T: Extremt billigt 4 lagers mönsterkort till kandidatarbete

gokartnisse

T: Extremt billigt 4 lagers mönsterkort till kandidatarbete

Inlägg av gokartnisse »

Jag är gör nu mitt kandidatarbete (15 hp under vårterminen tredje året) på Chalmers tillsammans med 5 andra studenter.
Vi håller på och konstruerar en elektrisk longboard som dessutom ska vara laglig att använda i Sverige som cykel, det sistnämnda påtagligt mycket enklare sagt än gjort... :vissla:

Vi har kommit fram till vad vi ska ha för motor, kraftöverföring och hur vi faktiskt ska lösa det mesta. För att ha en chans att hinna i tid (terminens slut) har vi lagt ner tanken på att designa och bygga en helt egen BLDC drivare från scratch så istället ska vi bygga på en lämplig design som en gammal student har publicerat. Dock bygger den på ett 4 lagers kort och vi skulle behöva minst 2 st kort (2 motorer). Varje kort är ca 40*60 mm.

Tyvärr en väldigt tajt budget i så väl som tid som pengar. Finns det någon som skulle kunna tillverka gratis/till ett snuskigt lågt pris, ett par 4 lagers kort inom några veckor? :)
I så fall skulle vi kunna erbjuda att man kan få se hela projektet, komma för att se på vår slutpresentation samt i den mån det är möjligt och enligt konstens alla regler få med namn/företagsnamn/logga i rapporten och få logga/namn/företagsnamn på projektets prototypbräda. :)
Användarvisningsbild
Henry

Re: T: Extremt billigt 4 lagers mönsterkort till kandidatarb

Inlägg av Henry »

Tyvärr inget jag kan hjälpa till med men jag hade nog tagit en koll på styrgrejer för modellflygsmotorer och sett om något ev passat för vissa av dessa kan hantera strömstyrkor på en bit över 100A för inga större summor om det köpts från utlandet och då har ni en komplett BLDC drivare som bara är att slänga in så att säga. Alternativt kan ni köpa en billig för några dollar och uppgradera flitigt med MOSFET drivers och några väl tilltagna MOSFETAR för i det närmaste obegränsat med ström.

Finns i Sverige med men då kostar det också mer om än inte svindyrt om det är lite lägre strömstyrkor det handlar om.
tgr

Inlägg av tgr »

Du kan ju prova någon av de "lokala" firmorna och kolla om de vill sponsra. De får säkert drivor med förfrågningar så du får se till att vässa tungan innan du ringer ;)

http://www.cogra.se i Älvängen.
http://www.frontside.se/ i Mölnlycke.
http://www.multek.se/ i Göteborg.

Finns säkert fler.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

http://www.elecrow.com/services-c-73/pc ... p-365.html

25usd för 5x5cm,
50usd för 5x10cm,
75usd för 10x10cm

Det är kanske inte gratis, men nå nära man kommer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Henry: Skillnaden mot modellflug är att de inte behöver just något moment vid låga varvtal. Så de behöver ingen positionsåterkoppling, det kommer de att behöva i den här applikationen. Ska man titta på RC prylar så är det nog mer åt cravler hållet som är lämpligt. Men då är det nog inte höga effekter till låga priser längre.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte mer på de motorer som är hallstyrda men det är rätt det är inte flygmotorer så det var felaktigt skrivit tänkte motorer som motorer men så är det ju förstås inte då flygmotorkontrollers behöver emkn. Har dock för mig jag läst en gång att nyare kontrollers till BLDC motorer för rc bilar klarar av att starta från stillastående men hur vet jag dock ej eller om det är under vissa villkor eller dylikt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst det klarar de säkert, om de sitter i en RC bil. Men prestandan vid låga varvtal blir inte särskilt bra. Ska man starta en motor under last så är det lämpligt att köra med sensor.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

De som bygger brädan kommer att ha HALL sensorer vad jag förstår så det är nog ingen större ide att tipsa om sensorlösa drivare.
Jag antar att det är benjamins drivare (Här) som du tänkte köra på.
Den bör få plats på 5x5cm så det kostar bara 25usd + frakt på några usd för att få hem ocb till den.
Jag minns inte om benjamin körde med 105µm koppar eller 35µm dock. köper du på elecrow får du bara 35µm vilket är vanligast men 70/105 skulle kanske vara bättre då det blir en och annan A.

Lycka till iaf Sten.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej skall de ha sensorer så är det klart de inte behöver sensorlösa kontrollers men eftersom inget sådant skrivit så får man gissa och således komma med tips på lite av varje.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför hålla på att gissa? Det enda som är efterfrågat är ju: "Finns det någon som skulle kunna tillverka gratis/till ett snuskigt lågt pris, ett par 4 lagers kort inom några veckor?"
Jag förstår inte vad som fattas i den förfrågan som man måste gissa???
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu skall du inte vara sååån Lemuren, här är det jag som är Senior. Eller?
Men på Ef kan man tyda in allt hos en TS. Och när det är ett Kandidatarbete finns det bara ett sätt att göra det på. Helt rätt.

Och visst finns det annat sätt att tänka på.
Men det kan ju inte röra sig om stora pengar!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja suck. Jag skev det jag skrev i denna tråd för att ev minska tidspressen för TS genom att kanske hitta andra alternativ än till att få någon att tillverka ett helt kort även om det initiellt bara var det som eftersöktes, men klart som fan man hjälper folk med andra tips. Jag menade inte med att jag "fick gissa" att det skulle skrivits eftersom det ju förstås inte var det det handlade om och således förstås då att jag måste gissa, tyckte det var en självklarhet som inte ens behövdes adresseras.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag tycker den där Benjamins drivare ser jätteintressant ut. Är det den som TS tänkt använda? Kanske ett samköp om fler är intresserade?
Går kanske till och med att få den monterad till rimlig peng...
Skriv svar