Raspberry Pi för PLC-utbildning

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Raspberry Pi för PLC-utbildning

Inlägg av Krille Krokodil »

Ett billigt alternativ om man vill komma igång och leka med PLC-styrning, det är avsett för
utbildning så man får starta om Pi-n var 120e minut, men i övrigt ser där inte ut att vara
några begränsningar.

http://store.codesys.com/systeme/codesy ... escription

CODESYS utvecklar ett IDE som följer den standard man försöker skapa inom branschen för PLC
så att det skall gå att programmera olika tillverkares system med en och samma utvecklingsmiljö:

http://www.plcopen.org/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Raspberry Pi för PLC-utbildning

Inlägg av JimmyAndersson »

"This product is delivered as SD card image based on a Linux distribution (Raspbian)."

De verkar alltså ha modifierat Raspian, vilket skulle kunna innebär att de gjort det mer anpassat för livet som PLC.
Mycket klokt.

Tyvärr har jag ingen ledig Raspberry Pi, annars hade jag testat det under helgen.

Helt klart en intressant idé. :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Det står att den inte är "riktigt realtidskärna" men att max jitter ligger på 400 us, så måste man
inte under ms så duger den ju att leka med.

Fick ett erbjudande på ett utbildningskit med PLC, någon IO-modul och 7" HMI för €1000, man
hade ungefär samma möjligheter att testa saker med det som med Pi-n här bortsett då från
120-minuters-begränsningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Är personligen inte jättehaj på PLC'er men jag har precis slutfört ett bygge med en WAGO PLC.
Använde Codesys för detta och för mig som rookie så tycker jag det var/är en trevlig mjukvara att jobba med.
I PLC-köpet ingick det licens så jag vet tyvärr inte hur mycket en sådan kostar men tror inte den är speciellt dyr. Detta är alltså för att slippa 120min spärren. Det är nog bara att maila och fråga.

Såg också att dom startat en R-pi kategori i forumet för ett tag sedan som kanske kan vara till hjälp -> Länk till forumet
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Utvecklingsmiljön är gratis, det är bara att registrera sig och ladda ner den från deras site. Det är
mjukvaran till PLC-kontrollers de drar in pengarna på, den som ligger i WAGOn och Soft PLC under
WinDOS mm. Och ja, det ser ut att vara trevlig tysk mjukvarukvalitet.

Står på forumet att det kommer att släppas en fullversion till Pi nu i april för ca €35. :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Där är en diskussion om BeagleBoard Black också på forumet, tydligen så har de
visat upp det på en sådan på en mässa men om det ska släppa ut den eller inte
är de inte klara över än. Kom igen, kom igen... en mycket bättre plattform än Pi
för detta, studenter, modelljärnvägsbyggare och andra lekande hade fått ett
PLC-system > 10.000 kr för $45.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

It's alive!

Köpte en Pi igår och det var hur enkelt som helst att få igång det, bara att bränna
SD-kortet, plugga in strömmen och skriva in IPn i Codesys så fann de varandra. Hade problem
med att kompilera men det beror nog på att jag kör det i VM och symboliska länkarna strular
i WinDOS, ska testa det på en annan PC... Tyvärr inga mer nyheter om köpversionen men där
ligger info på forumet om hur man kan göra en funktion för att boota om, så tillämpningar
som klarar 1 minuts avbrott per 2 timmar kan man göra med demon. Blomvattnare, temparturlogger
och styrning av växtbelysning ska jag ha den till...
codesys.png
Webgränssnitt är hur enkelt som helst att göra, bara dra in lampor, knappar etc från biblioteket
och knyta dem till en variabel, där är ett par projekt med man kan kika på.
codesys2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar