Inline och kodoptimering (i C)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Korken

Inline och kodoptimering (i C)

Inlägg av Korken »

Godagens!

Sitter och funderar på ett sätt att arbeta på strukturer av data så det blir som när man gör overloading i C++.
Exempel (vector adition):

Kod: Markera allt

void somefunction(void) {
    vector3f_t result;
    vector3f_t a = {1.0f, 2.0f, 3.0f};
    vector3f_t b = {3.0f, 2.0f, 1.0f};

/* Hur jag vill ha det */
    result = add_vector(a, b);
}

i .h filen:

typedef struct
{
    float x, y, z;
} vector3f_t;

static inline vector3f_t add_vector(vector3f_t a, vector3f_t b)
{
    vector3f_t temp;

temp.x = a.x + b.x;
    temp.y = a.y + b.y;
    temp.z = a.z + b.z;

return temp;
}
Frågan är då, är kopilatorn (GCC) smart nog att inse att den inte behöver kopiera strukturen fram å tillbaka en massa i onödan? Då allt data finns där redan.
Utan använder den direkt i koden, som om jag hade implementerat det som ett macro.

Någon som vet? :) Har kollat på disassemblyn som skapas, och är inte så jätte hajj på Cortex-M4 assembler tyvärr. :(
Senast redigerad av Korken 12 maj 2014, 19:53:18, redigerad totalt 1 gång.
monstrum

Re: Inline och kodoptimering (i C)

Inlägg av monstrum »

Min egna erfarenhet säger att GCC brukar vara bra på att optimera, men det är antagligen helt olika beroende vilket instruktionsset man bygger för.

Du kan ju hjälpa den lite genom att låta argumenten vara pekare till const-strukturer, eller åtminstone återanvända ett av argumenten och addera den ena till den andra.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vid inline borde den nog optimera vettigt. I fall där man inte kan köra med inline kan man ju köra argument med referens istället. Då blir det mindre kopierande...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för svaren!
Jag är medveten om att det är bäst att köra med referenser till strukturerna, men gillar mer mitt skrivsätt. :)
Jag hoppas bara att det optimerar vettigt, men ska nog grotta ner mig i ASM koden å se vad den har för sig.
thebolt

Inlägg av thebolt »

Ja, så länge optimeringsnivån (-O2 och uppåt tror jag) så gör gcc "rätt". Använder liknande skrivsätt på Cortex-M4 och det funkar fint.

Notera dock att "inline" bara är rådgivande, vill du _tvinga_ fram en inlining så får du skriva

static inline __attribute__((always_inline)) vector3f_t add_vector(vector3f_t a, vector3f_t b)
Ytterligare ett sätt att få gcc att (ibland) generera lite bättre kod är att lägga till

__attribute__((pure))
för metoder där utdata _enbart_ beror på inskickad data (det innebär att du _inte_ får använda det där parametrarna är pekare, om du derefererar dem.. inte heller använda nån global data etc).

-M
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Min erfarenhet av GCC för ARM är att den optimerar bra.
Jag satt för några år sedan och grottade ner mig i assembler för att uppdatera en display (data/clk/hsync/vsync) och var ganska mallig över min insats. Fjorton instruktioner. Testade att kompilera motsvarigheten skriven i C, utan grubblerier. Tretton av mina fjorton instruktioner, en var onödig och efter lite grubblande fattade jag varför.

Däremot tycker jag att man ska läsa genererad assembler emellanåt. Av två skäl, man lär sig en hel del och ibland hittar man uppenbara dumheter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har liknande erfarenhet, optimeringen i moderna kompilatorer är extremt bra. Det är oftast bara om man VET att man kan förenkla som man kan handoptimera bättre.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dessutom så konstrueras ofta många processorer med optimering för kompilatorer snarare än människor.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Precis, jag gillar verkligen skrivsättet tex
vector3f_t a = vector_cross(b, c);
Där vector_cross är inline kod. Det blev hur fin assembler som helst av det :)
mounte

Inlägg av mounte »

Såg att du skrev att du kikat på assemblerkoden ... det borde inte vara så klurigt att förstå för dig vad som händer i just det avsnittet du är intresserad av. Du kan ju om möjligt reducera koden till just ditt exempel så att du inte får en massa brus runt det du faktiskt är intresserad av.

Ett tips om du är nyfiken på att se vad gcc kör av din kod så kompilera med flaggan -S
gcc -S -o asm_output.s code.c
då genereras assemblerkod. Gör samma sak fast med -O2 eller vad du nu använder för flaggor så kan du direkt jämföra vad för skillnader som blir. Är det viktigt med prestanda och hur kompilatorn beter sig så ska man inte gissa/tro vad kompilatorn gör utan glutta på vad den faktiskt gör och det kan faktiskt vara så att man tvingas lära sig några assembler-instruktioner.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

monstrum skrev:Min egna erfarenhet säger att GCC brukar vara bra på att optimera, men det är antagligen helt olika beroende vilket instruktionsset man bygger för.
Olika typer av optimeringar torde väl vara allt mellan helt oberoende till helt beroende av instruktionsuppsättningen/arkitekturen man kompilerar för.

Sådant som att optimera bort redundant kod torde ske på en plattformsoberoende nivå.

Utan att veta så antar jag att GCC är bra för de större plattformar som GCC används till idag, ungefär. Vad jag förstått så finns/fanns det väl kompilatorer som är lite bättre specifikt för vissa plattformar, t.ex. så sägs väl GCC inte ha varit helt i toppklass för Motorola 68k, om jag fattat rätt så var det något med att GCC inte är så jättebra på att hantera processorer som har en begränsad men ändå hyggligt stor klase register för data respektive för adresser, istället för helt universella register (eller ytterst få register).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Vi hade ett projekt för ATmega32, eller möjligen 16. Spelar roll.
Allmän visdom ungefär 2007 var att IAR genererade mycket bättre kod för den processorn. Vi gjorde ett test, och ja, IAR var ungefär 10% bättre.
Kan vara av visst intresse om man ligger nära gränsen till en större processor men det blir rätt mycket kisel för priset på en IAR-kompilator.
Nu var det här ett projekt med mycket stora volymer men projektledningen valde ändå GCC. Vi var inte intresserade av IARs krångel med licenser.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu i 4.9 av GCC så kommer nog LTO fungera som det ska också och när jag testade den (i 4.8 ) så minskade kodstorleken med ca 20%.
Kan vara värt att kolla på. :)
Skriv svar