Problem med Autowah projekt.

Berätta om dina pågående projekt.
ecc83

Problem med Autowah projekt.

Inlägg av ecc83 »

Håller på att bygga en liten effektpedal. Ett slags envelopefilter (autowah) för elgitarr.
mpswaw.gif
Själva funktionen funkar "hjälpligt" men jag får lite problem. Tanken är att signalen som går in i kretsen ska passera genom den utan att påverkas nämnvärt av filtret men i takt med att signalen ökar i kombination med hur sensitivity justerats så ska signalen påverkas av själva filtret. Bias ska justera frekvensen för filtret och Resonace ska justera Q värdet.

Så länge jag har signal in från gitarren så går ljudet igenom men när jag låter det ringa ut så hörs ett litet "pop" och allt blir tyst. När jag tar en ny ton poppar det igen och ljudet går igenom innan det försvinner igen...

Spänningarna ser hyfsade ut sånär som på ben 7 på LM324. Där har jag ca 0,3 volt fram tills dess jag matar signal in i kretsen. Då stiger den till nästan 4 volt. Det känns som att 0,3 volt är så lite att transistorn Q1 får för låg spänning så att den klipper av signalen... Är jag rätt ute och vad gör man åt detta? (testade att byta mot en LM064 men det är samma låga spänning i viloläget här så jag bytte tillbaka)

En annan konstig sak är att signalen som passerar genom kretsen när jag matar tillräckligt mycket nivå helt försvinner om potten för Bias ställs till för låg resistans (typ mindre än 2k). För övrigt så verkar resten av läget för potten inte påverka ljudet särskilt mycket så något fel är det allt.

Tacksam om någon har en idé på vad jag ska göra åt detta eller var jag ska börja felsöka.

Tanken är att det ska låta något i stil med denna när jag är färdig:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ecc83

Re: Problem med Autowah projekt.

Inlägg av ecc83 »

Efter ett antal timmars felsökning har jag hittat felet. På grund av ett fel på mitt hemmagjorda kretskort så tog jag ut signalen direkt från ben 12 på 13700 kretsen. Vidare fanns en liten överläggning på kretskortet som kortslöt ben 3 på bias-potten till jord. Därav att den dog när biasen justerades för lågt... (dvs kopplades mot jord) Nu funkar den kalas. :)
Skriv svar