Tack, men jag är helgrön på java än så länge, så länken du gav mig sade inte så mycket. Problemet ser ut som följer:
När jag startar appen så har jag ett startvärde 0.15 inlagt i "strings.xml"
Kod: Markera allt
<string name="tip_text_view">Tip</string>
<string name="tip_edit_text">0.15</string>
I fältet Tip har jag en decimalpunkt i talet 0.15 vid initieringen.
tipcalc1.jpg
När jag sedan drar seekBar åt vänster för att öka värdet så blir det fortfarande en decimalpunkt i Tip-fältet:
tipcalc2.jpg
När jag sedan testar programmet i min svenska mobil så är det helt riktigt en decimalpunkt i Tip-fältet vid start av programmet eftersom jag lagt in det som startvärde. När jag sedan drar seekBar åt vänster så byts decimalpunkten ut mot ett komma. Det gör ju naturligtvis att programmet kraschar.
Eftersom "uppdateTipAndFinalBill() " funkar med det initiala värdet 0.15 även i mobilen så borde felet uppstå här.
Här formateras talet med decimalkomma i den Svenska mobilen och en decimalpunkt i den Engelska verkar det som.
Kod: Markera allt
tipAmountET.setText(String.format("%.02f", tipAmount));
I och för sig kan man kanske gå runt problemet genom att visa procent som heltal i stället för decimalvärdet i Tip-fältet ock sedan dividera med tipAmount med 100 när man räknar ut slutsumman.
Men jag vill ju gärna förstå hur det funkar. det kan ju uppstå andra situationer där man får problem med att vi Svenska evetnas med att använda decimalkomma i stället för decimalpunkt. Borde det inte gå att tala om för appen vilket som skall gälla, decimalkomma eller decimalpunkt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.