Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+switch

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+switch

Inlägg av j.po »

Jag efterlyser lite inspiration för att få en bra ordning på den ständigt växande högen av alla svarta lådor som behövs för att få livet att fungera.

Jag skall snart få in fiber och vill passa på att få bra ordning på prylarna som:
Mediafördelare (fibermodemet)
Router
Telefoniadapter
Switch
Nas
m.m.

Har någon en bra lösning att dela med sig av, lägg in en bild här.

ADSL-modemet var ju inget problem att flytta dit man ville men det är värre att flytta på fibern när den väl är indragen.

Så här ser mitt ut idag, men är inte helt nöjd.
modem.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
knahakan
Inlägg: 20
Blev medlem: 6 oktober 2013, 12:28:22

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av knahakan »

Jag har visserligen inte gömt lika många prylar som du ämnar göra men jag tänkte ändå visa hur jag dolde
mitt modem. Det hela påminner lite om hur du gjort.

På första bilden har jag inte sågat bort "fötterna" på lådan som jag hade där till en början,
men på andra bilden är de bortsågade, lådan vitmålad och upphängd på väggen. Bakom gardinen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av Johanb »

Tänk på att många konsumentprodukter kan vara känsliga för värme så det kan vara problematiskt att täcka för eller bygga in.
Har man öppning i botten och i toppen kanske man kan få viss skortenseffekt annars kan en tyst fläkt som skapar ett litet flöde vara bra.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av Purre »

Nu bor jag i lägenhet men där drog jag tp-kabel från uttaget upp i taket som sänktes för ett tag sen och in i en klädkammare där allt får vara
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av barbarossa »

Jag har 24V UPS, 24V->12V DCDC aggregat, Linksys ADSL+WiFi och en NAS i ett stringskåp. Det blev lite varmt så jag satte in ett par fläktar.
20140418_201914.jpg
20140418_201949.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av Nerre »

Här finns en lång tråd med diverse bilder
http://www.byggahus.se/forum/teknik/192 ... ingar.html
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av ylle »

Hade en byrå som stog vid tele uttaget.
Offrade dom 2 nedersta lådorna, satt ihop fronterna och monterad in magnet "lås" för att hålla dom på plats.

Dåligt beskrivet men kan fixa en bild om nån vill se.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av blueint »

Ersätt med någon ITX dator som inte blir så varm? problemet med alla "boxar" är att de är låsta i användningsområde och oftast saknar säkerhetsuppdateringar. Instickskort är också en rätt svår bit..
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av Nerre »

Den box man får från sin ISP brukar man inte kunna göra så mycket åt (mer än välja en ISP som inte låser in med en box).

Sen är det ju bara att välja en vettig router som det finns bra mjukvara till (helst en tillverkare som kör med Open Source mjukvara).
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Snyggaste lösningen för modem+router+telefoniadapter+swi

Inlägg av MiaM »

Det där med värme är helt klart något man bör tänka på. Jag har själv råkat ut för en switch som blev sämre och sämre, uppenbart av värmeproblem. Till slut tröttnade jag och kopplade in en trött 10megabit-hub och lät den hänga i kablarna, och de anslutna grejerna fick faktiskt bättre hastighet än med massor av tappat trafik på den mer och mer trasiga 100megabit-switchen.

Om man kan lösa värmeproblemet så är nog att "trava" enheterna en bra idé.

Vad sägs om att montera enheterna i en hemsnickrad konstruktion som påminner en liten smula om ett broschyrställ, men med kanske 45 graders vinkel på varje enhet, och så fäster man hela "stället" med vertikala gångjärn så att man kan svänga ut hela kalaset? På baksidan som man då kan svänga fram gör man alla kopplingar. Utan att veta så tror jag att det är bäst att inkommande kabelstam böjs snarast än vrids, så den får nog upphängas rätt "slappt" och så att den kommer in från sidan. När man vrider "stället" mot väggen så kan man se alla indikeringar på frontpanelerna.


Annars så är det väl faktiskt inte så dumt att helt enkelt ge upp. Knyt fast grejerna lite bäst det går, och stå ut med att det blir halvbra.

Något som gör rätt mycket för intrycket är att grejerna inte sitter snett och att det är lite symetri. På bilden i trådstarten ser jag minst en burk som lutar men skulle kunna sitta rakt. Att räta upp den skulle nog göra det lite bättre rent utseendemässigt.

Det där med fina patchpaneler o.s.v. är säkert en bra idé i teorin, men i praktiken är jag lite skeptisk. För hemmabruk drar man ju ändå ungefär så många kablar man behöver, och ansluter det mesta i en tillräckligt stor switch, varpå alla sådana kablar kan gå direkt till switchen. Enda fördelen jag kan se med patchpaneler för hemmabruk är väl att RJ45-hanarna är egentligen avsedda för flerkardelig kabel och man använder väl ofta enkardelig kabel för fast installation. Jag vet inte om det i praktiken blir nåt större problem.

P.S. jag gillar idén med krokar+buntband för att fästa uttagslisten. Andra lösningar än buntband gör ofta det svårt att nyttja alla uttagen.

Små "pedanlt-detaljer" som kan göra något snyggare är t.ex. att byta till en vinklad nätstickpropp för grejerna i stringhylleskåpet, och man kan kanske tänka sig att lossa det fast monterade telejacket och vända det upp-och-ned för att få kontaktens kabelanslutning att gå uppåt. OBS, givetvis über-överkurs.
Skriv svar