teknikundervisning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.555

teknikundervisning

Inlägg av Mr.555 »

Hej! Jag sitter på en svensklektion och ska skriva en text om teknikundervisning i skolan. Jag undrar när man började undervisa teknik i skolan?

:-D★♣♧
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: teknikundervisning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man började när man insåg att man misslyckats med bokstävernas alfabet och siffrornas betydelse för värdet.
Så slängde man allt med Moral på tippen och då fanns det plats för teknik!
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Och när insåg man det???
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Finns nya artiklar om detta på Ny teknik, så leta där.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

1981 hade vi Teknikundervisning som tillval i 7:an.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lasp:
"I snart tjugo år!"

..sedan det blev obligatoriskt ja, enligt artikeln iallafall.

Men det undervisades i teknik långt innan det.
När jag gick 3an (1984) hittade jag äldre skolböcker om teknik.
Det var i en by med ca 1000 invånare i Kalmar län.

I 7an (1988) till 9an så läste vi teknik och elektronik
(båda var tillval, -min enda elektronikutbildning för övrigt)
och ämnena hade då funnits i skolan i åtminstone 2-3 år tidigare.
Det var en ordentligt stor tekniksal med bra grejer.
Vägg i vägg låg elektroniksalen. Även den ordentligt utrustad.
Detta var i grannbyn med ca 2-3000 invånare.

Det här forumet skulle kunna vara ett utmärkt ställe för att dokumentera år då teknik har funnits på schemat. :)
Annars borde någon gammal lärare veta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skolan har en förkärlek till klassiska ämnen. Teknik och annat modernt börjar införas när det blir pinsamt uppenbart för alla inblandade att skolundervisning är efter, oftast så där 20-30 år. En viktig faktor är ofta (tyvärr) hur intresserad och pedagogisk läraren själv är.

En lärare som t.ex har pippi på fåglar kan köra på om alla möjliga fåglar så att man blir tokig..

Prova att göra så här för få fatt på ett svar:
Fysik är ett "teknikämne" som funnits under lång tid. Tyvärr så undervisas det i detta oftast först på högstadiet som ett separat ämne. Kontrollera sedan när man började undervisa i fysik. Läroplanen (LGR) borde ge en del uppgifter liksom kursplanen om sådan finns. Man kan också ta en titt tillgång till fysisk laborationsutrustning. På många skolor finns det bra sådan men den står inlåst och oanvänd.

När du fått en orientering om tidpunkten och utformningen från fysik så kan du använda detta för att undersöka kemi, metallarbete och datateknik. Slöjd är tyvärr dock oftast det enda ämnet där barn får en tidig kontakt med något fysiskt i skolan bortsett från datorer.

Läroplaner:
1878 - Normalplan 1878
1889 - Normalplan 1889
1900 - Normalplan 1900
1919 - UPL 1919
1955 - U-55
1962 - Lgr 62
1969 - Lgr 69
1980 - Lgr 80
1994 - Lpo 94
2011 - Lgr 11
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag vill minnas att Teknikämnen började man med i 4an (slöjd) (började ettan -67), I högstadiet så fortsatte det med NO-ämnena, dessutom kunde man på den tiden välja ämnet Teknik istället för C-språk (dvs Tyska/Franska), dessutom hade vi på den skolan jag gick på Elektronik som FVA (FVA var ju obligatoriskt).
Om man skall vara petig, så bör ju man räkna in Matte som ett teknikämne egentligen, och då började man i ettan.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns flera som säger att matematik är universums (naturens) språk och det kan jag väl hålla med om. Dock så brukar det vara lite skillnad på matematik och praktiska övningar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Slöjd vill jag minnas att vi hade redan på mellanstadiet när jag gick i skolan, hemkunskap läste vi också men det var kanske på högstadiet... Ämnen med laborationer dröjde i alla fall till högstadiet, men på låg- och mellan gjorde man väl ibland enklare (ofarliga) experiment.

Teknik var alternativ till C-språk på min tid, det var väl lite grann så att de som inte hade läshuvud eller var skoltrötta valde Teknik för det var mer "lekstuga" där (det blev ju en fortsättning på träslöjdens kast-stjärnor och såna grejer). Mitt minne är att de som läste teknik var de som hade mest trimmade mopeder:)

Såvitt jag vet har mina barn också fått göra lite enklare experiment redan på lågstadiet, typ att man blandar färgat vatten och ser var resultatet får för färg. Eller såna saker som att släppa en fjäder och en sten från samma höjd.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När fick du/ni se den första elektriska laborationen i skolan?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

7:an, spik i träplatta, koppartråd och lite transistorer mm. Fattigmans kretskort. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åtminstone i mitten av 80-talet var ämnet med namnet "teknik" obligatoriskt i årskurs sju (och framåt). Likaså var t.ex. fysik ett separat obligatoriskt ämne.

Vad jag minns så förekom väl faktiskt en smula fysikgrejer även på mellanstadiet strax före 80-talets mitt, typ "batteri - strömbrytare - lampa".

Jag skulle inte kalla slöjd för ett teknikämne, det är snarast ett hantverk. Syslöjd är väl tidlöst användbart även om färre och färre faktiskt lär sy/laga kläder själv, men däremot borde träslöjden plockats bort från läroplanen redan för länge sen. Skiten går ju bara ut på att sandpappra mer, mer och mer ungefär. :tumner: :tumner:

Problemet med ämnen som är "för verklighetsnära" är att kunskaperna fortare blir inaktuella. Även om t.ex. språk också utvecklas så är de språkkunskaper som lärts ut för många år sen fortfarande hyggligt gångbara, men den som lärt sig elektronik på 50-talet kan väl mest bara hänga med i retro-rörbyggar-grejer idag.

När jag gick i högstadiet så frågade jag min mattelärare om en formel för att räkna fram temperatur från ett par allt annat än linjära mätvärden som man fick med NTC-motstånd ansluten på paddles-ingångarna på hemdatorn. Läraren tog frågan på stort allvar och funderade och återkom, men nämnde också att i nån bok så stod det att det var en fördel om formlerna kunde hållas enkla för att spara på beräkningstid i datorn. Hej inaktuell kunskap (om sidospår) :wink:

Sidospår: Man kan väl för övrigt undra hur många år som kastades bort på att skolorna skaffade Compis och lärde ut Comal istället för att ge sig på datorundervisning på något annat sätt? Inte nog med att Comal lärdes ut, dessutom skulle *alla* lära sig Comal... Det märktes för övrigt att Compis var en skrivbordsprodukt som aldrig användes av "riktiga" slutanvändare. Annars hade resetknappen aldrig varit utstickande och placerad så att den trycktes in om man knuffade tangentbordet mot datorn... :tumner: :doh:

Fast vad gäller datorer i skolan så var det väl få alternativ som faktiskt erbjöd någon slags nätverksgrej. PC hade ju inte riktigt fått fotfäste som enda standarden och det var väl generellt sett få produkter som gick att nätverka. Luxor ABC fanns det väl ett par nätverksalternativ till, annars så var väl det enda som fanns en "dela diskdrive och printer"-delabox för att ansluta åtta C64 (eller gissningsvis även vic-20)...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Poängen är att aktivera andra delar av hjärnan och framförallt göra kopplingen mellan teori och praktik. Detta gör att teorin för många fastnar bättre. Även om tekniken i sig blir irrelevant senare.

Skolans datorundervisning lämnar mycket att önska ja.. eller frånvaron av den :vissla: Det saknas ofta koppling mellan teknik och undervisning. Engagemang och kunskap från lärarna. Utbildning av lärarna i detta lyser dessutom med sin stora frånvaro.

(avundas ingen att vara fast i grunskolan för närvarande..)
Skriv svar