schemalagd vidarekoppling av telefon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

schemalagd vidarekoppling av telefon

Inlägg av IceBear »

Jag behöver kunna vidarekoppla en telefon utan att fysiskt vara där.
Visserligen har Telia en billig lösning som kallas "fjärrstyrning" som bara kostar 10 Kr/månad, men då måste jag komma ihåg att ändra själv varje gång ...

Jag vill istället ha en manick som kan göra detta automatisklt enligt ett schema som jag ställt in.
Jag antar att nån typ krets som ger dtmf-signaler, samt en timer med display krävs.
Kanske skulle det gå att använda en vanlig klocktimer från närmaste elbutik som man kopplar ihop med en dtmf-manick ?
Men numret som ska slås måste ju programmeras in på nåt sätt ...

Tacksam för tips !
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har du en dator igång på stället som telefonen finns på?
DTMF är ju bara ljud så det skulle fungera att koppla ljudutgången till mikrofonen i telefonluren.
Sen är det bara o lyfta luren med ett relä som styrs från tex. parallellporten.

Ett alternativ är ju att ha en Minidisc lr något istället för en dator. Men då är ju timerproblemet tillbaka.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Nix, ingen dator igång.
Och jag vill ha en fristående enhet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

µC
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Ingen som kan komma på nåt ?
(Eller bygga ihop nån prototyp)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med danei. µC (Mikrokontroller/processor, typ PIC eller AVR).
Sedan en liten display, ett numeriskt tangentbord och en DTMF-krets som gör ändringarna.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Ett hederligt modem som styrs av en µC är nog den enklaste lösningen. Fördelen med ett befintligt modem är ju att du bara behöver skicka lite AT komandon från µC:n. Du behöver inte lägga ned tid på att bygga ett interface mot telelinan.

Tillägg: För att korta ner utvecklingstiden runt µC kan man ju förståss styra tillslag/frånslag med en billigt timer från ClasO.
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Tycker det låter extra krångligt med modem, är det inte bara en krets som vid givna tidpunkter skickar *21*nyttnummer# ut på telelinan?

Själva interfacet mot tele ledningen är nog inte så avanserat har sett flera lösningar på detta på internet, Enda fördelen som jag der det å använda modemet är väll att lösningen då måste betraktas som t-godkänd eller ?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Extra krångligt, det går ju att diskutera. Ska man massproducera det blir det dyrt med ett färdigt modem. Sedan beror det ju helt på vilken kunskap/erfarenhetsnivå man ligger på. Det är så klart lärorikt och roligt att bygga något eget från grunden, som man dessutom kan ha nytta av. Fast ibland så är det lämpligt med halvfabrikat för att snabbare och enklare nå målet om det bara är funktionen man är ute efter.
Skriv svar