Hjälp att flytta mobiltelefonelektronik till annan kapsling

TobiasBauer

Hjälp att flytta mobiltelefonelektronik till annan kapsling

Inlägg av TobiasBauer »

Hej! Jag håller på med ett projekt som innefattar att flytta elektroniken från en mobiltelefon till ett annat hölje. Jag letar nu efter någon som är kunnig och villig att hjälpa mig med detta.
Telefonen i fråga kan vara alt ifrån en hederlig Nokia 3310 till senaste iPhonen, bara det är lätt och kan se snyggt ut.

Det är som sagt elektroniken i telefonen som skall flyttas till ett nytt hölje, därför kommer man att behöva modda kretskort osv lite granna i storlek. De enda funktioner som behöver finnas tillgängliga är knappsats, display och att man skall kunna browsa i menyerna.

Den som är villig att hjälpa till med detta får gärna slänga iväg ett mail till mig; jt.bauer76@gmail.com så förklarar jag mer, ger er ritningar osv.

Helst söker jag folk runt och i Malmö, projektet behöver bli färdigt snabbt!

[Edit: rubrik / hcb]
Senast redigerad av JimmyAndersson 18 februari 2014, 03:13:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden från Projekt-kategorin
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Hjälp att flytta mobiltelefonelektronik till annan kapsl

Inlägg av PeterH »

Det underlättar mycket om man vet ur det nya höljet ser ut, bilder är alltid bra. Kommer den nya lådan bli mindre är risken stor att det skiter sig, det är helt enkelt ofta inte möjligt att ändra storleken på mobilens kretskort, det är för många lager med signaler... större låda brukar gå fint, att flytta displayen kan också gå, knappar brukar inte vara några problem. Men som sagt, du har givit för lite information för att kunna hjälpa dig...

Om du beskriver vad du vill bygga finns det säkert massor med förslag på lösningar, det finns t.ex. en medlem här som byggt en egen telefon som är lika liten som en normal tändsticksask! (har inte tråden i huvudet nu men prova att söka i forumet).
TobiasBauer

Inlägg av TobiasBauer »

Hej!
Höljet kommer att vara något mindre, eventuellt anpassat efter elektroniken. Om du kan tänka dig att bygga det så är du välkommen att mejla mig på jt.bauer76@gmail.com för skisser och mer ingående info om projektet :)
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Teardown av iPhone 5s http://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+5s+Teardown/17383
Som du ser är telefonen väldigt kompakt gjord redan från början och det finns inte mycket att göra om du vill minska ned något.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det skulle vara kul att hjälpa dig med ett projekt, men jag har helt enkelt inte tiden... Jag skulle tro att du kan få hjälp i kollektivet (forumet) om det bara går att berätta mer om projektet. Om du av någon anledning inte vill berätta något på grund av att det gäller produktutveckling eller annat så är det okej, men då får du kanske vara beredd att anlita någon mot ersättning (vilket har tagits upp tidigare i forumet när andra sökt hjälp).

En försiktig uppskattning så hamnar du på mellan 20-100 timmar med priser på mellan 300-1000:- per timme...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

därför kommer man att behöva modda kretskort osv lite granna i storlek.
Det kan du garanterat glömma.
Korten är flerlagers med ledare i princip överallt, i princip, minsta lilla du börjar skava på kortet, så slutar det att fungera.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Och att typgodkännande, CE-märkning och lite annat går åt skogen gör
väl inget för ni ska väl inte använda telefonerna oxo?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

... men om det enda man behöver göra är att kunna browsa menyerna räcker det väl med en display, vilken arduino som helst och en liten knappsats?
Behöver man inte kunna RINGA eller på annat sätt kommunicera med enheten behöver man ju inte utgå från en telefon...
Skriv svar