Sköna DACar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rikkitikkitavi

Sköna DACar

Inlägg av rikkitikkitavi »

DSCF7029.JPG
16 bitar monolitsk DAC (det är ett kretskort under plåten)
Allt som glimmar är faktiskt guld!

HS9390 DACarna är snabba, dessa måste ha kostat tusentals kr i nyskick :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Re: Sköna DACar

Inlägg av limpan4all »

Du vet att monolitisk betyder att det bara skall vara en kiselbit (mono=en).
Jag skulle kalla dessa hybrider och inget annat.
Men att dom är sköna kan jag reservationslöst hålla med om.
Tänker du använda dom?
rikkitikkitavi

Jo, Ayers Rock är en monolit. Det blev fel. Hybridkretsar är det såklart.

Jag har nog ingen direkt användning för dem men de betingar ett visst värde på Ebay så...

Current output, inte voltage output, bipolär matning etc och parallellinterface, vilket såklart kan vara en fördel i vissa sammanhang men kräver massor av portkraft eller skiftregister , dvs mera kretsar etc.
Finns billiga och hyfsat snabba DACar idag med serieinterface.

HS9390 kanske man kan bygga en Arbitrary Waveform generator med ett RAM minne eller något (garanterat settling time 150 ns, typiskt 75 ns till 0,01% av FS, och low-glitch-design)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur svårt är det att göra en voltage output.
Resistor + op amp som buffert.
rikkitikkitavi

Skrev väl inte att det var svårt ;)

DACarna har både inbyggt motstånd för I/V omvandling (nackdelen är att det blir en inverterad signal) men också direkt I out mot tex ett jordat motstånd och så en spänningsföljare.

Då behöver man en rail-rail OP som klarar av single matning och god DC precision.

Eller +- matning och en-två OPs.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du tänkte kanske på "monotonisk". D.v.s att utvärdet aldrig "backar"...
rikkitikkitavi

Du menar att den differentiella olinjäriteten aldrig är större än +- 1 LSB, dvs utsignalen är monoton.

Livsnödvädigt i reglerapplikationer där man annars kan få självsvängningar. Men nej, det var inte det jag tänkte på.

Inte heller integrerad olinjäritet , dvs avvikelse från en rak linje.

Men det är bra att du nämnde det. Kanske detta utvecklas till en bra-att-veta-om-DACar tråd :) ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nja, jag bara tänke att monolitisk och monoton är ganska lika (ljudmässigt).
Men om du vet vad du talar om, så var det nog inget misstag.
Inte *det* misstaget i alla fall... :-)
Krillo

Inlägg av Krillo »

Vilka DACar har lägst fördröjning? Eller är det de digitala filtrena som står för fördröjningen? Jag tänker på ljudkort. Undrar hur det relaterar till pris. Det finns ju hur dyra grejer som helst att köpa, samtidigt som riktigt billiga kan ha i princip samma latency.
Eller är det ADC som står för fördröjningen? Eller är det interfacet mot datorn som är problemet? Tänker då främst på PCI, usb och FW anser jag ointressant i sammanhanget :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Både ADC:s och DAC:s har fördröjning. Gissningsvis beror denna fördröjning på teknik. När det gäller fördröjning genom PC-system med exempel Windows gäller det att se upp. Ljudkortstillverkare skriver fina siffror och drivrutiner anger andra fina siffror till operativsystemet. En artikel från 2008 visar att detta oftast är felaktiga data som inte stämmer.

C. Anderton, “Computer audio interfaces”, EQ, vol. 19, no. 5, pp. 46, 2008.
Krillo

Inlägg av Krillo »

Att tillverkare uppger non-sense uppgifter när det gäller latency är jag helt medveten om. Att windows skulle vara en bov i dramat har jag ännu inte fått bevis för. Jag menar att de flesta som man frågar säger saker som "det är jättelåg latency, jag märker ingenting..." :roll: Problemet med Linux är att drivrutiner för ljudkort verkar dåligt skrivna, om de ens finns alls. Jag har mätt upp ett antal ljudkort själv, men har svårt att punga ut med 22143:- för att få ned latencyn 2,46ms från 4,14ms till 1,68ms.
superx

Inlägg av superx »

PCI-bussen är nog oftast den största boven i dramat i kombination med buffrar i hårdvaran i ljudkortet. Och numera finns det inte så många PCI-ljudkort kvar heller.

I princip alla ljud-omvandlare idag använder delta-sigma-teknik, och då är fördröjningen i de digitala filtren i kretsen också en faktor. Olika tillverkare använder olika typer av filter, även om varianter på half-band-FIR verkar vara vanligast. Dessa har linjär fas, men får naturligtvis en del fördröjning.

Typisk fördröjning för en DAC är strax under 1 ms vid 44,1kHz. Cirrus gör en poäng av att satsa på låg latency och hamnar snarare runt 0,15ms (vid de kretsar jag har kollat på iaf), och jag vet att de används i en del live-utrustning av den anledningen. Vissa tjusigare kretsar kan dessutom ställas om mellan linjär-fas-filter och min-fas-filter, så får man välja själv hur man vill prioritera.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för motsatsförhållande man måste välja mellan linjär-fas-filter och min-fas-filter? är det mellan linjäritet och fasfel?
superx

Inlägg av superx »

Linjär-fas innebär alltid fördröjning. Minimum-fas kan innebära mindre fördröjning, men på bekostnad av fasen.
Krillo

Inlägg av Krillo »

Fasen oxå! :mrgreen:

Skämt åsido, PCI-bussen ligger ju på 66MHz, så det borde ju inte bli mycket fördröjning där? Sen har vi ju PCIe där det har släppts åtminstone ett par kort och enligt tillverkarna själva så innebär det en förbättring.

Hittade ett RME AIO-kort på vend men tyvärr var det redan sålt, annars hade en förbättring från mitt m-audio audiophile på 4,14ms till 1,5ms bara kostat 3500:-
Skriv svar