Motor med justerbar hastighet? RC-servo?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos

Motor med justerbar hastighet? RC-servo?

Inlägg av Glattnos »

Hej!

Jag skulle behöva en motor som roterar med ca 2-3 varv/sek som snabbast. Hastigheten ska kunna justeras med en vridpotentiometer ner till stillastående och upp till 2-3 varv/sek bakåt.

Jag tänkte på ett RC servo som man gör om till kontinuerlig drift. Men hur bra fungerar det att styra hastigheten på ett sånt?
Jag ser två varianter: 1. Byta servots pot till motstånd och sen styra pulsvidden in på signal-ledningen. 2. Skicka en fast pullsvidd på signal-ledningen, dra ut den befintliga poten och styra med den.

Vilket ger bäst kontroll över hastigheten? Det jag vill uppnå är en väldigt mjuk gång i servot med möjlighet till många(kanske 20) olika hastigheter åt båda hållen.

Någon som har tips? Länka gärna då jag läst om detta förr men hittar inte nu.
bubblefrog

Re: Motor med justerbar hastighet? RC-servo?

Inlägg av bubblefrog »

En stegmotor låter smidigare, dock kanske lite dyrt för dina ändamål :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Kör på alternativ 2 och berätta sedan hur du löst det, så jag kan göra samma sak :)
Väljer du ett programmerbart servo så kan du enkelt ställa maxhastigheten.

Alt 1. lösningen med två motstånd har jag på min bandvagn (men jag fuskar med en riktig radiostyrning).
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=15
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Hmmmm...jag testade båda alternativen nu och alternativ 2 var väldigt svårjusterad när det gällde hastigheten. Det är bara ett litet område på poten som ger olika hastighet, annars är det full speed åt ena eller andra hållet.
Alternativ 1 var bättre, ser ut att ge en ganska exakt justering av hastigheten som då följer pulslängden ganska bra. Alltså inte samma "on/off-känsla" som med alternativ 2

Jag kommer nog försöka göra en AVR-lösning som justerar pulslängden i väldigt små steg och testa med :)

Servot jag testat med nu är Hitec HS-325HB, poten bytt mot två 3,3k motstånd

Jag återkommer när jag testat mer, ge gärna fler tips under tiden :)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Hmm...läste lite om stegmotorer då jag aldrig riktigt fattat hur dom fungerar. Men det ser ju egentligen bättre ut än ett servo. Stegmotorn får ju en bestämd hastighet och kommer ju hålla farten även om det börjar gå lite tyngre, ett servo sackar ju lite om det belastas.

Jag fattar ungefär hur man ska styra en stegmotor, men har en fråga. Ska drivsignalerna till enstegmotor vara antingen hög eller låg? Det är lixom ingen svängande och varierande spänning utan snarare ON/OFF på trådarna också styr man motorns beteende med ordning/varaktighet/hastighet på signalerna?

Har jag hajat?
Skriv svar