men hur ska smällen mot väggen få bilen att vända? Tacksam för svar ! förstår er om ni inte kan.
Senast redigerad av blueint 28 april 2014, 16:02:00, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Versalterror: BEHÖVER HJÄLP MED ELBIL. OMÖJLIGT!
Anledning: Versalterror: BEHÖVER HJÄLP MED ELBIL. OMÖJLIGT!
Re: BEHÖVER HJÄLP MED ELBIL. OMÖJLIGT!
Ni måste ju ha nåt som "känner av" smällen. T.ex. en kula (av metall) som ligger så till att när bilen smäller in i väggen så rullar kulan framåt (över en liten kant kanske). I kulans första position så sluter den kretsen som får motorn att gå åt ena hållet. Men när kulan rullar fram så sluter den istället en annan krets (samma batteri och samma motor, men sladdarna går till olika ställen på motorn och batterit) som får bilen att åka åt andra hållet.
Re: BEHÖVER HJÄLP MED ELBIL. OMÖJLIGT!
Enkelt: På en växlande 2-polig switch kopplas motorn mellan de 2 stiften i mitten och batteriets poler till de 4 andra i en x- form. En pinne som går mellan front & bak växlar switchen & motorpoler när den kör emot.
Re: Behöver hjälp med elbil. Omöjligt!
Ungarna har en leksaksbil som har hjulen långt fram i "nosen". När den kör in i väggen så klättrar uppåt och slår en bakåtvolt. I mitten av bilen sitter en tapp som släpar i golvet och den växlar motorn så när den gjort sin volt så skiftar den motorn håll så den far iväg ifrån väggen. Enkel uppbyggnad då man bara behöver två brytare som växlar motorn att gå framåt eller bakåt.
Min tanke är att det nog inte är frågan om en elektrisk lösning utan en mekanisk, d.v.s. motorn snurrar hela tiden åt samma håll men vid kollissionen så svänger bilen. Många äldre leksaksbilar fungerade på det sättet, men jag minns tyvärr inte hur mekaniken var uppbyggd.
Men jag tycker det känns som det fattas en massa info... får känslan av elever som bara lyssnat på hälften av vad läraren har sagt (jag har en sån "elev" själv hemma här, men han börjar bättra sig:).
Men jag tycker det känns som det fattas en massa info... får känslan av elever som bara lyssnat på hälften av vad läraren har sagt (jag har en sån "elev" själv hemma här, men han börjar bättra sig:).
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Finns tusen sätt att lösa det på med div. elektronik.
Men är de enda tillåtna komponenterna alltså ett batteri och en motor? I så fall blir det lurigare och som sagt en rent mekanisk lösning...
(kablar mellan motor och batteri, batterihållare, kanske en brytare för på/av etc.. tar jag för givet)
Jag hade nog satsat på en fyrhjulsdriven bil med hjul höga nog så att den kan köras upp-och-ner utan att chassit tar i underlaget.
När bilen når väggen så kommer den börja klättra uppför, därefter slå en kullerbytta och fortsätta framåt - men i andra riktningen.
Hjulen bör nog vara gummiklädda så att de får bra grepp och orkar klättra, annars kommer den bara stå still och slira mot väggen.
VIll inte bjuda er på allt eftersom det är ett skolarbete
, men något i stil med den här leksaken är väl ungefär vad jag tänker på:

(kablar mellan motor och batteri, batterihållare, kanske en brytare för på/av etc.. tar jag för givet)
Jag hade nog satsat på en fyrhjulsdriven bil med hjul höga nog så att den kan köras upp-och-ner utan att chassit tar i underlaget.
När bilen når väggen så kommer den börja klättra uppför, därefter slå en kullerbytta och fortsätta framåt - men i andra riktningen.
Hjulen bör nog vara gummiklädda så att de får bra grepp och orkar klättra, annars kommer den bara stå still och slira mot väggen.
VIll inte bjuda er på allt eftersom det är ett skolarbete

-
Tack för hjälpen! Den enda ledtråden vi fått är att man endast får använda 1 motor och 1 batteri :/ Obegränsat med sladdar
Hade det verkligen blivit lättare om man fått använda 2 batterier eller 2 motorer?
Enklast är väl att ha en knapp som växlar spänningen på batteriet så att + blir - och - blir +, då går ju motorn baklänges. En sådan t ex:
http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... oron.47126
Har man ingen förare som kan trycka på knappen får man väl bygga in en liten dator i bilen.
Enklast är väl att ha en knapp som växlar spänningen på batteriet så att + blir - och - blir +, då går ju motorn baklänges. En sådan t ex:
http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... oron.47126
Har man ingen förare som kan trycka på knappen får man väl bygga in en liten dator i bilen.
Jag minns de gamla bilarna som Nerre beskriver!
Drivhjulen satt på en snurrbar platta inunder, när bilen körde mot något så stannade drivhjulen och hela plattan snurrade tills drivhjulen kunde snurra. Oftast så hängde de synliga framhjulen i luften.
Drivhjulen satt på en snurrbar platta inunder, när bilen körde mot något så stannade drivhjulen och hela plattan snurrade tills drivhjulen kunde snurra. Oftast så hängde de synliga framhjulen i luften.
-
En variant att köra med är en brytare av något slag. Ett förslag:
Tanken är att stötdämparen, det svarta skall vara i ett stycke och slå om polariteten på motorn vid en krock i en vägg.
edit: Hoppsan, barnen kanske skall göra uppgiften själv. *tar bort förslagsbilden på en hemgjord tvåpolig brytare*
Tanken är att stötdämparen, det svarta skall vara i ett stycke och slå om polariteten på motorn vid en krock i en vägg.
edit: Hoppsan, barnen kanske skall göra uppgiften själv. *tar bort förslagsbilden på en hemgjord tvåpolig brytare*
Senast redigerad av Tandgnissle 29 april 2014, 21:01:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte läraren tänkte att vi skulle göra uppgiften.