Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Tjena! Nu var det nog över ett år sedan jag skrev här på forumet sist... Har snöat in mig på terrängbilsbyggande så jag har inte hunnit med nån elektronik. Jag vet att ni gillar bilder och filmer så jag lägger upp lite här på min verkstad och bil även om det inte är jätte mycket elektronik inblandat.

Först ut: Verkstan
Fixade efter mycket om och men en verkstad här nere i Skåne. Bor i Lund men här är det sinnesdyrt att hyra så det fick bli i Sjöbo.

Så här såg verkstaden ut när jag tillträde den:
Bild

Bild

Bild

Började med att rensa ut all skit..
Bild

Monterade en vask/diskbänk.
Bild

Byggde klart min arbetsbänk och började spackla lite på väggarna.. Fick dock problem med att putsen var så purös så att spacklet släppte när jag slipade.. Men jag fick det hyfsat i alla fall, är trots allt en verkstad :P
Bild

Sen målade jag alla väggar, allt trä och alla rör. Syns inte jätteskillnad, men det blev lite ljusare vit nu istället för den mer gräddgula och smutsiga vita som var där innan.
Bild

Bild

Bild

Så här ser grannens garagen ut. Tänk vilken stor skillnad det gör med nytt golv och lite färg på väggarna..
Bild

Målade allt vitt en gång till idag, sen byggde jag ihop två hyllor.
Bild

Har fixat en verktygstavla också, dock ej uppsatt än.
Bild

Sorterade upp det mesta av sakerna...
Bild

Sen körde jag ned jeepen från Dalsland. Ganska mycket snöande dock och olyckor överallt, så jag var inte framme fören vid 5 på morgonen, 15 timmar tog det att köra!
Bild

Allt klart förutom att elektrikern skall komma och dra in trefas.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Var en runda till Biltema och Jula. Hade bestämt mig för att bara köpa det nödvändigaste. Dock visade det sig att jula firade 25 års jubleum, eller nått, så de hade en massa nedsatta priser. Bland annat en verktygsvagn som jag spanat in länge men har tyckt varit för dyr. Denna var nedsatt från 1300kr tror jag det var till 500kr. Ganska bra rabatt!?
Bild

Hittade 500w strålkastare på biltema, 69kr. Inte pjåkigt tänkte jag och köpte tre för väggmontage och en portabel. Sen 49kr för en 6 m förlängningskabel som jag klippte av och satte på lamporna (var billigare än att köpa sladden och kontakten för sig..)
Bild

Bild

Såhär blev det med verktygsskåpet på plats. Kvalitén känns helt ok (men inte mer) bortsett från att hjulen inte vill vrida på sig.. Men lite fett på det löser kanske problemet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det övre skåpet går att lyfta av också så det blir perfekt att ha i bilen på terrängträffar/expeditioner.

Sen köpte jag mig en begagnad domkraft. Samma pris som en billig skitdomkraft på Jula men istället får man en rejäl domkraft av ett proffsmärke! 10-40cm lyfthöjd. 400kr. Bara använd två gånger om året för att byta däck :D
Bild

Youtube-serie med bilbyggande steg för steg!
Efter att ha jobbat med jeepen i ett år och byggt om det mesta bestämde jag mig för att göra en serie på youtube med allt jag gör. Dels för att jag hoppas att ni ska tycka det är kul att se på och dels för att jag vill öva mig på filmredigering! Om ni tycker om det får ni gärna prenumerera och ge tummen upp [:D]

Trailer till serie:
http://www.youtube.com/watch?v=W7SfwRFUxSU

Avsnitt 1 - Introduktion till serie
https://www.youtube.com/watch?v=ua_guPL89U0

Avsnitt 2 - Spiralfjädrar till bakaxeln
https://www.youtube.com/watch?v=8D3TKzrabq4

Avsnitt 3 - Ny montering av bensintank
https://www.youtube.com/watch?v=cV2grMMCtWQ

Omdragning av elsystem till belysning
Så att det blir lite elektronik och någon PIC-processor med i tråden i alla fall ;)

Till att börja med monterade jag relän till hel och halvljus för att all ström inte skulle gå genom strömbrytarna inne i bilen. (Inte ens helljusspaken på ratten var reläkopplad utan all ström gick genom den lilla brytaren..)

De långa och på tok för tunna sladdarna som satt original ger en massa spänningsfall som förutom mitt problem med att multifunktionsströmbrytaren inne i kupén började brinna gör att lamporna lyser mindre. Här är sladdarna till den ena lyktan. 1mm2 kabelarea för alla helljus!?
Bild

Jag klippte av de gamla kontakdonen och pluggade igen sladdarna på ena sidan, i andra lamphuset förlängde jag sladdarna och använder dem som signalkabel till mina relän.
Bild

Relät blev ett dubbelt från biltema. 40A vardera klarar dem av så det trodde jag skulle duga. Men nej, det gör det inte. Med alla extraljus tända svetsades helljusrelät igen, så det får bli ett extra till lamporna på taket.
Bild

Sedan drog jag fram nya kablar från relät till lyktorna. 2,5mm2 till både halvljus och helljus. Reläna sitter vid batteriet så strömslingan till den ena lyktan blir bara ett par decimeter. Sladdarna till den andra lyktan drog jag under kylaren, så där blir också relativt korta sladdar.
Bild

Gasdriven lödpenna från kjell fungerar utmärkt när man står utomhus och löder!
Bild

Det dubbla relät och den nya säkringsboxen. En säkring till halvljus och en till helljus.
Bild

Bakom batteriet går tre kabelbuntar, en går ner till närmsta lyktan, en till den vänstra lyktan och en till jordning. (Hade ju egentligen varit bättre att jorda direkt i batteriet men jag blir allergisk av stora kabelbuntarsom sitter på batteriets poler..
Bild

Sen var det dags att göra något åt den gamla förkolnade lyseknappen inne i bilen. Så här såg kontaktdonet ut:
Bild

Jag rev ner så mycket jag kunde av inredningen och började mäta och ha mig för att identifiera alla sladdar. Detta var vad jag kom fram till:
Bild

När jag ändå skulle riva ner allt så bestämde jag mig för att koppla in det till tändningen istället så att man slipper sätta på och av ljuset manuellt. För att lösa det problemet slängde jag ihop ett kopplingsschema. Två relän (ett till parkeringsljuset och ett till helhalvljus (som sedan styr det större relät under motorhuven)).
Bild

Två relän från kjell & Company och lite kablar så var iden förverkligad..
Bild

Strömbrytarna monterades sedan vid lampsymbolen där något ljushuvud redan har sågat ut ett stort runt hål..
Bild

Bild

Nästa steg i ersättningen av den gamla lyseknappen var styrning av interiörbelysning och instrumentbelysning. Instrumentbelysningen skulle ju vara dimmbar så här krävdes en potentiometer. Men att köra all strömmen genom en gigantisk potentiometer och bränna bort energin som värme skulle inte falla mig in, inte heller någon linjär regulator. Som lösning kvarstod alltså en PWM reglering.

Jag valde att implementera detta med en PIC-processor som jag programmerade till önskad funktion. På samma sätt som originalknappen också styrde interiörbelysningen lät jag min potentiometer göra det samma. Fast med en mjuk upp-/nerdimmning.

Min krets:
Bild

Bild

Potentiometer med bakgrundsbelysning:
Bild

Potentiometern skruvades på plats i hålet.
Bild

Bakgrundsbelysning:
Bild

Självklart ska det på en ratt stor nog att täcka över hålet. En svart aluminiumratt blir det.
Bild

Bild

Funktionalliteten nu är som följande:
Vänster knapp slår på parkeringsljuset även om bilen är avstängd. Höger knapp slår av all belysning ifall man vill smyga runt i mörkret av någon anledning. Potentiometern bestämmer ljusstyrkan på instrumentbelysningen. Då potentiometern vrids upp i maxläget och klickar till ett steg till dimmas takbelysningen upp med ett mjukt sken (full styrka på ca 3 sekunder) då potentiometern vrids tillbaks igen dimmas belysningen ner igen.

Om strömbrytarna står i det "vanliga" läget tänds alltså belysningen själv när man vrider om nyckeln till steg 2. När man stänger av bilen igen så fortsätter halvljuset lysa i 45 sekunder innan det slocknar (original headlight delay relä). Väldigt smidigt om man ställer bilen i ett mörkt garage eller liknande.

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12866
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Blir det "riktig" VVS-anslutning till diskbänken, eller "bara" en plastdunk för avlopp och släpande av vatten dit?

Om jag vore dig så skulle jag nog lyxa till med lysrörsarmaturer. De är väl lite dyrare men lamporna håller nog längre och de ger inte så mycket spillvärme (både uppvärmning av lokalen och hetta i närheten av ljuset). Lysrör är sällan nån värmefara men halogenlampor är en brandfara om brännbara saker kommer för nära.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26577
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul projekt! :tumupp: :tumupp:


Det var värst vilken röra det var innan. Och lackeringen sedan... Var förra hyresgästen blind?
Men du lyckades få riktigt trevlig ordning. :)

Var kommer lysknapparna ifrån? Riktigt snygga!
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Jimmy:
Strömbrytarna kommer från kjell & co. Riktigt trevliga!
Länk

Jo, man kan ju undra vad förra hyresgästen tänkte med... Han sprutlackade den utan att maskera golvet också så jag ägnade en hel dag och flera burkar med färgborttagning för att få golvet OK igen.

MiaM:
Jag har en golvbrunn på andra sidan verkstan (vid portarna). Jag har ingen lust alls att hugga upp golvet för att dra avlopp så det blir nog en stor tunna under vasken och sen funderar jag på att ha en kran i botten av tunnan och en sån där platt mjuk slang så att när tunnan börjar bli full rullar man ut slangen till golvbrunnen och öppnar kranen. Slipper man släpa runt på tunnan och det blir inte lika blött på golvet!
Bild

Blir nog lysrör så småningom, lite kort med pengar nu bara så delar till bilen prioriteras först :razz:
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12866
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av MiaM »

Aha, ja, nu när jag tittar ordentligt ser jag till och med golvbrunnen. :oops:

Med tanke på inredningens utformning antar jag att bara ena porten kommer användas för fordon den närmaste tiden - i så fall kan du kanske i värsta fall dra avloppsrör lutande längs ena väggen och sedan lägga det i en "tröskellåda" längs golvet fram till mitten av andra änden av garaget, och sista halvmetern (eller om det är en meter?) från vägg till golvbrunn så är kanske nån slags slang att föredra för att slippa klassiker såsom att det blir svårt att rulla fram/undan saker för att jobba under bilen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Det är ju ett alternativ. Men jag tror jag håller mig till tunnan och den utrullbara slangen ändå. Om man har en sån stor tunna, vet inte vad de kan vara men 100 liter kanske, då kommer det ju inte vara ofta man behöver tömma den och det lär ju inte vara många minuters jobb. Använder den andra porten ibland till mindre fordon. Känns som att ett rör kommer vara iväg hela tiden annars :P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11832
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Klas-Kenny »

Stiligt bygge, både verkstad och bil. :tumupp:

Men vad tusan är historien bakom den vita bilen som stod där innan? :P
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Seroster »

Jag tror den var svart en gång i tiden...? =P
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 904
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Bonehead »

Helt klart intressant tråd!

Inte direkt avundsjuk på allt jobb du fick lägga på att fräscha upp men det blev ju riktigt bra!

Har du något slutmål med bilen eller kör du bara på tills du är nöjd?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Slutmål är väll svårt att säga nått, men tanken är att den skall vara riktigt bra både på terrängträffar/tävlingar och som expeditionsbil. Finns ju alltid nya saker man vill göra på den men en grov lista är väll ungefär såhär:
  • Takkorg
    ¤ Vinschkofångare fram
    Vinschkofångare bak
    Rockguards
    Byta golvet i hela bilen
    Reservhjulshållare bakom bagagelucka
    Sandramper
    ¤Snorkel
    Hasplåtar under hela bilen
    ¤Flytta upp bensintank
    Störtbåge
    Utvändig bur
    Longarms med coilovers istället för korta bärarmar där fram och bladfjädrar där bak
    Större däck, antagligen 35"
    Kanske air shocks för att kunna höja bilen vid offroadkörning och sänka när man kör på vägen
Men det kommer ta låååång tid innan allt det är fixat. Sannolikheten är väll att jag byter till nån annan bil innan jag kommer så långt. En lite nyare som är rostfri kanske :vissla:

Har faktiskt ingen aning om vad den andra dåren hade för planer om Hondan... Har kollat med polisen så att den inte var stulen i alla fall. Om jag inte minns fel så hade han nån typ av (oseriös) reklamfirma, så kanske att den skulle täckas med stickers och användas som reklampelare eller liknande.. Skum kille i alla fall..
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Vilhelmsson »

Intressant projekt, tips börja med golvet skit tråkigt jag vet men det blir roligare, gör dock inte som jag "varm sommar, satt och svetsade golvet i en Plymouth 66 med mycket rost i shorts blev väldigt hjulbent i ett par veckor" :vissla:
Hasplåt> kolla på 3mm titanplåt Grade5 inte så dyr som man tror o få den vattenskuren, det var vad jag använde i min/vår Dakar bil, tror det är standard nu men jag var först :lol: , kolla in Tyrelock tm jag använde dem i Dakar rallyt, ett svenskt märke/uppfinning användes av Bas90 i deras Jeepar, består av en kevlar påse som innehåller en slang som du kör 2.5bar i, påsen trycker ut däcket mot fälgen och sedan har du en andra tryck zon längre ut där du kan gå ner till noll om du vill och detta är användbart vid dålig traction :bravo:

Visste du att en AC pump är en skitbra kompressor, byggde en sådan med en liten(10L) rostfri Festo tank Jula pressostat och återledning av kompressor oljan, en sådan ger lätt 10 bar :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Kul med någon som har varit med i dakarrallyt! Vad var det för bil ni använde? Ser gärna bilder/filmer. Älskar snabbgående terrängbilar! :D

Kollade lite på titanplåt, det pris jag hittade låg på 6000kr för en 3x1000x2000 plåt. Det är väll ungefär så mycket som kommer behövas. Hade man byggt en seriösare bil kunde det ju absolut varit värt det, men jag försöker hålla priserna nere så mycket som möjligt. Blir dyrt nog för en student ändå :vissla:. I framtiden blir det nog dock att bygga en bil i stil med dakarbilarna! Här tänkte jag försöka med 3mm tjock stålplåt. Vet att de flesta kör med minst 5mm men det väger ju ton! Tror det skall gå bra med 3mm bara man har gott om väl placerade förstärkningar på baksidan.

Googlade lite på Tyrelock också. Klart intressant lösning, men finns det någon fördel med dem jämfört med vanliga beadlocks som man bultar fast?
Bild

AC-pumpen kommer jag bygga om till kompressor som du säger. AC'n fungerar ändå inte och vem behöver den när man har fönster/avtagbara dörrar? :lol: Har hört att det blir riktigt bra flöde i dem också! Har en trasig kompressor ståendes, 50L tror jag, som jag tänkte ta tank och pressostat från.

Du som verkar ha bra koll på delar, du har inte tips var man hittar några stötdämpare av lite bättre modell billigt? Behöver inte vara FOX som kostar flera tusen styck men gärna N2O-fyllda. Spelar ingen större roll vilken bil de är till, bara det är runt 10" slaglängd på dem! Har kollat på rough countrys dämpare. På ebay kan man hitta fyra stycken för 1000kr, men sen blir frakten typ 4k för att få hit dem :cry: I sverige får man ge typ 4kkr för dem också.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Vilhelmsson »

2x1m cheses rätt mycket tänkte mer tre ställen fram/bak axel samt låda/fördelningslåda, sedan bör man kanske dra broms/bensin rör skyddat
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31441
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av MadModder »

Tips till verktygsvagnen: Lägg såndär knottrig antiglidmatta i botten på lådorna. Mycket trevligt när alla verktyg ligger still där man lade dem. Helst under block- och led- och ringnycklar som man gärna vill ha ligga i storleksordning. :)

Det där med ihoprullad slang var ingen dum idé. Jag lägger den till att-göra-listan... :lol:
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Vilhelmsson »

squiz3r skrev:Kul med någon som har varit med i dakarrallyt! Vad var det för bil ni använde? Ser gärna bilder/filmer. Älskar snabbgående terrängbilar! :D

Kollade lite på titanplåt, det pris jag hittade låg på 6000kr för en 3x1000x2000 plåt. Det är väll ungefär så mycket som kommer behövas. Hade man byggt en seriösare bil kunde det ju absolut varit värt det, men jag försöker hålla priserna nere så mycket som möjligt. Blir dyrt nog för en student ändå :vissla:. I framtiden blir det nog dock att bygga en bil i stil med dakarbilarna! Här tänkte jag försöka med 3mm tjock stålplåt. Vet att de flesta kör med minst 5mm men det väger ju ton! Tror det skall gå bra med 3mm bara man har gott om väl placerade förstärkningar på baksidan.

Googlade lite på Tyrelock också. Klart intressant lösning, men finns det någon fördel med dem jämfört med vanliga beadlocks som man bultar fast?
Bild

AC-pumpen kommer jag bygga om till kompressor som du säger. AC'n fungerar ändå inte och vem behöver den när man har fönster/avtagbara dörrar? :lol: Har hört att det blir riktigt bra flöde i dem också! Har en trasig kompressor ståendes, 50L tror jag, som jag tänkte ta tank och pressostat från.

Du som verkar ha bra koll på delar, du har inte tips var man hittar några stötdämpare av lite bättre modell billigt? Behöver inte vara FOX som kostar flera tusen styck men gärna N2O-fyllda. Spelar ingen större roll vilken bil de är till, bara det är runt 10" slaglängd på dem! Har kollat på rough countrys dämpare. På ebay kan man hitta fyra stycken för 1000kr, men sen blir frakten typ 4k för att få hit dem :cry: I sverige får man ge typ 4kkr för dem också.
Hej bilen jag byggde var en Toyota Landcriuser 90 D4D mappad till 220hp, 8 st Öhlins coilover, karossen höjd 40mm över ramen, ARB Air-Locker(diffar), Titan hasplåt, domkraften var av stor tung amerikansk typ men helt gjord i titan :), 400L dieseltank mm, snitt fart över sand(hård/mjuk) och gravel 76 kmh.

Dämpare:

http://www.summitracing.com/int/search/ ... JeepShocks
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Vilhelmsson 4 april 2014, 15:54:29, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar