Sänka hastigheten på robotens ena motor?
Sänka hastigheten på robotens ena motor?
Hej. Min robot har två stycken 24 volts motorer som kör på ca 3 volt. Den ena motorn är större och går lite snabbare, vilket resulterar i att roboten drar lite lätt snett. Jag behöver alltså något som sänker hastigheten på den ena. Denna lösning ska också tåla negativ spänning för att den ska kunna gå baklänges.
Vad tror ni är den bästa lösningen?
Vad tror ni är den bästa lösningen?
Re: Sänka hastigheten på robotens ena motor?
Den bästa lösning är att ha två identiska motorer.
Men den mest ekonomiska lösning är nog att ha ett lämpligt motstånd i serie med den snabba motor. Värdet är omöjligt att svara på, du får testa dig fram.
Men den mest ekonomiska lösning är nog att ha ett lämpligt motstånd i serie med den snabba motor. Värdet är omöjligt att svara på, du får testa dig fram.
- Klas-Kenny
Den *bästa* lösningen är väl typ rotationsenkodrar på båda motorer och ha den processor som styr dem att reglera hastigheten till lika.
Men vill du bara ha det bättre utan att det måste vara exakt så kan du ju montera ett lagom stort motstånd i serie med den för snabba motorn. Prova dig fram i värde för att hitta vad som ger rätt hastighet. Och effekttålighet får du räkna på, beror ju på hur stora motorer du har.
Icecap: Även "identiska" motorer går något olika i de flesta fall, i alla fall när man pratar om små billiga saker.
Men vill du bara ha det bättre utan att det måste vara exakt så kan du ju montera ett lagom stort motstånd i serie med den för snabba motorn. Prova dig fram i värde för att hitta vad som ger rätt hastighet. Och effekttålighet får du räkna på, beror ju på hur stora motorer du har.
Icecap: Även "identiska" motorer går något olika i de flesta fall, i alla fall när man pratar om små billiga saker.
Vad för typ av motstånd ska jag ha? Har ju bara använt de små till kretskort. De går väl inte att använda till detta? Måste väl vara något större. Resistorer är jag inte bäst på, men tror att det är bästa lösningen här. Köpa ny motor är det inga tankar på.
Och då det tydligen är hemligt hur mycket ström de drar är det helt omöjligt att svara...
Jag skulle köpa 2 PWM-kort med potentiometer på, den bara vrida både tills de går på samma lagom hastighet.
Första träffen: http://www.ebay.com/itm/12V-40V-10A-Pul ... 5d44d25ce0
Första träffen: http://www.ebay.com/itm/12V-40V-10A-Pul ... 5d44d25ce0
De tål dock inte negativ spänning. Har gjort misstaget förut med spänningsregulatorer (LM2596). Det small.
- prototypen
Spänningsregulatorn ska sitta före fram/back kretsen.
Protte
Protte
En H-brygga (H-bridge) klaras ju att både PWM och byta håll....