Raspberry pi nybörjare.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Raspberry pi nybörjare.

Inlägg av XCore »

Någon som kan några bra sidor för en nybörjare inom RASPBERRY?
Vill i dagsläget göra en enkel kamera som tar bilder , timelapse.
Även enklare FTP server som snurrar på pi,en med extern hårddisk som utrymme.
Tänkte, det finns ju miljoner tips på internet men någon här som gjort liknande saker?
Nerre

Re: Raspberry pi nybörjare.

Inlägg av Nerre »

Det enklaste är väl att peta in Raspian och sen borde det väl till största delen funka att titta på hur man gör sakerna under Debian eller Ubuntu.

Min personliga åsikt är ju att man ändå behöver veta vad man pysslar med, att bara "skriva av" andra lösningar utan att förstå vad de gör ger aldrig bra lösningar. Jag tycker att 90% av alla tutorials och sånt jag hittar gör saker på "fel" sätt. T.ex. är det inte ovanligt att en tutorial för Debian säger att man ska ladda ner källkoden från programmets hemsida när programmet finns som färdigt Debian-paket. Eller att en tutorial har färdiga konfig-filer att ladda ner, men att konfigureringen i Debian enkelt görs med makron eller genom att lägga egna filer i en (etc/*/conf.d-mapp).

En extern hårddisk handlar ju bara om en mount (vill man ha en snygg automount under en förvald monteringspunkt tillkommer det lite), ftp-server är bara att installera (jag skulle dock rekommendera att köra den i chrootad miljö av säkerhetsskäl), spara ner bilder från webbkamera finns det antagligen också färdiga lösningar för (om inte annat finns Zoneminder).
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Jo jag vet, tycker inte om att gå ut efter tuts heller.

Ang säkerheten på FTP servern är den tänkt att användas som en enkel åtkomst av bilderna.
Så jag kan trådlöst komma åt dom.

Tack iallafall, ska kolla runt lite innan jag drar hem några pajjer!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Beroende på hur du vill komma åt bilderna så är antagligen en webbserver med SSL-stöd och nån gallerilösning ett vettigare alternativ än ftp.

Kör du t.ex. zoneminder så får du ju ett webbinterface där du kan titta igenom bilderna (den kan visa dem som filmsekvenser också). Zoneminder är egentligen gjort för kameraövervakning, men det går att ställa in en kamera så att den spelar in hela tiden med en fast framerate (jag vet inte hur lågt man kan ställa den, jag har kört med 0,1 FPS i alla fall).

Jag har inte använt ftp på flera år, blev lite frustrerad när jag testade Oxwall och den bara verkar kunna installera uppdateringar om den får köra ftp (men den kan iofs körs mot localhost då, så ftp-servern behöver inte lyssna på den externa IP-adressen).
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Om du använder webcam så kan du använda fswebcam och ett pythonscript för timelapsefotografering.
Som FTP kan du använda t.ex: vsftpd
Skriv svar