Koppla unipolär motor till arduino och kugghjul

Berätta om dina pågående projekt.
veenooms

Koppla unipolär motor till arduino och kugghjul

Inlägg av veenooms »

Hejsan

Har ett projekt där jag ska styra kugghjul med hjälp av en stegmotor som är kopplad till en Arduino Mega.

Det jag undrar är om jag kan köpa en unipolär motor som styr ett kugghjul och sedan skicka ström till denna motor utan någon h brygga. Är väldigt ny inom ämnet.

Som jag förstår det har en unipolär motor 5 sladdar. Vad är sladdarna till för, jag har letat men ej hittat...

Tack på förhand..
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Koppla unipolär motor till arduino och kugghjul

Inlägg av Icecap »

En unipolär ska inte drivas med en H-brygga. Men du kan inte driva den direkt med en Arduino heller, du måste ha drivtransistorer mellan som minst. Det rör sig om 4 st som behövs.
veenooms

Inlägg av veenooms »

Okej, har du tips på hur man ska koppla dessa transistorer från arduino till motorn

dvs motor--->transistorer--->Arduino

Vi tänkte använda denna motor

http://www.pchbutik.se/index.php?avdelning=vara&vara=59
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du verkar inte ens ha läst vad som står på sidan... Det rekommenderas en ULN2003 som vill fungera utmärkt.
veenooms

Inlägg av veenooms »

Oj kollade på datasheet och inte på C koden.

Men grymt tack, så då kommer man behöva en ULN2003 per motor då?

De här 6 sladdarna på motorn? Vad har de för funktioner? En är väl jord och 2 stycken skickar man pulser på för att rotera motorn åt antingen höger eller vänster, men de resterande då?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De 5 sladdarna är dels en gemensam som - om det används drivkretsen - ska gå till +5V.

Sedan ska de 4 andra kopplas till utgångar på drivkretsen och ett "mönster" ska läggas ut för att få rotation. Ett tips är att köra med halvsteg, det ger mer kraft. Det finns beskrivit många ställen på internet hur man driver stegmotorer på detta vis så jag ids inte göra din hemläxa.

Och din beskrivning av vad man gör med signalerna till motorn är hel och totalt fel!
Skriv svar