Dock är nämda hoj utrustad med ett stort och klumpigt blybatteri som varken är vackert att kolla på eller smidigt nog att gömmas.
Sen visst det FINNS ju färdiga batterier med just LIFEPO till dessa hojar på Ebay men deras organisering av cellerna lämnar en del att önska, dvs dom är alltid lavade om minst två i bredd och höjd.
Då tanken är att gömma allt vad el heter på hojen är det ju betydligt bättre att lägga batterierna på rad för en annan.
Nu då till problemet, dessa maskiner är förbaskat känsliga på tändningen, t.ex så var batteriet ganska trött så jag startade med startkablar jo visst startade hon men så fort jag tog bort startkablarna trots att hojen laddar så ballade tändningen ur totalt.
Så det vill ju till att spänningen inte dyker för mycket heller.
I vilket fall, då min erfarenhet av denna typ av batterier är begränsad till noll och ingeting så är frågan vad som krävs för att göra detta möjligt?
Specifikationerna på det batteri som sitter där idag är 12V 10AH
Kommer från biltema så det batteriet lär väl vara dött det med efter denna säsongen.
Som jag har förstått det så skall det väl till att börja med till en krets som tar hand om battericellerna som ser till att dom har det skönt och trevligt? dvs laddas jämt att dom inte behöver jobba mer än vad deras kollektivavtal kräver vilket hade gjort att dom grillat nötterna på deras tänkta härskare. (planen är att bygga in dom under sadeln)
Sen då kanske några rejäla kondingar för att ta hand om grovjobbet vid start osv.
Och självklart vara så ekonomiskt fördelaktigt som bara möjligt

Tänkte även bygga bort all form av idiotfel man kan göra och för att förenkla.
T.ex göra ett utag för att ansluta en vanlig batteriladdare till systemet.
Bäst hade ju varit om även en hi-Tech Ctek laddare trodde det var ett blybatteri vad anslutning och klarade att ladda allt fullt ut.
Dock är jag rädd att det är på tok för mycket att begära, sen finns ju som sagt hederliga laddare i min ägo fortfarande.
Sen ja bäst hade varit om spänningen alltid höll sig kring 13,6 Volt eller där i dom krokarna, den lilla elektronik jag har i hojen lär väl klara lätt boost på volten med så 14-13 volt hade varit alla tiders

Dock är det väl fullt möjligt att göra en krets som ser till att all utspänning håller samma nivå även när batterierna börjar svikta,
då är bara det viktiga att min voltmeter jag har på hojen skall kunna anslutas på rätt sida så jag har någon användning för den.
annars gör den liksom ingen nytta, blir ju bara 14.....14.....14.... 0

och självklart ur besparingssynpunkt hade även startström kunnat plockas före den elektroniken, viktigaste är att spänningen till tändsystemet håller en god marginal.
Några ideer på hur man kunnat gå till väga?
Med vänlig hälsning Hemmek