DC-shuntmotor fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

DC-shuntmotor fråga

Inlägg av jumbo555 »

Hej
Är det någon som är bra på DC shunt motorer?
Kan man styra dem med PWM-reglering och ha shuntspolen parallellt med motorspolen utan problem?
Eller kan de kopplas på annat vis (för att fungera med pwm-reglering) ?
Det gäller en elbil 7,5kw, så motorn kommer startas "från noll".

/Peter
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1974
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av YD1150 »

Går bra att göra så, se bara till att shuntlindningen INTE
lossnar i drift för då går motorns varvtal mot oändligheten :wink:
Motorn börjar rusa tills kommutatorn splittras och slungar iväg kopparbitar.
Har sett såna gå igenom stålplåt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av prototypen »

Tror inte den kan rusa om shuntlindningen lossnar helt, sedan så orkar den säker inte accelerera bilen till oändlig fart.

Vad jag funderar på är om det är optimalt med en shuntmotor till ett fordon?
Seriemotorn har högt startmoment och kan sedan varva mer än en shuntmotor.

Seriemotorn bör begränsas endera med belastning eller annan övervakning för att inte övervarva men hur klarar sig världens alla borrmaskiner som har seriemotorer?

Protte
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1974
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av YD1150 »

Kylfläkten i borrmaskinen är en belastning.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av prototypen »

Så sant
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av Andy »

Kommuteringen är också en begränsning, tiderna blir kortare med ökat varvtal och energiöverföringen mindre.
GFEF
Inlägg: 2382
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av GFEF »

YD1150

>Kylfläkten i borrmaskinen är en belastning.

OM kylfläkten är av centrifugal typ ökar effektbehovet med kubiken av varvtalsökningen.

Dubbla varvtal = 8 gånger effektbehovet................
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: DC-shuntmotor fråga

Inlägg av kimmen »

> Kan man styra dem med PWM-reglering och ha shuntspolen parallellt med motorspolen utan problem?

Nej shuntlindningens spänning måste styras separat. Behöver man inte fältförsvagning kanske man kan använda inspänningen före PWM rakt av dock.

Sänker man både spänningen till fält och ankare proportionerligt skulle inte varvtalet förändras till en första approximation. (men förslusterna och ankarströmmen ökar med minskad spänning)
Skriv svar