Tips på lådförvaring för hålmonterat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aooa

Tips på lådförvaring för hålmonterat?

Inlägg av aooa »

När jag gick en elektronikkurs på universitetet i början på 90-talet så förvarades alla motstånd och andra komponenter i fina små skåp med lådor i. Jag tror att det var lådor av märket "modulbox" och tillverkaren verkar finnas fortfarande (http://www.modulbox.com). Se site för bilder. Jag köpte några lådor där för ca 10 år sedan och vad jag kommer ihåg så var de rätt dyra, för jag köpte inte så många. Jag gillar dock de små lådorna, sådana komponentskåp man köper på Clas Ohlson tar ju alldeles för mycket plats. Jag är ju fortfarande rätt gammalmodig och håller på med hålmonterat. Någon som har några andra tips för förvaring av hålmonterade komponenter och annat?
Senast redigerad av blueint 8 april 2014, 21:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Förvaring
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Förvaring

Inlägg av MiaM »

TACK för länken!

I någon annan tråd har förvaring/sortering diskuterats nyligen.

Jag nämnde då att Philips/Servex (tror jag det var?) körde med papp-askar som är ungefär i samma format som dessa "Modulbox" du länkar till.

Jag har bland annat motståndssortiment (E12 10 ohm till 10 megaohm, kvarts- halv- och enwatt) och vissa kondensatorer i den typen av pappaskar. De håller riktigt bra, jag har nog aldrig råkat ut för en pappask som gått sönder när den funnits tillsammans med sina syskon så att säga.

Det bör knappast vara någon oövervinnerlig svårighet att vika till askar själv av hårdpapp om man ser till att fixa en bra mall för dels hur man ska klippa och dels hur man ska vika. Det kluriga är väl att få tillräcklig exakthet framförallt på vecken. Att ha exakt storlek på lådorna är en förutsättning för att de ska ligga stadigt i en "byrålåda".

År 2020 ska jag orka ta bilder på lådorna och visa här...
aooa

Re: Tips på lådförvaring för hålmonterat?

Inlägg av aooa »

Ja, det var ju en idé, ska se om jag får till nån snygg vikning. Hade jag en 3D-printer skulle jag testa skriva ut en låda.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vad kan de där modulboxarna vara värda?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Jösses, tror jag fick ett stort gäng såna där efter min far för ett gäng år sedan, har inte haft någon användning för dem, så frågan är om de finns kvar. Finns intresse att köpa så kollar jag om jag kan hitta dem...
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Jag är intresserad av att komplettera mina modulskåp med lådor.
Så har du såna till salu kan jag vara intresserad av att köpa.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Okay, jag kollar upp om jag finner dem. Är inte TS intresserad så får du möjligheten :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det här borde väl vara en produkt som "någon kines" skulle kunna massproducera?

Modulbox verkar ju vara ett svenskt företag. Hur gör man i resten av världen för att förvara hålmonterat?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Förvaring

Inlägg av MiaM »

MiaM skrev:År 2020 ska jag orka ta bilder på lådorna och visa här...
Ni behövde bara vänta till 2014 :D
20140416_191655a.JPG
20140416_191646a.JPG
Den här typen av lådor bör väl rimligtvis vara riktigt lätt att vika till själv. Pappret är väl av en kvalitet liknande framsidan på ett kollegieblock eller nåt sånt, "kartongpapp" (ej wellpapp).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar