Har börjat experimentera lite med Arduino och insett att om något av det man bygger på breadboarden ska bli något måste man göra det på en PCB.
Experiementkort fungerar dåligt och man får lägga massor av tid bara för att få den allra enklaste krets att fungera tycker jag.
Lösning: Gör dina egna kretskort.
Det första jag gjorde vara att beställa massa UV-Dioder på ebay. Sen köpte jag experimentkort och lite annat på kjell&co. När allt kom började det roliga, montering.
Men hur ska man göra för att etsningen ska bli bra? Tror jag har haft för stark framkallare för den i mitten sänkte jag
koncentrationen och det är den som har fått tjockast ledare ser det ut som.
Men är vätskan fortfarande för stark? Blev lite konstigt med lödpunkterna, men det har jag koll på varför

I etsvätskan hade jag cirka 7 ml i en halv deciliter
I Framkallaren körde jag på känsla, men ungefär 10ml kaustiksoda i 2dl vatten.
Framkallningen tyckte jag gick väldigt snabbt nämligen. Första testet, det helt utan något mönster stoppa jag bara ned kretskortet och direkt uppträdde mönstret jättetydligt, så jag lät den ligga kvar lite till... På den andra så vänta jag rätt länge, men mönstret blev aldrig så tydligt som på den första så jag påbörja etsningen. På den tredje höjde jag koncentrationen i framkallningsvätskan igen och än en gång gick det snabbt med framkallningen, men nu etsades istället mycket av mina kopparbanor bort.
Tanken inför nästa gång:
Exponera i 5 minuter,
Framkalla i svag lösning
Etsa i samma lösning jag har, tycker den verkar fungera som den ska.
Vad kör ni med? Och hur länge?