Hmm MC-batteri projekt, LiFePO + kondesator?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Hemmek

Hmm MC-batteri projekt, LiFePO + kondesator?

Inlägg av Hemmek »

Tjo sitter och tänker på ett framtida MC-projekt (cafe racer av befintlig hoj)
Dock är nämda hoj utrustad med ett stort och klumpigt blybatteri som varken är vackert att kolla på eller smidigt nog att gömmas.
Sen visst det FINNS ju färdiga batterier med just LIFEPO till dessa hojar på Ebay men deras organisering av cellerna lämnar en del att önska, dvs dom är alltid lavade om minst två i bredd och höjd.

Då tanken är att gömma allt vad el heter på hojen är det ju betydligt bättre att lägga batterierna på rad för en annan.
Nu då till problemet, dessa maskiner är förbaskat känsliga på tändningen, t.ex så var batteriet ganska trött så jag startade med startkablar jo visst startade hon men så fort jag tog bort startkablarna trots att hojen laddar så ballade tändningen ur totalt.
Så det vill ju till att spänningen inte dyker för mycket heller.

I vilket fall, då min erfarenhet av denna typ av batterier är begränsad till noll och ingeting så är frågan vad som krävs för att göra detta möjligt?
Specifikationerna på det batteri som sitter där idag är 12V 10AH
Kommer från biltema så det batteriet lär väl vara dött det med efter denna säsongen.

Som jag har förstått det så skall det väl till att börja med till en krets som tar hand om battericellerna som ser till att dom har det skönt och trevligt? dvs laddas jämt att dom inte behöver jobba mer än vad deras kollektivavtal kräver vilket hade gjort att dom grillat nötterna på deras tänkta härskare. (planen är att bygga in dom under sadeln)

Sen då kanske några rejäla kondingar för att ta hand om grovjobbet vid start osv.

Och självklart vara så ekonomiskt fördelaktigt som bara möjligt ;)

Tänkte även bygga bort all form av idiotfel man kan göra och för att förenkla.
T.ex göra ett utag för att ansluta en vanlig batteriladdare till systemet.
Bäst hade ju varit om även en hi-Tech Ctek laddare trodde det var ett blybatteri vad anslutning och klarade att ladda allt fullt ut.
Dock är jag rädd att det är på tok för mycket att begära, sen finns ju som sagt hederliga laddare i min ägo fortfarande.

Sen ja bäst hade varit om spänningen alltid höll sig kring 13,6 Volt eller där i dom krokarna, den lilla elektronik jag har i hojen lär väl klara lätt boost på volten med så 14-13 volt hade varit alla tiders ;)
Dock är det väl fullt möjligt att göra en krets som ser till att all utspänning håller samma nivå även när batterierna börjar svikta,
då är bara det viktiga att min voltmeter jag har på hojen skall kunna anslutas på rätt sida så jag har någon användning för den.
annars gör den liksom ingen nytta, blir ju bara 14.....14.....14.... 0 :shock:
och självklart ur besparingssynpunkt hade även startström kunnat plockas före den elektroniken, viktigaste är att spänningen till tändsystemet håller en god marginal.

Några ideer på hur man kunnat gå till väga?
Med vänlig hälsning Hemmek
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Hmm MC-batteri projekt, Lifepo + kondesator?

Inlägg av arvidb »

Fyra LiFePO4-celler i serie bör väl hålla 12 V när det är dags att ladda dem (3,0 V per cell), och de ska laddas till högst 14,4 V (3,6 V per cell). Normal arbetsspänning 13,2 V (3,3 V per cell). Detta enligt Wikipedia. Så de verkar väl väldigt lämpliga som ersättning för blyack?

Kondensatorer har du nog väldigt begränsad (ingen?) nytta av vid start, det är alldeles för stora strömmar för att de ska göra någon skillnad. Samma sak med stabiliserad utspänning - det går visserligen, men det blir dyrt och det behövs knappast om du har friska batterier av rätt sort?
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Jo är inte helt på det klara ännu om hur jag ska gå till väga,
Anledningen till kondingen var att jag hittade ett klipp på youtube där någon skaffat ett par ordentliga kondingar och ersatt ett bilbatteri helt och hållet med dessa. (hur fasiken dom klarar att hålla laddningen över en längre tid är jag fortfarande inte klok på)

Men då jag fått för mig att lifepo kan skadas av allt för stora strömuttag var tanken att lägga några kondingar som kunde ta dom värsta spikarna (kompläge t.ex) dvs något liknande detta.
Lifepo-batteribank -> strömbegränsning -> Kondesator.
Visst om hojen har startsvårigheter så kommer man ju köra slut på krämen i kondingarna och strömmen riskerar att inte räcka till.
dvs man får vänta en liten stund tills kondingarna är laddade igen. (gör inget man bör endå ge startmotorn lite tid att vila efter 5sek)

Sen när vi kommer till laddningen så har jag fått för mig att den måste kunna synka batterierna annars riskerar man väl att något batteri tar mer kräm än ett annat och med tiden resulterar i en död cell?
Där är den stora huvudvärken dvs hur man går från generatorn tillbaka till batterierna.
Det har jag inte den blekaste aning om då jag är van vid blyaccar.

Stabiliserad utspänning är mestadels för att driva tändsystemet då detta har visat sig vara jäkligt känsligt.
Sen visst det är en kostnadsfråga är det svårt/dyrt att göra så hoppar jag det då det borde fungera med en frisk batteri.
Har själv inte den blekaste aning om hur man skulle gå tillväga för att göra en i vilket fall.
Eller ja jo hade det bara varit att ta hand om ev överspänning har jag en vag aning men då detta inte är problemet här vette tusan.

Visst jag har koll på hur jag ska koppla batterierna för att få en lagom spänning och mängd ampere timmar men i övrigt måste jag nog säga att jag är ganska lost tyvärr.

Är väl mest därför jag sitter på EF för att få lite tips om hur jag ska genomföra mina tokiga ideer ;)
Så överrös mig med eran kunskap ;)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle börja med att mäta laddspänningen på tomgång.

Att blybatterier går sönder på ett år tyder på för dålig laddning.

Att tändningen fallerar när du kopplar bort startkablarna tyder också på klen generator.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Jo visst laddar den ska dubbelkolla spänningen till helgen så jag kan ge ett exakt svar.
Dock är biltema batterierna inget vidare i vilket fall.
är väl knappast en tillfällighet att både jag och farsan fick köpa nya batterier denna säsongen, hans är från förra säsongen mitt skall vara lika gammalt (förra ägaren sa att han bytte) tror han talade sanning för batteriet såg nytt ut när jag tog bort det.

Men ska återkomma efter att jag mätt.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Sådär nu har jag gjort en jäkla miss,
Hittade felet på hojen igår, och väntar nu på 4 nya insugningsgummin.
Dvs den går inte att starta förens nästa helg troligen.

Men i vilket fall, så även om jag inte kom ihåg att mäta med multimetern så kan jag säga att den laddar iaf.
Batteriet vart lite trött idag mätaren visade ganska precist 12V innan start, (är bara 12V som är markerat)
Efter start låg det en ganska bra bit förbi tolvan.

Dock är det förhöjt tomgångsvarv vi pratar om då jag inte fick den att gå på normal tomgång i över huvud taget.
(inte undra på när gummina var nästan av och ingen av dom satt mer än fingertajt)
Men i vilket fall det är egentligen lite off topic.

Det jag undrar är ju till en början hur man löser det med ev skyddskretsar.
Hur dom fungerar osv, det enda jag har koll på är ju bly batterier.

Det viktigaste som jag ser det är ju att laddningen ska bli balanserad mellan cellerna, och att dom inte överladdas av generatorn.
Problematiken som jag ser det är ju att man vill ha iaf 4 celler i serie och troligen några parallellkopplade serier för att få ett godtagbart antal ampere timmar. (siktar på det jag hade där original dvs 10ah eller mer)

Sen tillkommer problemet att hurvida det laddar eller laddar ur är det ju ingen som egentligen riktigt vet.
Visst sett till det stora hela så "laddar" ju generatorn batteriet konstant efter start, men står man med alla förbrukare påslagna och ligger och snurrar på tomgång är det ju inte säkert att generatorn klarar att leverera ström till allt på egen hand.

Därefter är ju nästa fråga om man kan dra ur hur mycket som helst ur batterierna vid ett givet tillfälle eller om dom tar skada av det.
Dvs en strömbegränsare hade nog inte varit fel egentligen.

Vad jag tror man får göra är att man sätter en krets emellan batteribanken och övriga elsystemet som tar hand om både laddning och strömbegränsare.
Hur man gör denna vet jag dock inte då det är helt utanför mitt kunskapsområde.
Det är här jag hoppas jag kan få lite hjälp av er övriga EF:are :wink:

Med vänlig hälsning Hemmek
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kör med ett hembyggt LiFePO4 batteri i en KTM950SM och hittills har det fungerat bra utan skyddskretsar, projekttråd på Sporthoj: http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... highlight=
Skriv svar